"Al Consell d'Administració de la nostra empresa es debat sobre el que farem al futur. Es parla de joventut". Aquest és el secret que va revelar el director general de Vichy Catalan, Amador Vallmayor, a una trentena de joves empresaris que es van aplegar en una jornada d'emprenedoria, lideratge i empresa, organitzada per la patronal Pimec Lleida. En una entrevista amb VIAempresa, el responsable de la companyia catalana assegura que la marca que representa té vinculats determinats valors, com el prestigi, la salut o la universalitat.
Quin consell dóna als joves que comencen una iniciativa empresarial?
Considero que en el consell d'administració d'una empresa un factor essencial és que s'aposti per la joventut. Resulta bàsic mirar enrere per veure què s'ha fet, però encara més és saber el què es farà al futur més immediat. Queda clar que als joves se'ls ha de parlar de valors.
Com definiria els valors que representa Vichy Catalan?
En el cas de Vichy, la curiositat que tenia el nostre fundador, Modest Furest, ens ha arribat fins avui. Aquesta virtut et permet investigar i crear nous productes. Més enllà d'aquests components, hi ha una sèrie de factors, com el prestigi, el lideratge o el valor social que impulsen la teva marca i t'obren portes al mercat. Per aconseguir aquest objectiu, també hi contribueix la universalitat.
La crisi de consum de begudes tradicionals els ha impulsat a innovar en nous formats o productes?
Des de sempre, hem tingut una visió empresarial conservadora. El fet de ser una firma familiar, creada al 1881, ens ha generat dificultats a l'hora d'avançar. En el cas de l'aigua de Vichy, el vidre es manté com l'envàs més adient, però t'impedeix arribar a nous moments de consum, com poden ser els extra domèstics. Per això, ens vam decidir per la llauna. Així mateix, la llauna esdevé un format ideal per apropar-nos al segment dels joves.
A més d'aquesta darrera innovació, quines tres coses considera que ha fet Vichy Catalan per posicionar-se?
En qualsevol feina, abans d'emprendre una activitat, has de deixar-te portar per la il·lusió. A banda, has d'avaluar les tasques realitzades i que les bones pesin més que les dolentes. A Vichy, durant aquests últims dos anys hem tingut l'energia suficient per tirar endavant projectes, geni per crear productes nous i valentia per afrontat la crisi actual.
En quins aspectes haurien reaccionat diferent?
Tant de bo la nostra sortida a l'exterior, que va ser fa 13 anys, s'hagués produït abans. No vam ser conscients que França està més a prop del nostra deu que la pròpia Barcelona. Generalment, ens ha mancat una visió global del mercat. Igualment, la prudència ens ha guiat massa al moment de presentar nous envasos o productes.
Tot i això, darrerament s'han llençat a l'exterior.
Primer de tot, s'ha de recordar que la gent vol canviar les regles i accepta les innovacions. A partir d'aquí, cal saber que per ser exportadors s'ha de potenciar el mercat interior. L'ideal seria arribar al 50% en els enviaments a l'exterior. De moment, les exportacions només representen el 5% del total, però és una quantitat que s'ha de calcular sobre una facturació de 500 milions d'euros. En aquest àmbit, ens hem trobat amb dificultats derivades de vendre ampolles molt grans amb poc valor afegit.
També han canviat formats i productes.
En els últims 6 mesos, hem presentat una llauna de Vichy Catalan amb tapa. D'aquesta forma, s'evita que surti el gas. Amb aquesta modificació, ens adrecem a un públic jove i a un nou canal: el del vending. Aquesta estratègia complementa el nostre posicionament alt en el factor preu. Dintre d'aquesta línia, també s'inclouen nous productes, com la tònica, molt de moda pel consum de gin-tònics.
Vichy Catalan sempre ha estat molt vinculada a la salut.
Com s'ha aconseguit vendre aquest actiu?
Fa 3 anys que sóc director general de l'empresa i 10 que pertanyo a la companyia. Em considero un apotecari de formació que es dedica a vendre salut. Però abans de res, em presento com un pare de família amb 6 fills". Al final, el nostre mercat és que la gent visqui bé. Hem de pensar en què ara els consumidors són exigents i infidels.
Vallmayor (Vichy Catalan): "Hem estat massa prudents en presentar nous productes"
El director general de la companyia catalana explica com han evitat estancar-se
25
de Juliol
de
2013
Act.
25
de Juliol
de
2013