Eixample de Barcelona, 1934. El doctor Joan Vilardell Garriga funda un petit negoci a la rebotiga de la seva farmàcia per crear nous productes farmacèutics i formulacions. Un d'ells van ser els supositoris de glicerina Vilardell, que encara són el producte insígnia de la companyia i que han arribat a mig món. Aquells van ser els inicis d'uns laboratoris que han destacat per la innovació i per haver mantingut els valors d'empresa familiar com la proximitat amb la farmàcia. 90 anys després, la quarta i la cinquena generació ja comencen a treure el cap.
La penicil·lina a Barcelona
Clara Oller, neta del fundador, és l'actual directora general de Laboratoris Vilardell i explica algunes de les anècdotes que han marcat l'ADN de l'empresa: "El meu avi va ser dels primers a portar la penicil·lina a Barcelona i va curar moltes persones". En aquells anys, les relacions internacionals entre farmacèutics eren habituals i Joan Vilardell va formar part d'aquelles xarxes: "Eren pioners, científics, humanistes i amb una inquietud i ganes de millorar la salut de la societat molt gran".
No va ser l'únic àmbit on Vilardell va ser pioner. Els cotxes començaven a aparèixer i va crear una farmaciola de l'automobilista amb totes les primeres cures necessàries. Conjuntament amb el doctor Dexeus, també van fer un equip per llevadores per atendre els parts a les cases. "És una època molt interessant, tot estava per fer. Va ser un pioner i un innovador que tenia molta vocació", resumeix. En aquells primers anys, aquesta voluntat innovadora i de millorar la salut de la societat va marcar l'evolució de Vilardell a la rebotiga de la farmàcia familiar.
Oller: "El gran esperit emprenedor del meu avi va fer que Vilardell sigui el que som ara"
Clara Oller recorda que la indústria farmacèutica a Catalunya estava iniciant el seu camí i el contacte entre el metge i el farmacèutic era essencial: "Era habitual que molts laboratoris naixessin a les farmàcies". A partir de la Guerra Civil i amb les penúries de la postguerra, la salut de la població era molt delicada, amb problemes de malnutrició i altres deficiències: "Hi havia molt pocs medicaments i l’avi crea productes que poden acompanyar la societat en aquelles dificultats". A banda dels supositoris, crea fins a disset medicaments més.
Però van ser els supositoris de glicerina el que van suposar un èxit absolut, sent líder del mercat en aquest sector durant noranta anys: "És una fita de la qual ens enorgullim, no hi ha gaires casos". Van ser els primers a fabricar-ne a tot el país i s'han mantingut com a referents.
Respon a la qualitat del producte i a la bona feina del meu avi i de la meva mare, que agafa el relleu de l’avi el 1968, quan ell mor. El llegat és fonamental", apunta Oller, que afegeix: "El gran esperit emprenedor del meu avi va fer que Vilardell sigui el que som ara: és l’origen i les nostres arrels, que neixen a la farmàcia per servir a la farmàcia".
El gran creixement de Vilardell
El 1965, Laboratoris Vilardell fa un pas endavant amb el trasllat de totes les instal·lacions productives i magatzems a Esplugues de Llobregat i s’estableix com una entitat independent de la Farmàcia Vilardell. Això permet iniciar la producció industrialitzada dels supositoris. "Ens permet un creixement exponencial en el mercat", explica Oller. El fundador tenia molta relació amb Madrid i els supositoris Vilardell van començar a sortir de Catalunya començant per la capital de l'Estat i passant per Aragó, País Valencià i Illes Balears.
La situació espanyola millora a mesura que la postguerra va quedant enrere i molts medicaments deixen de tenir sentit. Les necessitats van canviant. Des de llavors, això ha obligat Vilardell a innovar en altres àmbits: "Vam crear una divisió de productes de salut preventiva". Durant dècades, els laboratoris mantenen la seva activitat amb el supositori com a gran producte
"Com hem innovat? No només buscant nous productes, sinó en el servei que donàvem a les farmàcies. Som farmacèutics, hem nascut a la farmàcia i l’hem viscut. I donem la ma al farmacèutic perquè entenem el que necessita", exposa la directora general. Per exemple amb una plataforma digital que facilita les comandes i la relació entre el fabricant i el farmacèutic.
La promesa de Vilardell
El 2018, ja des de la seva nova planta estrenada als anys 90 a Sant Feliu de Llobregat, Vilardell crea una nova línia relacionada amb la salut digestiva i que ara és una de les seves banderes: "Són productes naturals que volen facilitar una millor qualitat de vida i que actuen de manera preventiva". Per Oller, és un pas en acostar-se a l'actual visió de la societat de millorar els hàbits i la salut alimentària i emocional.
Aquesta diversificació els ha permès un creixement important els últims anys. Enguany esperen tancar el curs amb uns 6 milions d'euros de facturació, un 25% més que l'any anterior. També han obert la porta a la internacionalització. Però tenen clar al que no volen renunciar: "Mantenir-nos com a empresa familiar: sempre posem els valors fundacionals per damunt de tot, són els que ens han donat la raó de ser. El compromís amb el sector farmacèutic, la confiança, la innovació i la qualitat dels productes. Hem rebut un llegat i un testimoni que volem seguir transmetent"
De fet, l'acompanyament i proximitat amb la farmàcia és el seu "signe d'identitat": "Hem creat un vincle molt fort amb les farmàcies, som el seu soci des del minut zero. Aquest és el secret de Vilardell, més enllà del producte que tenim". Una bona prova d'això és que van mantenir i gestionar la seva farmàcia de l'Eixample fins al 2004. Actualment estan presents en més de 5.000 farmàcies. "Som farmacèutics", insisteix amb orgull Clara Oller, que ho considera la "fórmula" del seu èxit".