A MartaRecasens van robar-li la bicicleta. Arquitecta de formació, i docent a la Universitat Politècnica de Catalunya especialitzada en urbanisme, Recasens feia –i fa– servir models de micromobilitat per als trajectes curts en espais urbans, però un dia, en sortir de la facultat, es va trobar sense el seu vehicle. En unes urbs que volen ser viscudes més enllà de les calçades, que demanen més transportsostenible i en què la intermodalitat i l'última milla prenen cada cop més importància –aquella "Barcelona dels quinze minuts" que s'ha reivindicat des de les institucions i en la que Recasens es veu còmoda operant– la seguretat i els serveis per als vehicles esdevenen essencials.
D'aquestes noves necessitats, que acompanyen tota una transformació de la vida urbana, neix Vadecity, una de les set startups catalanes beneficiàries d'una subvenció del fons europeu h2020, dedicada a un transport urbà que aspira a viure en una ciutat diferent. La proposta inicial, de fet, era un simple aparcament per a bicicletes, sota el nom de vadeBike. Amb un disseny ergonòmic, menys invasiu que, per exemple, les caixes on dipositar els vehicles que es veuen sovint –tot i que cada cop menys– als carrers de la ciutat, l'estructura de Vadecity aposta per oferir el servei d'aparcament segur i càrrega de la forma menys disruptiva possible per a la vida a l'espai públic. Primer, només per a bicicletes, tot i que en poc temps, en l'estona que va donar la pandèmia per replantejar el negoci, van millorar el seu disseny per incloure-hi també patinets elèctrics.
Recasens: "Ara no et compres una cadira, el que compres és poder seure"
Una de les claus del model, destaca Recasens, és la seva consciència de la hibridació en els models de propietat dels vehicles. "Ara no et compres una cadira, el que compres és poder seure", ironitza la CEO, que reconeix a la mobilitat com a servei un gran rol en el futur de les ciutats. Així, els usuaris dels aparcaments de Vadecity poden fer servir les estructures per aparcar i carregar bicicletes i patinets propis, llogats o d'aplicacions i plataformes de sharing; així com flotes de vehicles corporatius d'empreses que apostin per la micromobilitat. "Ara mateix, tenim la xarxa d'aparcaments amb càrrega més gran de Barcelona", celebra la fundadora, tot i que l'objectiu és aconseguir articular també el transport a ciutats fora de les grans capitals, on queda un gran mercat per "ordenar i gestionar l'espai públic".
Els clients de Vadecity, en general, tenen dos perfils. Com a iniciativa amb vocació d'ordenació urbana, el Business to Government és la seva principal via de negoci, amb relacions amb les administracions –principalment els ajuntaments, en tant que són els encarregats de la gestió directa de l'espai de les seves ciutats–. En aquest sentit, un dels principals atractius de Vadecity a l'hora d'operar amb clients de l'administració pública és el seu compliment de sis dels 17 objectius de desenvolupament sostenible establerts per l'agenda 2030. Des de la seva primera proposta, la contribució de la startup a l'organització i mobilitat sostenible de les ciutats és ja substancial, en tant que aporta interacció a la transformació d'hàbits de transport urbà. "La indústria 4.0 parla de produir coses connectades, però la 5.0 marcarà com la gent interactua amb elles". Aquest és el propòsit, doncs, al fons de Vadecity: ciutats sostenibles on es pugui viure. Va amb la feina, defensa Recasens. "El pitjor que li poden dir a un arquitecte és que molt maca la seva casa, però ningú hi viuria".
Mobilitat integral
El feedback dels usuaris és una de les parts més importants del desenvolupament de negoci de Vadecity. La primera actualització, per exemple, una font d'aigua potable a les seves parades de bicicleta i patinet. "L'usuari vol que l'aparcament sigui més que un aparcament, que hi passin coses". Si la primera contribució a la vida de les ciutats per part de Vadecity és la integració de la micromobilitat al transport urbà intermodal, la segona és molt més sensorial, una sort d'UX de l'espai públic. Els punts de referència de l'emergent, doncs, abandonen la liminaritat d'una parada, aparcament, carregador de bicicletes per esdevenir experiències. Part d'aquesta aposta per superar els mateixos límits del seu concepte passa per una personalització de cadascuna de les infraestructures. "Hi ha empreses que ens demanen places per un aparcament corporatiu; d'altres obertes. En funció de les necessitats del client, fem una cosa o una altra". Un dels punts principals de Recasens, de fet, és que la seva plataforma sigui "versàtil, molt més que una gestió de mobilitat".
