• Empresa
  • Treballes com en Homer Simpson o com en Tintín?

Treballes com en Homer Simpson o com en Tintín?

L’empresari i psicòleg Javier Cantera identifica al seu llibre els diferents perfils laborals presents a l’empresa amb els trets de personatges de ficció

Homer Simpson no seria el paradigma del treballador complidor
Homer Simpson no seria el paradigma del treballador complidor
Judith Vives
Corresponsal
Barcelona
24 d'Agost de 2017
Act. 04 d'Octubre de 2017

Un treballador insatisfet, que s’escaqueja de la feina i que pateix sobrepès i altres trastorns psicosomàtics. A totes les empreses es pot identificar algú que respon a aquest perfil laboral. Ara, l’empresari i psicòleg Javier Cantera ha batejat aquesta síndrome laboral amb el nom d’un personatge ben conegut per tothom: Homer Simpson. Al seu llibre El síndrome Homer Simpson y otros perfiles psicológicos en la empresa ha recollit aquesta i una vintena més de síndromes laborals. Tot plegat amb la voluntat de crear una eina que permeti conèixer millor els empleats i directius que treballen a les empreses d’avui.

 

Així, Cantera ha identificat no només el perfil del Homer Simpson, el del treballador que té aversió a la feina, sinó també el de Grey, referit als caps controladors que “gaudeixen del plaer del control”. També parla de la Mafalda, la persona somiadora que fa molta falta dins les organitzacions; o del Sheldon Cooper, el professional que sap donar feedback. Fins i tot menciona “el cinquè Beatle”, que aplicat a l’empresa seria el treballador que sap marxar a temps.

El llibre vol ser una eina que permeti conèixer millor els empleats i directius que treballen a les empreses d’avui

Cantera, gran especialista en l’obra i figura de Tintín, també ha definit amb el nom del popular personatge d’Hergé un altre perfil fonamental dins el món empresarial: “el de l’optimista intel·ligent”.

 

L’autor del llibre, que com a president del Grupo Blc coneix molt bé el món empresarial, ha aplicat els seus coneixement com a psicòleg per elaborar aquesta obra que vol servir d’eina per identificar els comportaments, emocions i sentiments que mouen les persones dins les organitzacions. Amb el llibre es pregunta si es poden aplicar les eines de la psicologia a la selecció de personal i anticipar-se a situacions conflictives coneixent aquestes síndromes laborals.

En la presentació del llibre a EAE Business School, Cantera ha explicat que aquest llibre neix com a resultat d’un procés personal de recerca de l’“ikigai”, un concepte japonès que es refereix a la “raó de ser”, a la finalitat que un té a la vida. Segons Cantera, després de treballar en aquest concepte va descobrir “que volia escriure sobre la psicologia de la normalitat, parlar de les petites coses que ens afecten en el dia a dia”. Per això, afegeix, qualsevol persona es pot sentir identificada amb algun d’aquests perfils psicològics que ha recollit en el seu llibre. Fins i tot en el que pateix la síndrome “dels que diuen que no pateixen cap síndrome”.

Hi ha treballadors Mafalda, Sheldon Cooper o Tintín

A la presentació del llibre, Cantera ha estat acompanyat de Joan Jordi Vallverdú, director general d’Omnicom Media Group, i de Raimon Gaja, director general d’ISEP. Vallverdú ha assenyalat com el llibre facilita “identificar clients, empleats i proveïdors i fer-ho amb humor, cosa que ens permet ser més professionals i al mateix temps menys seriosos”.

L'EAE Business School ha acollit la presentació del llibre | JV

L'EAE Business School ha acollit la presentació del llibre | JV

Líders honestos, humils i humans

Gaja, per la seva banda, ha remarcat un concepte que apareix al llibre, que és el del líder “triple H”. Amb ell, Cantera descriu una mena de líder que compleix tres requisits: l'honestedat, la humilitat i la humanitat. Segons exemplifica, personalitats com Gandhi o el Papa Francesc compleixen amb aquesta característica. “El que és una bona persona és un bon professional”, sentencia.