Ryanair passa una època de turbulències. L’aerolínia irlandesa de baix cost ha ensopegat amb la seva pròpia organització i ha hagut de cancel·lar més de 2.000 vols per “millorar la puntualitat”. L’aerolínia més gran d’Europa i la segona de l’aeroport del Prat associa els retards a les vagues de controladors aeris, al mal temps i a les vacances dels pilots i del personal de cabina. Però la veritat és que, a més dels motius a al·legats, Norwegian li ha robat 140 pilots i, d’altra banda, els que han romàs a la companyia refusen renunciar a les vacances per millorar l’operativa.
Els pilots diuen "no"
La majoria del col·lectiu de pilots de Ryanair ha declinat l'oferta de l'aerolínia de compensar-los econòmicament perquè acceptessin treballar en els seus dies lliures. En concret, la low cost va oferir 12.000 euros als comandants i 6.000 euros als copilots amb la condició que completessin més de 800 hores de vol l'any fins a finals d'octubre de 2018.
El rebuig es produeix per les dificultats de complir amb les hores reglamentàries de vol, si s'adhereixen al bonus: la normativa europea determina que els pilots només poden volar 900 hores a l'any i 100 hores en un mes.
El president de Ryanair, Michael O'Leary, fidel al seu estil ha afirmat que pot “obligar els seus pilots a suspendre els vacances per reduir la pressió sobre el quadrant de feina”, i també ha assegurat que no els falten pilots.
Mentrestant, la irlandesa vol contractar pilots a Brasil i a Europa per fer front a les seves dificultats per complir amb el calendari de vols. Segons indiquen mitjans brasilers, Ryanair va organitzar el passat mes esdeveniments per reclutar pilots a la ciutats de Rio de Janeiro i Sao Paulo. L'aerolínia irlandesa també ha organitzat trobades similars a Itàlia i Alemanya per tractar de contractar pilots de companyies rivals, com Alitalia o Air Berlin, que ara mateix passen per dificultats.
Conflicte amb l’administració
El ministre de Foment, Íñigo de la Serna, ha obert un expedient informatiu per la suspensió de 514 vols amb origen o destinació a Espanya i, per tant, l'empresa podria ser sancionada amb fins a 4,5 milions d'euros.
Així mateix, la conselleria d'Empresa i Coneixement de la Generalitat, a través de l'Agència Catalana de Consum, ha enviat a Ryanair un requeriment informatiu després dels centenars de cancel·lacions de vols amb afectació a Catalunya. Amb aquest requeriment, el Govern vol assegurar-se que l'aerolínia irlandesa compleix els seves obligacions amb els clients i garanteix els drets dels afectats per els cancel·lacions.
Itàlia també ha obert una investigació per presumptes mals pràctiques comercials a Ryanair. Al país alpí, l'aerolínia cancel·larà el 37,5 % dels vols programats.
Ryanair i Norwegian, de l’amor a l’odi
Part dels problemes de Ryanair provenen de la contractació per part de Norwegian de 140 dels seus pilots. La relació entre els dues aerolínies s’ha degradat: de sumar sinergies a robar-se treballadors. Si fa uns mesos Ryanair i Norwegian estudiaven oferir connexions des de l'aeroport de Barcelona-El Prat, ara la noruega li roba treballadors i opta per Easyjet per nodrir els seus vols de llarg radi.
El conseller delegat de Ryanair i el de Norwegian, Bjørn Kjos, semblaven tenir entre mans una aliança històrica per a l’aeroport del Prat, però el tracte ha quedat en res.
La notícia ha aparegut després de l’estiu: EasyJet permetrà l’ús del seu web per reservar vols de llarga distància des de Gatwick en col·laboració amb Norwegian i WestJet, cosa que facilitarà la connexió pels qui volen fer vols de llarg radi cap a Amèrica del Nord, Sud i Singapur. Fins ara, uns 200.000 passatgers a l’any feien connexions des d’un vol d’EasyJet amb el d’altres companyies a traves de Gatwick, però fent els reservis per separat. Ara, els passatgers podran fer-ho tot des del mateix web de l’aerolínia britànica.
Un pacte que deixa en paper mullat les “converses avançades” que deia Ryanair que havia mantingut amb Norwegian per tal d’alimentar els seus vols des del Prat. "Tenint en compte que tenim la major xarxa de rutes a Europa, és tracta d'un moviment lògic i una proposta molt atractiva per al llarg radi", afirmava l'aerolínia irlandesa. Des de Norwegian, admetien els contactis amb Ryanair, però també amb altres companyies aèries.
EasyJet és un bon soci per Norwegian a l’aeròdrom britànic, però Ryanair és la millor opció al Prat. I Ryanair necessita l’escandinava per no quedar-se enrere en un negoci en el qual encara no ha tingut la valentia d’entrar: els vols de llarg radi.
Tot i que l’any 2015 la irlandesa aprovava un pla d’expansió per obrir rutes transatlàntiques als Estats Units, encara no ha fet el pas. La companyia volia oferir destinacions "entri unes 12 o 14 ciutats europees i 12 o 14 ciutats nord-americanes" en quatre o cinc anys. Uns plans condicionats a tancar un acord econòmic per adquirir una flota d'avions de llarg recorregut. Ryanair afirmava estar en llista d’espera de Boeing.
Sembla que Level –amb Airbus- i Norwegian –amb la mateixa flota de Boeing de 20 avions que Ryanair- van passar per davant en els plans de la irlandesa.