• Empresa
  • Uniqlo, escac a Inditex al seu propi taulell

Uniqlo, escac a Inditex al seu propi taulell

El quart grup tèxtil mundial obre la seva primera botiga a Catalunya oferint roba de qualitat en el país del 'fast fashion'

La primera botiga d'Uniqlo a Barcelona va obrir el passat 20 de setembre
La primera botiga d'Uniqlo a Barcelona va obrir el passat 20 de setembre
Ramon Camp
Barcelona
20 de Setembre de 2017

Si l'Eixample fos un taulell d'escacs, el negoci de la moda jugaria la seva partida més decisiva a l'encreuament de la Gran Via amb el Passeig de Gràcia. És allà on Uniqlo apuja aquest dimecres la persiana de la seva primera botiga a l'Estat espanyol. El grup japonès Fast Retailing, propietari d'aquesta cadena, desafia així el número u mundial, Zara, que té a la cantonada del davant una de les seves botigues més grans del país.

 

Aquest punt de Barcelona, que es completa amb la recent megastore d'H&M al tercer dels quatre angles de la cruïlla, pren encara més volada amb l'obertura d'Uniqlo després d'any d'espera per plantar la bandera a la ciutat. Però abans de l'escac i mat, caldrà veure quines són les possibilitats de la cadena en un mercat madur com l'espanyol, pàtria inqüestionable d'Inditex. El punt de partida és el següent. El gegant gallec, propietat d'Amancio Ortega, va tancar el 2016 amb una xifra de negoci de 23.311 milions d'euros, encara lluny dels 13.452 milions d'euros de Fast Retailing, que ocupa el quart lloc mundial després de la sueca H&M i la nord-americana Gap. Traslladant la comparació als beneficis, entre una i altra hi ha un abisme. El resultat net d'Inditex és de 3.157 milions d'euros, mentre que el grup japonès no supera els 361 milions d'euros.

La marca japonesa que aterra a Barcelona té 800 botigues repartides pel món

El negoci de Fast Retailing, que també compta amb cadenes com Comptoir des Cotonniers, Theory i Princesse Tam Tam, és al mercat asiàtic. De les més de 800 botigues que Uniqlo té repartides pel món, més de la meitat estan situades a la Xina. Ara la cadena pretén conquerir també els països occidentals amb un producte poc freqüent, almenys a Espanya. Mentre que Zara és mundialment famosa per vendre moda a preus assequibles, l'ADN d'Uniqlo es troba en les peces de qualitat, més cares, però tot i així a preus raonables. Les col·leccions no s'afanyen a seguir les tendències com passa amb els dissenys de la cadena insígnia d'Inditex, sinó que estan compostes per bàsics disponibles en molts colors i confeccionats amb materials com la llana Merino o el caixmir. "Simplicitat, qualitat i longevitat", segons resa la companyia.

 

Roba en comptes de moda

Aquest concepte de negoci enllaça amb una tendència creixent en el consum d'indumentària d'una certa part de la població. Mentre que el fast fashion aposta cada cop més per oferir preus més baixos, amb exemples com Primark, també creix una certa sensibilitat dels compradors envers els bàsics de qualitat que no caduquen segons el que marquen les passarel·les. És el que Tadashi Yanai, propietari de Fast Retailing i l'alter ego d'Amancio Ortega, ha anomenat "la roba del futur". Yanai, que és l'home més ric del Japó, ja ha deixat clar que té la intenció de passar la mà per la cara a l'empresari gallec i convertir la seva companyia en el primer grup de moda del món per volum de negoci en els pròxims anys, un lloc que ara ocupa Inditex.

foto 3256707

Tadashi Yanai, fundador d'Uniqlo i president de la junta directiva i CEO de Fast Retailing Group; John C Jay, president creatiu global de Fast Retailing Group; i Kohsuke Kobayashi, director d'operacions d'Uniqlo a Espanya

En la roda de premsa en motiu de l'obertura a Barcelona, Tadashi Yanai, l'amo d'Uniqlo, ha assegurat que per a totes les empreses importants "el punt de partida hauria de ser Barcelona". Però els elogis de Yanai cap a la capital catalana són tota una declaració d'intencions. L'Ortega nipó ja enllesteix un nou establiment al centre comercial Les Glòries per al novembre i cap al 2020 la cadena vol obrir botiga a Madrid, informa Eje Prime. Segons aquest mateix portal, seran necessaris un mínim de 10 locals de la cadena per a rendibilitzar l'operació en aquest mercat. Amb tot, el nombre de botigues d'Uniqlo a Europa no arriba encara a la cinquantena.

Com jugar la partida?

Les dimensions dels locals i les ubicacions seran la primera pedra a la sabata de la companyia a l'hora de desplegar els seus tentacles al mercat espanyol. Uniqlo, com Zara, Primark, Kiabi o H&M, necessitarà obrir establiments de grans dimensions si vol que les seves botigues siguin rendibles des del primer dia. Un tipus de locals que estan molt buscats a Barcelona i que, de fet, han motivat que l'obertura d'Uniqlo a la ciutat s'allargués més de vuit anys davant la impossibilitat de trobar l'espai adequat: dos locals contigus units després de mesos d'obres. D'altra banda, Fast Retailing haurà de situar les botigues en llocs concorreguts per poder assegurar-se un bon volum de vendes, indispensable per fer quadrar la caixa. Una estratègia que és més fàcil a Madrid i a Barcelona que a la resta de ciutats espanyoles, descomptant alguns centres turístics que també podrien reunir aquesta condició.

Yanai:  "Per a totes les empreses importants, el punt de partida hauria de ser Barcelona"

La partida que ha de convertir Fast Retailing en el gegant mundial de la moda serà llarga. Pel camí, Uniqlo ha confirmat Barcelona com a porta d'entrada de les grans companyies de moda que volen fer les Espanyes. Urban Outfitters, Topshop i American Apparel també van començar per aquí. Unes continuen, altres han tancat.