Uttopy, moda amb causa

El projecte és una marca de roba sostenible que ajuda les ONG a connectar amb els més joves

Les impulsores d'Uttopy
Les impulsores d'Uttopy
Aiats Agustí
20 d'Octubre de 2016
Uttopy és una marca sostenible de moda solidària les col·leccions de la qual són causes socials. Inés Echevarría, cofundadora d'aquest projecte, vol donar alhora un cop de mà a les ONG a difondre el seu missatge entre els més joves: "Moltes organitzacions tenen projectes preciosos però no saben connectar amb els millennials", lamenta. Per això Uttopy vol aprofitar el potencial de comunicació que té la moda per conscienciar i treure al carrer la solidaritat.

Un problema de comunicació
"Vam veure que els joves estan molt conscienciats i els agrada comunicar-ho o compartir-ho per posicionar-se, però les ONG tenen un problema de comunicació", diu l'emprenedora. Aprofitant aquests dos fets, va néixer Uttopy. La mecànica és senzilla: cada col·lecció està inspirada en una causa social, i genera visibilitat i recursos per una ONG (el 15% de la recaptació es dóna a entitats que treballen per les causes) que treballi en l'àmbit d'aquesta causa. D'aquesta forma, les col·leccions converteixen els seus usuaris en ambaixadors de la causa "i en agents de canvi", diu Echevarría.

Per al llançament, s'han creat quatre col·leccions, amb productes com a samarretes, dessuadores i bosses de roba que treballen per a quatre grans causes: Zero Hunger -amb l'ONG Mary's Meals-, Born to be extraordinary, per la investigació mèdica de les malalties rares de la mà de l'ONG Dgeneracion, Go wild for life amb la Fundación Oso Pardo, que lluita per la conservació de la biodiversitat i, finalment I've got hope, amb la Fundació Mmbré.

La producció de tots els productes es realitzarà de forma respectuosa amb el medi ambient i amb les persones en tot el seu procés. Pel disseny, Uttopy col·labora amb dissenyadors que posen la seva creativitat a disposició de canviar el món, inspirant-se en les històries que hi ha darrere de les causes. Per a aquest llançament han col·laborat amb l'equip de dissenyadors de l'agència de comunicació Maneki Neko.

El passat 13 d'octubre l'equip d'Uttopy va llançar el projecte a través d'una campanya de micromecenatge a Verkami, amb l'objectiu de conèixer de primera mà l'opinió de la gent i poder incorporar les seves consideracions en llançar la nostra pròpia plataforma. L'objectiu és recollir 7.000 euros per començar a produir les samarretes i bosses. Amb cada donació hi ha una recompensa, que en aquest cas és un o diversos dels productes dissenyats. "Tot serà confeccionat amb cotó orgànic i polièster reciclat, per minimitzar l'impacte mediambiental i estamparem artesanalment, amb serigrafia, utilitzant tints sense PVC, ftalats ni dissolvents", afirma Echevarría.

"Fan del micromecenatge"
Rere del projecte hi ha dues emprenedores socials, Inés Echevarría i Cristina Fernández, que es van conèixer a la universitat estudiant Administració i Direcció d'Empreses, a Esade. Amb àmplia experiència en branding, desenvolupament de producte i màrqueting digital, "ens llancem a aquesta aventura projecte perquè sentim la necessitat de treballar en alguna cosa que ajudi a millorar el món i realment confiem que aquest projecte, inspirat en la reeixida tendència del conscious shopping als Estats Units, ens permutarà fer-ho".

Echevarría es declara fan del microfinançament "tant de donació com de recompensa" i se sent inspirada per les diferents històries que hi ha al darrere. Combinant aquesta passió pel crowdfounding de donació amb l'empenta per donar un cop de mà a les ONG, va decidir emprendre el projecte d'Uttopy. En aquest camí, Barcelona Activa ha ajudat aquestes emprenedores amb el programa d'Emprenedoria Social, que els ha donat "assessorament i mentoring en l'enfocament més social del projecte", explica Echevarría.

Les emprenedores volen constituir l'empresa aquest octubre i obtenir el segell B Corp, per a companyies amb impacte social. Així mateix, Uttopy vol entregar les primeres samarretes abans de Nadal "perquè sigui una alternativa de regal solidari per les festes", però un cop s'acabi el crowdfounding "volem iniciar el nostre propi e-commerce". La idea seria vendre les seves col·leccions permanents i, alhora, "cada mes realitzar una edició limitada dedicada a la comunicació d'una causa social diferent". Uttopy vol esdevenir, en definitiva, "una eina per ajudar les ONG".