• Empresa
  • Treballar en empreses que facin el bé

Treballar en empreses que facin el bé

Companyies com Sanofi, Amat o Penguin Random House reivindiquen actuar amb empremta social com la millor manera d'atreure talent i ser rendibles

No tot pot passar per sobre de l'ètica
No tot pot passar per sobre de l'ètica
Pau Garcia Fuster
23 de Maig de 2017

"Hem de reflexionar sobre el paper de les empreses a la nostra societat". Anna Fornés, directora de la Fundació Factor Humà, reivindica fer visibles les companyies que transcendeixen la seva pròpia activitat per aportar alguna cosa més a la societat. "Aquestes empreses hi són", insisteix durant la presentació del 9è Premi Mercè Sala que entregarà l'entitat aquest dimarts al vespre. Per anar fent boca, responsables d'empreses tan diverses com Sanofi, Penguin Random House i Amat Immobiliaris han compartit la seva convicció que les companyies compromeses no només aporten un plus a la societat, sinó que també són més rendibles a llarg termini i suporten millor les crisis.

 

Així ho assegura Imma Amat, codirectora d'una companyia singular dins del mercat immobiliari. "Quan va petar la bombolla i tothom tancava, nosaltres vam obrir oficina al carrer Balmes de Barcelona", exemplifica. Una actuació prudent i diversificada els va permetre superar amb més facilitat els moments difícils. "Sempre hem tingut com a objectiu fer les coses de forma diferent", insisteix. "A vegades se'ns ha acusat de ser poc ambicioses, però ens hem auto limitat voluntàriament en coses que no s'haurien alineat amb la nostra manera de sentir".

I quina és aquesta manera de sentir? Segons Imma Amat, "la relació treballador-empresa és de compromís mutu". En el seu cas, durant 60 anys només hi han treballat dones. Això, assegura, "ens va fer inventar polítiques que ara en diuen de conciliació per aconseguir que les dones no deixessin de treballar al tenir fills". Quan, malgrat tot, alguna abandonava, "ho sentíem com un gran fracàs". Així doncs, Amat Immobiliaris elabora el calendari de l'empresa d'acord amb el calendari escolar i estimula horaris flexibles també per permetre la cura de les persones grans.

 

Amat critica que "avui al sector immobiliari és fashion tenir 30 persones fixes i 300 falsos freelance. Això és una forma moderna d'esclavitud. Cobren si venen i no tenen cap dret". Ella, però, assegura que "no podem exigir als comercials unes xifres impossibles d'aconseguir". Sigui com sigui, recorda que el 70% de la seva despesa pertany a la massa salarial. "Si tinguéssim freelance ens seria més rendible segur, però no és el que volem", defensa.

La codirectora de la firma immobiliària reivindica la tasca formadora de l'empresa. "Encara tenim la primera treballadora de l'empresa, de fa 50 anys, que hi va entrar amb 14 anys. Ha arribat a ser la directora comercial a base de la seva voluntat d'aprendre", recorda emocionada. "A la nostra empresa troben l'estabilitat, les garanties, el compromís i una manera de fer diferent en el sector", insisteix. La part dolenta, reconeix, és que "com que saben que invertim en formació de joves, les grans se'ns emporten el talent de tant en tant".

La salut per sobre de tot

Carme Jordà és la directora de Recursos Humans de Sanofi Iberia. La multinacional farmacèutica comparteix amb Amat el fet de treballar en un sector que no gaudeix, injustament o no, del màxim reconeixement social. "La mala fama del sector se l'ha guanyat en bona part. Per això la nostra gent ens demana que hauríem de parlar més del que fem i explicar que som en un sector molt bonic, que impacta en la salut de la gent", defensa Jordà.

Amat: "A vegades se'ns ha acusat de ser poc ambicioses, però ens hem auto limitat voluntàriament en coses que no s'haurien alineat amb la nostra manera de sentir"

Amb una intensa tasca de responsabilitat social, la directiva de Sanofi es mostra convençuda que el fet que "les persones que ho han viscut ho expliquin, dóna credibilitat". Defensa que "els valors ens els creiem i això forja un compromís compartit. Com una de les grans empreses farmacèutiques europees tenim la responsabilitat d'aportar salut i benestar a les persones".

Així doncs, relata que l'empremta social de la companyia s'encara cap al medi ambient i la seguretat, la flexibilitat i eficàcia personal, la diversitat i la formació. "Busquem edificis que siguin sostenibles i hi invertim. El mateix amb els envasos i els embalatges. I hem plantat més de 10.000 arbres per compensar la contaminació dels nostres vehicles", exemplifica. "També formem els treballadors itinerants en seguretat a la carretera, que és el seu major risc, reduint un 32% els accidents", afegeix.

Esmorzar informatiu Factor Humà

Amat, Sanofi i Penguin Random House expliquen la seva empremta social | Cedida

A banda de la flexibilitat horària, el programa estrella de Sanofi és el teletreball. "Més del 30% de la plantilla s'hi acull. Els formem i posem les eines perquè en puguin fer dos dies a la setmana", detalla abans d'afegir que també disposen de tallers d'alimentació, de cuina, classes de zumba o ioga dins les oficines.

Jordà: "Els valors ens els creiem i això forja un compromís compartit"

"Cap enfora tenim alguns programes per conscienciar els joves diabètics que han d'aprendre a viure amb la malaltia. O una campanya amb la Creu Roja per conscienciar sobre la gent gran que està sola", explica amb orgull. Un seguit d'accions sobre les que "costa mesurar l'impacte en la rendibilitat", reconeix; però on "cal mirar la correlació amb atreure talent i el compromís dels treballadors".

Aprofitar els valors del sector

Penguin Random House ven més de 10 milions de llibres a l'any. "Fomentem valors com la creativitat, som una empresa que permet l'error controlat", indica la seva directora de Recursos Humans i Serveis Editorials, Marta Grau. "Els valors estan presents en tot. Fem processos llargs de selecció perquè el treballador hi perd més que nosaltres si ens equivoquem en la contractació", exemplifica d'entrada.

Abans de mirar a fora, Grau reivindica "endreçar la casa per dins". Així doncs, "s'ha de pagar el que es mereix i oferir condicions idònies". Com no pot ser d'altra manera en una editorial, "fomentem la lectura, el llibre és un producte que permet deixar empremta", assegura.

A Penguin Random House intenten "crear comunitat allà on som presents amb treballadors i proveïdors locals. També som molt exigents en els proveïdors de paper i a l'hora d'imprimir", destaca la seva directiva.

"Preguntem molt als empleats, fet que ens permet crear iniciatives de benestar des de coaching intern un cop al mes o classes de ioga dos cops per setmana", relata Grau. L'empresa també compta amb el programa Poténciate, que preveu pagar fins al 80% de la formació reglada que vulgui fer qualsevol dels operaris dels magatzems perquè pugui arribar a treballar a les oficines.

"També hi ha l'opció d'un mes sabàtic, que no ens costa res i té un impacte molt gran. La majoria de gent l'agafa quan la parella treballa i els fills estudien, per poder-se'l dedicar realment a ells", explica amb orgull Marta Grau.

Segons la directiva de Penguin Random House, "encara que no repercutís en la rendibilitat tot això ho faríem igual perquè es treballa millor i atraiem el talent". Al capdavall, resumeix, "la gent vol treballar en empreses que facin el bé".