
La DO Cava va vendre 218,1 milions d’ampolles durant el 2024, un 13,4% menys que l’any anterior. El motiu principal del descens és la falta d’estoc a causa dels efectes de la sequera. La caiguda de les vendes, però, no és proporcional a la baixada de la facturació, ja que el cava s’ha revalorat i les ampolles s’han venut un 12% més cares que el 2023. Així, la facturació (2.200 milions d’euros) ha caigut només un 4,2%. Pel que fa a la intenció de Donald Trump d’aplicar aranzels del 200% als vins europeus, el president de la DO Cava, Javier Pagès, ha insistit que tindrien “un fort impacte” però s’ha mostrat confiat que “només siguin paraules gruixudes que no s’acabin complint”. Pagès ha fet una crida a “persistir” al mercat nord-americà.
El Consell Regulador ha atribuït directament el descens de vendes a la “seriosa i continuada” sequera dels últims tres anys. En una trobada-dinar amb la premsa, Javier Pagès ha apuntat que el vi blanc i els escumosos són productes cada cop més consumits en l'àmbit mundial “però el cava no pot participar d’aquest auge tant com voldria per falta d’existències”. “Els cellers han d’administrar bé el seu portafolis perquè no hi ha ampolles suficients”, ha afegit.
Dels 218,1 milions d’ampolles venudes el 2024, 78 es van quedar al mercat estatal -una tercera part a Catalunya-. La caiguda és del 3,5%. Més accentuat és el descens de les exportacions, amb un -18% i un total de 140 milions d’ampolles distribuïdes. Les vendes a l’estranger continuen sent majoritàries, però perden representativitat: durant anys eren el 70% de l’activitat del Consell Regulador i ara se situen en el 64,2%.
Per països, Bèlgica continua sent el principal comprador de cava, amb 20,3 milions d’ampolles (-7,8%). El segueixen els Estats Units, amb 18 milions (-4,58%) i el Regne Unit, amb 15,7 milions (-11,66%). La caiguda de vendes més accentuada es registra a Alemanya, on s’ha distribuït un 19,9% menys que el 2024, amb un total d’11 milions d’ampolles. En canvi, entre els deu països que lideren les exportacions n’hi ha tres on han pujat les vendes, amb comportament divers: Japó (+4,66%), Països Baixos (+3,96%) i Suècia (+0,02%).
Per categories, la DO destaca el creixement del cava ecològic (+15,24%) i del cava de Guarda Superior de Paratge Qualificat (+13,33%). Aquests augments contrasten amb la caiguda de tota la resta de la gamma de productes: el cava de Guarda cau un 12,79%, el Reserva baixa un 21,27% i el Rosat ho fa un 23,19%.
Tot i la caiguda de les vendes en comparació al 2023, la facturació se n'ha ressentit menys del que es podia esperar perquè les ampolles s’han venut un 12% més cares que un any enrere. La facturació final ha estat de 2.200 milions d’euros, uns 100 menys que el 2023. “A vegades les adversitats ens ajuden, i la sequera ha donat l’oportunitat de seguir valorant el nostre producte”, ha destacat Pagès.
La caiguda de les vendes, però, no és proporcional a la baixada de la facturació, ja que el cava s’ha revaloritzat
Preguntat per si l’impacte de la sequera aboca la DO Cava a pròxims anys de descens de vendes després de la recent etapa ascendent, Pagès ha assegurat que els resultats del 2024 hauran estat el punt més baix. Segons el president del Consell Regulador, tot i la falta d’estoc, el punt de partida de cara al 2025 permet esperançar un exercici de petit repunt o bé d’igualar vendes.
Tenint en compte les pluges d’enguany, ha augurat que la pròxima verema serà “de relativa tranquil·litat”. Amb tot, també ha avisat que previsiblement tornarà a haver episodis de sequera a mitjà termini, de manera que ha instat els cellers a plantejar-se canvis estructurals, bé sigui amb la instal·lació de reg de suport, esponjant la densitat de les plantacions o bé conreant varietats que necessitin menys aigua. Pagès ha demanat al sector que s’adapti “perquè la pròxima sequera agafi a tothom més preparat”.