• Empresa
  • Unión Suiza, els joiers de Barcelona

Unión Suiza, els joiers de Barcelona

La sisena generació de la família Vendrell segueix al capdavant d'una empresa amb més de 175 anys d'història

Lluís Vendrell a l'entrada de la popular botiga d'Unión Suiza a Diagonal amb Via Augusta | Àngel Bravo
Lluís Vendrell a l'entrada de la popular botiga d'Unión Suiza a Diagonal amb Via Augusta | Àngel Bravo
Barcelona
10 de Juliol de 2017

177 anys d'història contemplen l'empresa de la família Vendrell des que el 1840 van obrir la primera joieria al costat de la parròquia del Carme de Barcelona. Jaume Vendrell i Francisca Castellà van deixar Manresa per instal·lar-se a una ciutat encara emmurallada i posar les bases del que avui és Unión Suiza. "Som una de les poques joieries d'aquest nivell que manté la propietat de la família, la gran majoria ja formen part de multinacionals", explica orgullós Lluís Vendrell, el gran dels quatre germans que formen la sisena generació. A les seves mans ja no només hi ha una joieria, sinó que lideren una empresa segmentada en diverses àrees dins del negoci del luxe. "Si la família no s'hagués anat reinventant, no seríem aquí", conclou Vendrell.

 

De l'expansió al recolliment

En els seus primers anys de vida, el negoci dels Vendrell duia el nom de la família, que amb els anys va anar obrint establiments als principals eixos comercials de Barcelona. El carrer Ample, el barri de Sants, el carrer Ferran, la Rambla o Pelai van ser testimonis de l'expansió d'una "família de joiers" que, a partir de la cinquena generació, ha anat adquirint un "perfil més empresarial", tal com explica el seu actual dirigent.

No és fins a finals dels anys 20, però, que apareix la denominació Unión Suiza. "El meu avi Carles, després de molts viatges a Suïssa on va conèixer els seus grans rellotgers, va començar a importar per primer cop a Espanya les grans marques com Omega o Patek Philippe". Si era l'únic importador d'aquestes marques, reflexiona el seu nét, "Unión Suiza era el nom ideal".

 

En aquella època també creen les dues primeres marques espanyoles de rellotges: Duward i Kronos, que produïen en una fàbrica de Suïssa on van arribar a tenir més de 400 treballadors. Avui Kronos encara és propietat de la família i mantenen una participació a Duward.

Lluís Vendrell Union Suiza

Foto: Àngel Bravo

Ja als anys 50 Unión Suiza obre la botiga que encara manté a la Gran Via de Madrid amb Fuencarral. Poc temps després, però, el pare de l'actual dirigent va realitzar una reestructuració de totes les botigues de l'empresa, de tal manera que només es queden la de Madrid i les dues principals a Barcelona: Gran Via-Rambla Catalunya i Diagonal-Via Augusta. Acabada la Guerra Civil obre la mítica botiga de la Diagonal amb Via Augusta, on Lluís Vendrell rep VIA Empresa. Al Principal, just a sobre de la botiga, "és el pis on va morir el president Francesc Macià el 1933", explica cofoi. Un espai que l'empresa ha recuperat i que a dia d'avui forma part de la botiga mantenint la seva decoració original.

"El comerç ha anat canviant segons la mateixa evolució de la societat. Teníem diversos tipus de botigues, comercials i d'alta gamma, i vam anar tirant cap a aquesta última, que és on ens sentim més còmodes", justifica Lluís Vendrell. "En aquests nivells tan exclusius no necessites tantes botigues perquè la marca ja es coneix. El que sí que cal és que els locals que tinguis siguin molt representatius", assegura posant d'exemple l'exclusivitat amb la que Unión Suiza ofereix marques de rellotges com Omega i Patek Philippe; o les perles Mikimoto.

Noves generacions, nous projectes

Els quatre membres de la sisena generació, Lluís, Xavier, Cesar i David, volien celebrar el 175è aniversari de l'empresa (complert el 2015) "fent-hi un gir", tal com explica el primer. "De ser una botiga multimarca, vam creure que havíem de tornar als orígens, que és la joiera". Així va començar el projecte de Misui, una nova marca amb un objectiu clar: la internacionalització.

Unión Suiza Lluís Vendrell

Foto: Àngel Bravo

L'altre nou gran projecte d'Unión Suiza és l'associació amb El Corte Inglés, amb qui han creat una societat conjunta, Lecius. "Engloba tota la part de luxe dins d'El Corte Inglés. Vam començar amb 300 metres quadrats a Plaça Catalunya i esperem replicar-ho aviat en altres locals", assenyala Vendrell.

Un viatge que els Vendrell volen dur a terme "amb els valors que creiem que ha de tenir a dia d'avui l'alta joieria: sostenibilitat, proximitat i producció local". Lluís Vendrell posa èmfasi a destacar que "tots els productes que utilitza Misui s'han extret d'una forma sostenible", per exemple. De moment, ja tenen distribuïdor al Japó.

Més que una botiga

"Hi ha molt més al darrere d'una simple botiga", insisteix el dirigent d'Unión Suiza. Convençuts de la necessitat de diversificar el negoci, l'empresa també compta amb una àrea de regals corporatius i d'empresa. "Treballem per a totes les empreses de l'Íbex dissenyant-los projectes", presumeix. Malgrat tot, Unión Suiza, que és l'empresa més antiga de les associades a Comertia, no vol perdre l'ànima de comerç singular, dels que donen caràcter a una ciutat. Als seus establiments hi entra un "perfil de client que d'un segment mig i mitjà-alt", reconeix Vendrell. Tot i així, assegura que "qualsevol persona amb un sou pot venir aquí a comprar producte. Tenim des de Kronos en rellotgeria, amb preus que comencen a partir de 70 euros; fins a productes exclusius com Misui, que comença a partir de 800 euros el primer preu".

Entrevista Lluís Vendrell Unión Suiza

Foto: Àngel Bravo

Al capdavall, recorda, "quan la gent compra l'aliança o una joia per a la parella vol gastar una mica més i saber que no tindrà problemes". La joia, diu, "acaba quedant a la família. No és una camisa que dura una temporada i després la canvies". Aquest és un dels arguments que mantenen en vida el negoci de la joieria. L'altre és que "els diamants i l'or tenen el preu que tenen. Difícilment pots anar a costos més baixos si vols fer-ho bé i nosaltres sempre apostem per la màxima qualitat". Amb aquests condicionants, conclou, "el low cost té dificultats per competir amb la joieria".