El Tribunal Superior de Justícia de Catalunya (TJSC) ha anul·lat la normativa de VTC que va aprovar l'Àrea Metropolitana de Barcelona (AMB) el 26 de juny de 2018. Es tracta del Reglament d'Ordenació de transport urbà de viatgers amb conductor en vehicles de turisme que circulen per l'àrea metropolitana de la capital catalana i que, entre altres coses, acceptava 399 llicències VTC (d'acord amb l'ordre ministerial que limitava a una ràtio 1/30) i la possibilitat d'atorgar autoritzacions temporals per donar resposta a esdeveniments importants i de gran demanda. En la sentència, el TSJC suspèn la "totalitat de l'acord" de l'AMB en considerar que "s'excedeix en la seva competència" i recorda que aquesta és potestat de l'Estat.
El dictamen sosté que la regulació suposa "una contradicció als principis de necessitat i proporcionalitat" i apunta que "no està motivada" la seva implementació. Per una altra part, la sentència tomba la ràtio 1/30, ja que entén que és "contrària" el que estableix la normativa del Tractat de Funcionament de la Unió Europea.
El dictamen sosté que la regulació suposa "una contradicció als principis de necessitat i proporcionalitat" i apunta que "no està motivada" la seva implementació
Per una altra part, la resolució admet algunes de les mesures incloses en la normativa de l'entitat com ara "acreditar disposar d'un local, apte per al desenvolupament de les activitats", l'adjudicació de llicències per sorteig, la transparència en la titularitat de les autoritzacions i la creació d'un registre electrònic per als serveis urbans.
La decisió judicial avala que els VTC siguin contractats amb previ avís, ja que és "consubstancial al tipus de servei i relació contractual a desplegar". En aquesta línia, el document precisa que aquí "existeix una diferència entre l'activitat del taxi i els VTC" i que "no sembla desproporcionada ni injustificada, sinó que forma part també del diferent concepte entre ambdues modalitats de servei públic".