• Empresa
  • 25 anys de disrupció: Viko, el hòlding català que redefineix el futur del negoci digital

25 anys de disrupció: Viko, el hòlding català que redefineix el futur del negoci digital

El grup controla set empreses que ofereixen tota mena de serveis digitals, amb una clara aposta per la sostenibilitat i la IA

Rubén Ferreiro és el CEO de Viko | Cedida
Rubén Ferreiro és el CEO de Viko | Cedida
Carlos Rojas | VIA Empresa
Periodista
Barcelona
10 de Desembre de 2024

L'any 1999, durant l'època del protoInternet, hi va haver un negoci a Barcelona que va avançar-se a la resta. 25 anys després, aquesta mateixa empresa, el grup Viko, s'ha convertit en un hòlding referent al sector digital. Amb un total de set empreses, més de 240 treballadors i una facturació estimada de 22 milions d'euros per aquest 2024, la companyia creix a mesura que el negoci digital s'està consolidant en el nostre dia a dia.

 

Tant és així que en els últims quatre anys han duplicat el marge brut i han sobrepassat els 12 milions d'euros, a més d'augmentar el volum del seu equip de 134 a 248 treballadors (+85%). D'aquesta plantilla, el 30% fa almenys cinc anys que forma part del projecte, una taxa especialment destacada si es té en compte que el sector digital és el segon en què més rotació hi ha al mercat laboral, amb una mitjana de dos anys i una xifra del 12,9%. En el cas de Viko, la mitjana de la permanència és de quatre anys.

"Donem a les persones la possibilitat de tenir un impacte, i això genera un sentiment de pertinença", argumenta a VIA EmpresaRubén Ferreiro, CEO de Viko. De fet, el grup ofereix als seus empleats la possibilitat de cofundar projectes dins del mateix ecosistema. "Al final, si per a qualsevol companyia l'equip és qui fa la diferència; per a nosaltres, que fonamentalment venem serveis, molt més", agrega.

 

L'aspiració de Viko és duplicar la mida de la companyia cada cicle plurianual

Malgrat el seu repunt any rere any, a Viko no els agrada parlar de balanços anuals. Ells són més de cicles plurianuals. "A vegades hi ha períodes on no creixem tant perquè ens centrem en altres coses. Per exemple, l'any que ve mirarem molt més la productivitat que el creixement", apunta Ferreiro. Tot i això, sí que admet que l'aspiració a final de cada quadrienni és duplicar la mida de la companyia.

Set companyies per controlar un ecosistema

L'equip de més 240 treballadors de Viko | Cedida
L'equip de més 240 treballadors de Viko | Cedida

El sector digital és un dels més competitius a l'Estat perquè no deixa de créixer. De mitjana, a un ritme per sobre del 5%. El 2023 va facturar 129.019 milions d'euros, un 5,2% més que el 2022 (122.635 milions) que, alhora, també havia millorat un 5,2% les dades del 2021 (114.493 milions). D'ençà de la fundació de Viko, hi ha hagut diferents fenòmens: la bombolla de les puntcom, les xarxes socials, l'e-commerce o, actualment, l'impacte de la intel·ligència artificial. Per una empresa que es dedica íntegrament a aquest negoci, mantenir el ritme pot ser complicat.

Fins al 2019, el grup controlava cinc empreses que es dediquen a diferents aspectes. Durant l'últim lustre hi han sumat dues més. En concret, són Elogia (màrqueting digital, amb una spin-off farmacèutica), Kaibos (negocis a Amazon), Candee (consultoria de talent digital), Kraz (consultoria d'anàlisi avançada de dades), Optopus (optimització del punt de venda), Marketing4eCommerce (magazín especialitzat en e-commerce i màrqueting digital) i M4C Academy (formació de talent).

Ferreiro: "Saber coses, executar coses, analitzar, programar... tot això perdrà valor perquè hi haurà una tecnologia que ja ho farà millor que ningú"

Malgrat aquest control integral, l'obsessió de Viko és la IA. Una "revolució" que Ferreiro creu que capgirarà la prioritat a l'hora de captar talent: els soft skills passaran a ser més rellevants que la mateixa formació professional. "Saber coses, executar coses, analitzar, programar... tot això perdrà valor perquè hi haurà una tecnologia que ja ho farà millor que ningú", reflexiona el CEO. Segons el seu punt de vista, per aquest motiu, conceptes com el "pensament crític, la creativitat disruptiva, l'empatia o el lideratge" guanyaran pes al moment de seleccionar personal.

OzOnO, la gran aposta sostenible

OzOnO és la gran aposta sostenible de Viko | Cedida
OzOnO és la gran aposta sostenible de Viko | Cedida

A priori, pot semblar difícil relacionar la sostenibilitat i el sector digital, ja que tot funciona a través d'una pantalla. Però la realitat és ben diferent. Un exemple és el bitcoin. "Consumeix més energia que països sencers com Argentina o Suïssa", subratlla Ferreiro. El motiu és el cost de manteniment del sistema que fa possible que existeixi aquesta divisa virtual: els ordinadors que minen la criptomoneda consumeixen una gran quantitat d'energia i requereixen alts nivells de refrigeració. Tot plegat acaba afectant el nostre planeta.

Aquest és un exemple que Viko fa servir per remarcar la importància que té la sostenibilitat també per a un negoci digital. La paqueteria de les comandes en línia o la tecnologia de la informàtica en el núvol en són uns altres. "Som molt responsables. Hem de tenir consciència per reduir l'impacte i fer accions de compensació", afirma Ferreiro, que afegeix que cada cop més clients "són més sensibles" a aquesta classe de coses.

El projecte OzOnO proposa implementar mesures i eines que generin un menor impacte mediambiental a partir del mesurament, la reducció i la compensació

Per aquest motiu, el grup ha creat el projecte OzOnO, una iniciativa que convida a implementar mesures i crear eines que generin menor impacte. Ho fa a partir de tres variables: el mesurament, que permet brindar la transparència i responsabilitat a cada companyia en oferir una visió clara i detallada de les emissions generades per l'activitat digital; la reducció, a través d'auditories de sostenibilitat web on es treballen àrees de millora i oportunitats; i la compensació mitjançant crèdits de carboni que asseguren que qualsevol empremta digital sigui equilibrada a partir d'inversions en projectes que redueixin les emissions.

Espanya, Mèxic... i nous mercats?

Durant els 25 anys, Viko ha apostat pel mercat espanyol i mexicà. Disposa d'oficines a Barcelona, Madrid, Vigo, la Corunya i Ciutat de Mèxic. Ara per ara, la prioritat és consolidar-se en aquests dos països. "Encara hi ha un percentatge de creixement significatiu, tot i que existeix un efecte viral de clients a clients que és molt difícil d'aconseguir", argumenta Ferreiro.

Viko no té pensat engegar un nou mercat estratègic actualment, encara que si hagués de fer-ho, l'aposta seria Llatinoamèrica. En aquest sentit, el CEO recorda la seva relació amb Colòmbia a través del projecte Marketing4eCommerce. Mai van obrir una oficina presencial, però no descarten fer el salt algun dia. "Si succeeix, serà perquè ha sorgit una oportunitat, però la nostra prioritat és refermar la posició a Espanya i Mèxic", insisteix Ferreiro. Repassant tot el que han donat de si aquests primers 25 anys, sembla complicat poder predir quin serà el panorama del sector digital quan Viko arribi al mig segle de vida.