Uber i Cabify han anunciat aquest dijous que deixaran d'operar a Barcelona. Una decisió que les companyies han pres davant de les restriccions a les VTC aprovades pel Govern de Catalunya. A partir de l'1 de febrer s'aplicarà el decret llei de la Generalitat que exigeix que les VTC es contractin amb 15 minuts d'antelació. Una mesura que no ha agradat a les dues plataformes, que han manifestat que és "totalment incompatible amb la immediatesa dels serveis sota demanda". Ara bé, el professor de Dret Administratiu de la UOC i la UB, Marc Tarrés, apunta que "els vehicles amb conductor sempre han estat un servei subjecte a la precontractació". I és que, segons una sentència del Tribunal Suprem del juny de l'any passat, les VTC i els taxis no estan en competència perquè han de prestar serveis diferenciats. Tot i això, el sector del taxi no creu que sigui un adéu per sempre: Uber i Cabify tornaran.
Uber i Cabify marxen de Barcelona
Com era d'esperar, les reaccions al decret llei del Govern no s'han fet esperar: "El 98,5% dels viatges gestionats a través de la nostra aplicació estan per sota del quart d'hora d'espera", han afirmat des de Cabify en un comunicat, alhora que han lamentat el "greu perjudici que es genera al ciutadà des del punt de vista de la competència i qualitat del servei" amb un decret que, afegeixen, conté "mesures artificials i altament restrictives".
Per la seva banda, Uber ha destacat que “volem que existeixi una regulació justa. El nostre objectiu és convertir-nos en un aliat a llarg termini de les més de 600 ciutats en les quals operem. I Barcelona no és una excepció”, afirmen des de l’empresa. Uber va tornar a Barcelona el març de l’any passat sota llicència de lloguer amb conductor (VTC) després d’abandonar-la el 2014 enmig del conflicte obert amb el sector del taxi, que acusava l’empresa de competència deslleial.
Uber: "El decret llei és totalment incompatible amb la immediatesa dels serveis sota demanda, com UberX"
Però les mesures interposades pel Govern han fet que torni a marxar. Segons Uber, l’obligació d’esperar 15 minuts per viatjar en una VTC no existeix en cap altre lloc d’Europa i és “totalment incompatible amb la immediatesa dels serveis sota demanda, com UberX”, afegeix. I és que una cosa semblant ja va passar a França però el Tribunal Constitucional ho va suspendre immediatament. Ara bé, les disputes i conflicte amb els taxis i les VTC no és un fet exclusiu de Catalunya, sinó que "en la resta de països és també un estira-i-arronsa entre mesures normatives i sentències judicials", afirma Tarrés, qui considera que potser s'hauria de reorientar el sistema de funcionament d'aquests tipus de vehicles. Un exemple és el cas de Brussel·les, on agafar un cotxe VTC implica un mínim de 90 euros i que el servei s'hagi de prestar durant almenys tres hores.
De moment, Uber no es planteja tornar a operar a la ciutat catalana sota les condicions actuals. "Mentre aquest decret estigui en vigor, per a nosaltres és impossible operar a Barcelona", ha afirmat el portaveu d'Uber a Rac1, Yuri Fernández. Ara bé, per al professor de la UOC i la UB, "si mirem el que ha succeït en altres ciutats, el que els interessa a aquestes plataformes és donar el servei". Ja ho va dir Cabify que potser integrarien el taxi a la seva plataforma. "Tornar tornaran, una altra cosa és que puguin operar com ho volen fer", afegeix Tarrés.
És per això que l'associació de taxistes Élite ha celebrat la decisió anunciada per Uber i Cabify d'abandonar Barcelona però ha demanat "no abaixar la guàrdia". "Seguirem atents en la manera de procedir d'aquestes empreses, qui una i dues vegades actua com a delinqüent, no desaprofitarà la primera ocasió propícia per seguir fent-ho", afirma l'associació en un comunicat.
ERO al Grup Vector
D'altra banda, l'empresa amb més llicències de lloguer de vehicles amb conductor (VTC) a Catalunya, el Grup Vector, ha anunciat aquest dimecres que acomiadarà tota la plantilla de 1.000 treballadors en una carta enviada al Departament de Treball. La companyia, que opera a través de Cabify, sol·licita una reunió urgent amb representants de la conselleria per tramitar un expedient de regulació d'ocupació (ERO).
Els propietaris d'unes 650 llicències VTC argumenten que el decret llei del Govern provocarà una reducció de més d'un 90% de la demanda. Els xofers han assegurat que s'oposen a la tramitació de l'ERO i han apuntat el conseller de Territori i Sostenibilitat, Damià Calvet, com a "responsable de cadascun dels acomiadaments" que es produeixin. "Ara bé l'anunci del Grup Vector està fet amb caràcter previ i sense haver pogut contrastar la incidència d'aquesta nova normativa. Serà feina ara de l'autoritat laboral determinar si procedeix o no a fer aquest ERO", comenta Tarrès.
Per al professor de Dret Administratiu, les empreses de VTC tenen opcions per seguir operant a Barcelona, com per exemple creant una plataforma pròpia que s'adapti a la regulació o seguint l'exemple de Brussel·les. "En un mercat tan ampli i plural, pot haver-hi usuaris que vulguin un vehicle d'aquest tipus i no tinguin cap problema en fer una precontractació", apunta Tarrés, alhora que afegeix que "es tracta de trobar el nínxol de mercat, ja que amb la legislació actual que puguin operar com a taxis no sembla el més idoni".
VTC: la resposta a una demanda insatisfeta
El Tribunal Suprem, en una sentència del juny de l'any passat, va anunciar que el taxi i les VTC no competien en el mateix mercat perquè prestaven serveis diferents. Si la norma és aquesta, perquè tant conflicte? Perquè els vehicles amb conductor han arribat per donar resposta a una demanda insatisfeta en el sector del taxi. Segons explica Tarrés, en els anys 60 es van donar gairebé la totalitat de llicències de taxi que hi ha actualment, una xifra que s'ha mantingut estable durant 25 anys. Això, juntament amb un canvi d'hàbits provocat per la tecnologia, han fet que les VTC hagin trobat un forat on començar a donar servei. "Avui en dia una persona de menys de 35 anys, per exemple, ja no aixeca el braç per agafar un vehicle, sinó que va a l'app del seu mòbil", comenta Tarrés. Una disrupció que el legislador en el seu moment no va preveure i que ha provocat que s'hagin concedit un elevat nombre d'autoritzacions de VTC.
Tarrés: "Es tracta de trobar el nínxol de mercat, ja que amb la legislació actual que les VTC puguin operar com a taxis no sembla el més idoni".
El problema resideix, segons el professor de la UOC i la UB, en què les autoritzacions administratives estan subjectes a una determinada regulació. Ara bé, les VTC han fet una inversió en aquestes autoritzacions que ara, amb el canvi legislatiu, potser no recuperen.
Ara bé, la realitat és que Uber i Cabify marxen, però els vehicles es queden a Catalunya. És per això que la porta perquè les dues plataformes retornin a la ciutat catalana es manté oberta. I és que Uber s'ha acomiadat amb un missatge d'agraïment a tots els seus usuaris i també d'esperança: "A tots, gràcies. I a tu, Barcelona, esperem veure't aviat".