Quan la unió fa la força

La col·laboració entre startups i els principals actors del mercat a través d’acceleradores i altres programes ofereix la oportunitat de consolidar projectes emprenedors i d’incorporar la innovació fins i tot en les organitzacions més rígides

La capacitat innovadora dels emprenedors té un gran atractiu
La capacitat innovadora dels emprenedors té un gran atractiu
Barcelona
27 de Juliol de 2017

La col·laboració entre les grans empreses i els emprenedors dóna com a resultat un win-win que no ignora ningú. Les primeres veuen en els emprenedors la innovació que des de dins, sovint, és difícil de gestionar; els segons, alhora, troben els recursos, el suport i els contactes necessaris per fer que una idea es converteixi en un projecte amb cos. Un bon exemple és el de Fluidra, que a través de la seva acceleradora ha pogut donar als seus clients la innovació que demanaven. “Donar impuls a un projecte demana uns nivells d’inversió o terminis, escalabilitat i riscos molt diferents”, assenyala el director general de Fluidra Accelera, Xavier Servat, “i si això de per si ja costa, encara és molt més difícil de fer internament sabent la crisi que hem viscut anys enrere”.

I és que la recessió ha minvat l’activitat de molts departaments de R+D+i. D’aquí que la intraprenedoria o l’adquisició de startups per integrar-les en grans equips s’hagin convertit en altres fórmules d’èxit.

Servat: “Acostumem a agafar projectes que tenen ja un procés industrial de fabricació i que només necessiten suport en la inversió”

Però el que més destaca Servat és que acostumen a tractar-se de projectes industrials que no parteixen de zero, sinó que ja tenen un recorregut, encara que sigui petit: “Acostumem a agafar projectes que tenen ja un procés industrial de fabricació i que només necessiten suport en la inversió”. Això sí, sempre es tracta de finançament provinent del mercat. És a dir, aclareixen el camí perquè puguin trobar el partner o la font de capital més idònia.

EcoSistems és una de les starups que ha crescut gràcies a Fluidra Accelera, on van entrar el passat 2016. Precisament el plus financer és el que més destaca el seu CEO, Ignasi Casas, seguit del contacte amb proveïdors que no podrien haver fet sense anar de la mà d’una gran companyia. “Pot semblar dur perquè t’exigeixen moltes coses, però són camps que potser no analitzaries si ningú t’obligués o et supervisés”, comenta com a element negatiu d’estar integrat dins de l’acceleradora, però es tracta d’un petit ‘sacrifici’ que amb el temps demostra que ha estat útil.

Trobar col·laboradors potencials

Open Future de Telefònica també se suma a la llista de programes de suport a emprenedors. En aquest cas, és una xarxa que fomenta el que el seu director, Valentín Fernández, anomena crowdworking, el que no és més que compartir bones pràctiques entre emprenedors.

Fernández: “Tenim una visió de business angel i l’únic que volem és conèixer noves formes de negoci i col·laborar amb els petits"

“La idea va sorgir amb la necessitat de Telefònica d’abordar la innovació d’una manera més oberta. Ens permet ampliar horitzons i trobar nous socis i líders”, apunta Fernández. Normalment s’atribueix a l’objectiu d’obtenir un retorn de la inversió en nous projectes, però el director assegura que aquest no és el seu cas: “Tenim una visió de business angel i l’únic que volem és conèixer noves formes de negoci, col·laborar amb els petits i canviar els processos interns culturals i operatius”.

Inicialment acceptaven projectes de tota manera, però amb el temps han posat un filtre. “Hem vist que on més podem aportar és en startups relacionades amb la seguretat, la Internet de les Coses, el Big Data, els vídeos...”, enumera. I aquí és on es troba Butlr, una plataforma que millora l’experiència del client final en serveis hotelers i altres proveïdors d’activitats d’oci en la destinació. Una de les idees que Telefònica està impulsant a través del programa Agora Next especialitzat en innovació turística.

El projecte està basat en l’ús d’un chatbot que detecta les necessitats del client i les transmet als actors del mercat. Estar dins del programa de la companyia telefònica els ha permès tenir una connexió directa amb els grans operadors i desenvolupar un procés de cocreació beneficiós per a totes les parts. “Un exemple el tenim en la col·laboració amb altres startups com les que tenen cotxes elèctrics i connectats. Implementem Butlr dins del vehicle i guiem els clients als millors restaurants de la zona”, comenta.

Aportar valor al negoci

La inclusió de Worldcoo dins del BStartup Banc Sabadell és un darrer cas de com la unió pot fer la força. Aquesta startup està especialitzada en projectes socials i va néixer just en un context de crisi on les empreses de l’àmbit social més difícil ho tenien per obtenir recursos.

Inicialment van començar com una plataforma de crowdfunding, tot i que amb el temps va pivotar cap a un model totalment diferent. “Ens vam integrar en l’ecommerce fins a arribar a estar en 40 botigues online, de manera que quan fas una compra, pots fer també una donació”, explica el CEO, Sergio Figueres. També estan en la banca, en aplicacions mòbils i en punts de venda física, en tots ells amb la mateixa transparència i facilitat perquè fer una petita donació no generi dubtes. Amb aquesta filosofia han aconseguit que fins a un 10% dels compradors online donin diners i esperen poder arribar en alguns casos a un 50% en les botigues físiques.

Figueres: “Anar a parlar amb la gent i dir que tens un banc com a partner t’ho facilita tot”

Worldcoo va entrar a formar part del BStartup Banc Sabadell el 2014, justament en la primera edició del programa, i d’aleshores ençà, a més de fer créixer l’empresa a escala interna, s’han pogut donar a conèixer. “Anar a parlar amb la gent i dir que tens un banc com a partner t’ho facilita tot”, remarca.

Tot el que ells desenvolupen, així com els altres projectes guanyadors de cadascuna de les quatre edicions fetes fins ara, han servit per aportar innovació a l’entitat financera. Així ho explica la directora de BStartup Banc Sabadell, Yolanda Pérez, que forma part del comitè que avalua les idees i com es poden implementar en la seva estructura. Perquè les organitzacions també volen fer una rentada de cara i sumar-se a les noves tendències, i sense idees fresques com aquesta, el procés d’adaptació de ben segur que hauria estat més llarg.