1888, Capellades. La família Bernadet crea un petit negoci de transport de mercaderies per assistir a la important indústria paperera de la zona. El transport eren carruatges i cavalls. Més de 130 anys i quatre generacions després, el que va començar com una petita empresa local s'ha convertit en una companyia que mou pel país productes arribats d'arreu del món i que compta amb 30.000 metres quadrats de centres logístics.
L'origen a Capellades
Transports Bernadet va ser creada com una empresa local dedicada al transport de mercaderies amb la finalitat d'abastir els clients de la comarca i del poble. Tot i que l'origen es troba al 1888, la relació de la família amb el món del transport ve d'abans. "Guasch era una empresa de mocadors molt important i, quan va crear la seva fàbrica el 1859, érem els seus transportistes. Teníem carros i cavalls i fèiem de traginers", explica Jordi Bernadet.
Amb els anys es van anar convertint en els transportistes de Capellades i els animals van quedar enrere. Cap als anys 40, la seva flota la formaven un Chevrolet i un Ford. "Anàvem a buscar entrades de futbol al camp del Barça o portàvem vestits a arreglar a Barcelona", assenyala el Jordi.
Un negoci familiar
Transports Bernadet es va mantenir durant dècades com un petit negoci de transport pels ciutadans de la comarca i les empreses de la zona. La flota no era molt àmplia: "Fins als anys 80 érem una empresa petita". Tot i això, van anar creixent amb les empreses de la comarca, especialment dedicades al sector del paper.
Va ser llavors quan l'empresa i la família va patir un cop dur: "El meu pare es va posar malalt i vam haver de fer el relleu generacional per necessitat. Jo tenia vint anys i em vaig haver d'espavilar de cop". El Jordi ja coneixia l'empresa, ja que havia treballat amb el camió i fent repartiments per Barcelona: "Va ser la meva carrera empresarial". Llavors, Transports Bernadet només tenia cinc camions.
L'aposta per la logística
A partir dels 80 és quan l'empresa comença a fer un salt endavant. I va ser especialment per l'aposta pel sector logístic. Un sector en el qual ara són referents per la seva innovació i model de gestió. "Abans, la logística era guardar quatre palets. Ara és molt més. I, el fet de tenir logística, ens aporta molt moviment. Quan creixes en logística, creixes en transport", explica.
El Jordi vol posar en valor aquesta cara de la indústria, la logística, que sovint no es té prou en compte: "Si la logística final no és bona, tota la feina de la fàbrica no tira endavant. Tot és logística, és molt important. A tot arreu volen empreses industrials, però es necessiten logístiques punteres". "Nosaltres ajudem a fer créixer empreses", emfatitza el Jordi, que reconeix: "Tenim mala fama, però som indispensables pel sector industrial".
Tan important va ser aquesta aposta que Transports Bernadet es va rebatejar com a Bernadet Logistics.
El braç de la indústria paperera
La zona de Capellades destaca especialment per la seva indústria paperera i és justament l'àmbit on es mou Bernadet, tot i que també tenen presència en l'automoció i l'alimentació. Bernadet va a recollir els productes forestals que arriben d'arreu del món a ports com el de Tarragona i el guarden a les seves naus. Quan el client ho necessita, se li porta. Fins a dos cops al dia, ja que moltes indústries no disposen de magatzem. Així, Bernadet exerceix com si fos el seu departament logístic. Una de les fortaleses és que fins i tot integren els sistemes informàtics i de gestió de magatzem amb els clients.
Quan el producte està enllestit, se'l tornen a emportar per distribuir-lo: "Tenim clients que els hi preparo el que necessiten per fabricar durant 24 hores i m'emporto el que estan fabricant".
La clau de Bernadet
Justament aquesta proximitat és el gran tret diferencial de Bernadet. I no és només una proximitat de servei, sinó també física. És per això que el model de Bernadet consisteix a disposar de diversos centres logístics per estar el màxim a prop dels clients i poder servir-los amb molta rapidesa. "Estem molt atomitzats amb diferents naus, perquè volem estar al costat dels clients. La majoria estan entre 5 i 10 quilòmetres", detalla el Jordi. En total tenen uns 30.000 metres quadrats de superfície repartida en sis centres.
Aquest funcionament els diferencia de les grans empreses internacionals del sector i li permet trobar el seu espai: "La diferència és el tracte amb les persones i els clients, tenim una relació de tu a tu". A més, el Jordi també destaca l'"honestedat" amb el client com un valor afegit de Bernadet.
Al creixement de la logística se li ha d'afegir el transport de contenidors marítims per Catalunya, una àrea que van engegar el 2021 i que estan creixent de manera exponencial. De fet, el problema actual de Bernadet, com de tot el sector del transport, és la falta de conductors: "No es troben transportistes. Nosaltres no podem créixer més per la falta de personal". Actualment la seva flota està composta per més de 30 camions i més de 40 semiremolcs.
El valor humà
El Jordi fa una crida a les administracions perquè donin més facilitats als joves que volen dedicar-s'hi. "Falten centenars de milers de xòfers a Europa. I va a pitjor. No sé qui transportarà les mercaderies d'aquí a uns anys", adverteix. A més, en casos com el seu, on el transport és de proximitat, el tren no és una alternativa.
Per tot plegat, té clar quin és el tresor més preuat per Bernadet: "El gran valor de la nostra empresa és el capital humà. El valor de les persones és clau".