"Quan parlem d'smart cities, són ciutats sostenibles, al servei de les persones i connectades" explica la fundadora. En aquest sentit, Vadecity s'entén com a part d'un organisme complex, la ciutat, on cap de les seves parts pot existir sense tenir en compte la seva connexió amb les altres. "Hem de cooperar amb la resta d'agents que intervenen a la ciutat; ja bé sigui el transport públic, les empreses, el municipi, els ciutadans...". L'objectiu, doncs, és fer que "tothom guanyi"; fórmules de transport basades en la cooperació de les entitats que el conformen. VadeBike, així, s'entén com un mecanisme dins la maquinària de la intermodalitat, un complement recíproc amb els sistemes de transport interns d'una ciutat que amplifica la xarxa fins a qualsevol punt on hi hagi una estació.
La ciutat –i els entorns de Vadecity com a extensió– no és, però, un lloc de pas; és un lloc de treball i d'oci. L'espai urbà, doncs, demana en les ciutats tal com les pensa Recasens un caràcter públic, col·lectiu. Al carrer, en definitiva, s'hi ha de poder ser –i més encara, apunta la CEO, amb el clima de la mediterrània que gaudeix Barcelona–. En aquesta visió s'emmarca el segon projecte de l'empresa, l'Smart Totem. "Ens adonem que podem anar molt més enllà en el concepte de mobilitat; complementem el transport amb serveis per les persones que convivim en la ciutat". Aquests "nodes intel·ligents", uns dispositius connectats amb pantalles a l'espai públic, ofereixen al ciutadà serveis diversos; des de connectivitat 5G amb dades il·limitades, mitjançant un partnership amb Vodafone, fins informació en temps real de la ciutat.
"On hi hagi una estació de vadeBike, podrem analitzar l'espai que l'envolta: nivells de contaminació, temperatura, trànsit...", exposa Recasens. La pantalla del Totem ofereix als usuaris informació clau per a la seva estada a la ciutat, així com connexió a internet per poder treballar o consumir continguts allà on estigui instal·lat aquest node. Recasens veu aquesta proposta com una potent eina per "reapropiar-se" l'espai públic, generar entorns saludables de convivència a l'exterior que treuen rendibilitat –econòmica però especialment social, de qualitat de vida– a espais malentesos com de pas. Els primers totems es van presentar en el marc de l'IoT Solutions World Congress, celebrat recentment a Fira de Barcelona, i, tal com explica la CEO, ja s'està optant a la seva instal·lació en ciutat "molt a prop" de la capital del país.
Futur sostenible
L'Smart Totem ja ha rebut reconeixements diversos per part d'empreses i institucions de tot el continent. Els més diferencials, dues patents europees, una de disseny i l'altra de modalitat d'ús, que fan que les iniciatives de Vadecity prenguin una certa entitat enfront altres solucions tecnològiques. El gran avantatge de vadeBike i el node de connectivitat és la seva prístina integració amb l'entorn urbà –en línia amb la màxima arquitectònica de Recasens, l'espai no és útil si no és vivible–. "El disseny del mobiliari urbà ha de ser molt integrat a l'espai públic; si és una barrera urbana no genera permeabilitat". A banda de la connexió amb el seu entorn físic, l'emergent aposta per la sostenibilitat també en els processos: les seves estacions i el terra que les envolta estan pintades amb un material que ajuda a renovar l'aire i extreure'n el Co2, reduint la contaminació ambiental directa.
"La visió de l'empresa és transformar la ciutat al servei de les persones. L'IoT no té sentit si no es posa al servei de la gent"
L'acció de Vadecity, a més, s'emmarca clarament en les iniciatives europees que dibuixen el full de ruta del transport en ciutat en la dècada que ve. Les normatives comunitàries preveuen que totes les noves construccions el 2027 comptin amb aparcaments per vehicles de micromobilitat. La mateixa Unió, de fet, reconeix el potencial de l'emergent, amb dues injeccions de 50.000 euros i 2,6 MEUR respectivament, a més de l'accés al programa Accelerator, amb un selecte grup de firmes del continent en què només han assolit participació unes 17 empreses de tot l'Estat.
Segons Recasens, aquestes condicions posen els fonaments per a un "creixement exponencial" en els pròxims anys –una acceleració de l'activitat per a la qual, celebra, estan preparats "tant pel que fa a fabricació com a plataforma"–. La seva tecnologia, en col·laboració amb Google, permet instal·lar estacions i nodes de l'empresa a qualsevol ciutat del món, i al llarg del present exercici ja preveuen una expansió cap a grans nuclis urbans europeus, a l'entorn directe de l'Estat. Les primeres parades seran Portugal, Itàlia i França, i els horitzons van encara més enllà. Vadecity pretén, així, portar aquesta concepció urbana 5.0 –interactiva, interconnectada i amb l'activitat humana al centre– tan lluny com sigui possible. "La visió de l'empresa és transformar la ciutat al servei de les persones. L'IoT no té sentit si no es posa al servei de la gent", conclou Recasens.