• Empresa
  • VIA Empresa no és un mitjà, és una conversa

VIA Empresa no és un mitjà, és una conversa

Cinc anys després, analitzem els interlocutors, l'ecosistema digital en què aquest mitjà viu i pensa cada dia gràcies als lectors

11.500 seguidors segueixen la conversa de VIA Empresa a Twitter | Artur Ribera
11.500 seguidors segueixen la conversa de VIA Empresa a Twitter | Artur Ribera
Barcelona
07 de Juny de 2018

Si estàs llegint aquest article, potser ets un dels 11.500 seguidors que estem al cas de què diuen i comparteixen els redactors de VIA Empresa per Twitter. També, potser, no només els segueixis, sinó que a més comentis, repiulis o repliquis els seus missatges: és a dir, siguis un dels 69.000 usuaris que han participat en la conversa a xarxes (216.000 missatges) durant els últims dos anys (principalment a Twitter).

Perquè VIA Empresa no és un mitjà, és una conversa. És un punt de trobada, una mena de restaurant digital on les viandes –informació sobre l'economia i l'empresa d'aquí i d'arreu- se serveixen a la web i es comenten a la sobretaula digital que són les xarxes socials.

Tant si només els llegeixes com si a sobre no pots estar-te de dir la teva, formes part de la comunitat digital de VIA Empresa. Aquí en faig un retrat, fet a partir de totes les dades públicament compartides entre tots a Twitter (spoiler alert: al final de l'article trobareu la fitxa tècnica sobre on es pot recollir i analitzar tot això).

Cada vegada som més

Aquest 2018, conversem mensualment al voltant de VIA Empresa una mitjana de 8.116 usuaris, una gentada. El 2017, durant el mateix període, n'érem 3.280. L'augment de volum és molt notable, especialment a partir de la tornada de vacances, el setembre de l'any passat. L'octubre va ser el mes del rècord, amb 12.724 usuaris. El segon va ser el febrer d'enguany, amb 10.690. 

viaempresaevolution

A mesura que s'afegeixen comptes a la conversa, som una mica menys xerraires: abans hi havia una mitjana d'1,8 missatges per usuari, mentre que ara en són 1,6. Hi ha molts que vénen a escoltar i s'ho pensen més abans de compartir.

En positiu

De forma general, es registra una tendència estable vers la positivitat: els missatges positius són el 68% dels que tenen càrrega semàntica. És a dir, els clics els generen principalment notícies bones.

Així, la notícia que ha generat més enrenou és de desembre de 2017: Seat construirà a Martorell un centre logístic automàtic (4.440 mencions, 1,7M de potencials impressions), molt probablement perquè entre els repiuladors es trobaven comptes molt influents, com la d'exvicepresident de la Generalitat Oriol Junqueras.

Això no és obstacle perquè la segona notícia fos polèmica: Xavier Ferràs va generar un bon sidral amb el seu article La recerca catalana, intervinguda, que anava al butlletí matinal del 26 de setembre de 2017. En aquest cas, el catedràtic d'economia Oriol Amat en va ser el gran difusor.

Completa el podi d'enllaços més compartits una notícia positiva: Covestro inaugura el nou centre de distribució logística. Aquí van contribuir tant Amat com Junqueras, a banda de molts d'altres. Un altre fenomen viral, per exemple, va ser L'article que els diaris digitals no volen que llegeixis, que va escriure en Ganyet i que va retuitar Jordi Évole.

viaempresawordcloud

Els termes més repetits durant els darrers dos anys són territoris, conceptes i persones. Territoris: Catalunya, Barcelona i Europa. Conceptes: Inversió internacional, bona notícia, empresa i treball. 

Anem molt per feina

A Cal VIA Empresa som matiners. Les hores amb més conversa són, per aquest ordre, les 9 del matí, les 10 i les 8: se'n fan un de cada cinc missatges de tot el dia. Ens agraden els dimarts (19,3%) i els dijous (19,4%). El cap de setmana desconnectem, i només en fem el 5,9% dissabte i el 6% diumenge. O sigui, que si ets col·laborador de VIA Empresa, baralla't pels dimarts o els dijous i sempre matins.

Els que seguim VIA Empresa a Twitter som moderats en l'activitat. El 52% fem menys de 5 piulades al dia. A tota aquesta colla n'hem d'afegir una desena part del total que només fa un o dos tweets per setmana i un 26% més que en fa menys d'un setmanal. O sigui, que l'11% dels seguidors de VIA Empresa són xerraires de debò.

Si ets col·laborador de VIA Empresa, baralla't pels dimarts o els dijous i sempre matins

Al mateix temps, la majoria hem estat tuitejant l'última setmana (56%). Hi ha, això sí, un 14% que fa un any que no se'l sent dir ni mu: deu estar a veure-les venir o se'n deu haver cansat.

Més d'homes que de dones

El 38% dels missatges duien pública la informació del gènere de l'autor. Segons aquesta mostra, el 53% dels posts són d'homes, i el 47% de dones: aquesta estadística no representa una diferència significativa si se la compara amb el conjunt de la conversa a Twitter sobre qualsevol tema (d'acord amb les dades facilitades per la mateixa plataforma). Per franges d'edat (dada en el 32% dels posts), hi ha una dada curiosa: dues franges -els missatges publicats pels menors de 18 anys i pels majors de 55- es troben per sobre de la ràtio d'activitat d'aquests segments al conjunt de Twitter.

Cadascú, de son pare i sa mare, però de VIA Empresa

A VIA Empresa hi ha de tot. Procedència: d'Alella a Vilassar de Mar, passant per Caldes de Montbui, San Francisco, El Vendrell i Londres, entre molts d'altres. I Barcelona, és clar. Els conceptes més repetits a les nostres biografies són paraules com empresa, marketing, periodista, social, digital, business, economia i comunicació. Els càrrecs més repetits, director, CEO i manager.

Gairebé l'1% s'ha verificat, i és per tant, d'aquella part de la població digital que té una certa anomenada. Aquí trobem coneguts de la casa, com en Ganyet i en Genís Roca; hi ha periodistes de diversos mitjans, polítics i responsables públics, associacions sindicals i empreses multinacionals.

VIA Empresa té un nínxol diferenciat d'altres mitjans propers. Amb el compte del diari Ara especialitzat en economia, @ARAEconomia, comparteix el 14%, i amb L'Econòmic (@leconomic), el 19%. Els tres mitjans comparteixen simultàniament només 857 seguidors.

NOTA: Aquesta anàlisi s'ha fet a partir de les dades recollides per dues eines complementàries. Audiense (www.audiense.com) permet conèixer el perfil de les audiències que segueixen un compte de Twitter o, si fos el cas, d'Instagram, sigui el propi o el d'un tercer. Netbase (www.netbase.com) permet recollir tots els missatges públics en els quals apareix una paraula en concret, remuntant a 27 mesos enrere.