• Empresa
  • Els virus ataquen, les farmàcies facturen: el moment més àlgid del sector farmacèutic

Els virus ataquen, les farmàcies facturen: el moment més àlgid del sector farmacèutic

Després de registrar un creixement d'un 53% dels casos de grip, les farmàcies disparen les vendes i es posicionen com una oportunitat de negoci

A Catalunya hi ha un total de 3.275 farmàcies | iStock
A Catalunya hi ha un total de 3.275 farmàcies | iStock
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
23 de Gener de 2025

El gener és una època d’or per als virus, però també per a les farmàcies: si bé les trobades després de Reis, conjugades amb el fred, són el moment idoni per contraure una grip, també ho són per a moltes de les oficines de farmàcia d’arreu del territori, que es converteixen en autèntiques màquines de facturar. A Catalunya n’hi ha un total de 3.275 -és la segona comunitat que més en té, per darrere d’Andalusia, amb 3.876- i les vendes en aquests establiments estan augmentant exponencialment per fer front a tota mena de símptomes en contra de la grip, que s’acosta al seu pic tot just després que el Sistema de Vigilancia de Infección Respiratoria Aguda (SiVIRA) hagi registrat un creixement del 53% dels casos en tan sols una setmana.

 

Catalunya és la segona comunitat amb més farmàcies (3.275), per darrere d’Andalusia (3.876)

Dels antitèrmics als mucolítics: l'abecé de les farmàcies en ple pic de grips

Els complexos d’antitèrmic serien els productes que més s’estan venent en aquesta època de l’any | iStock
Els complexos d’antitèrmic serien els productes que més s’estan venent en aquesta època de l’any | iStock

“Ara mateix ens trobem en el moment de més grips, constipats i covids, malgrat que la demanda de productes per tractar aquestes patologies va començar a finals de novembre i principis de desembre”, apunta a VIA Empresa Clàudia Tresserra, vocal del Col·legi de Farmacèutics de Barcelona (COFB). La portaveu menciona un innombrable llistat de tractaments que s’han convertit en l’abecé de les farmàcies catalanes, com ara els productes antitèrmics -per combatre la febre-, els analgèsics -pel dolor muscular, de cap o malestar general-, antihistamínics, descongestionants o mucolítics, especialment reclamats en les èpoques de fred. 

Segons comenta Tresserra, “cada farmàcia adapta l’estoc en funció del laboratori amb què treballa”, per tant, els medicaments best-seller poden variar entre una farmàcia i una altra; així i tot, els complexos d’antitèrmic -per a la majoria dels mortals, el Paracetamol- serien els productes que més s’estan venent en aquesta època de l’any i els que farien una generosa contribució al milió d’euros i escaig que factura, de mitjana, una farmàcia a l’Estat, segons l’Informe de Tendencias del Mercado Farmacéutico elaborat per Iqvia. Ara bé, posats a parlar de best-seller, n’hi ha un que res té a veure amb virus i grips, que la seva forta demanda ha comportat llistes d’espera a les farmàcies, i que trobar-lo avui dia és “gairebé un miracle”: l’Ozempic.

 

Ozempic i les llistes d'esperes davant del seu "mal ús" per aprimar: “És un producte per a diabètics"

Ozempic és un producte desenvolupat per la danesa Novo Nordisk | iStock
Ozempic és un producte desenvolupat per la danesa Novo Nordisk | iStock

“Hi ha cua a totes les farmàcies, vagis on vagis”. “No ens ha tornat a arribar, no tenim cap mena d’informació, només sabem que hi ha un excés de demanda”, asseguren diverses farmàcies del Vallès Occidental, consultades per VIA Empresa, que davant aquest fenomen semblen pràcticament posar en un segon pla el pic de grips. L’Ozempic es tracta d’un producte desenvolupat per la danesa Novo Nordisk, adreçat a les persones que pateixen diabetis i que només pot ser receptat per un metge. Ara bé, destaca per tenir “un efecte secundari”: ajuda a baixar de pes. “És un producte per a diabètics, i el mal ús que li està donant molta gent ha provocat aquesta falta d’estoc que afrontem totes les farmàcies”, afirmen representants d’una oficina de farmàcia vallesana.

Els creadors d'Ozempic van rebre el 'Premio Princesa de Asturias de Investigación Científica y Técnica 2024'

Aquest fàrmac no s’ha posat de moda per casualitat: es va donar a conèixer als Estats Units, quan algunes de les personalitats més reconegudes del país van confessar fer-lo servir. És el cas del CEO de Tesla, Elon Musk, la model Kim Kardashian o la presentadora de televisió Oprah Winfrey, que formen part d’un extens llistat de famosos a qui s’associen amb aquest medicament. Malgrat que els problemes d’estoc del fàrmac provenen de fa anys, el seu èxit s’acabaria de consolidar a l’Estat durant el passat 2024 després que els seus creadors rebessin el Premio Princesa de Asturias de Investigación Científica y Técnica 2024.

La temporalitat de les farmàcies, entre els medicaments i el consumer health

De mitjana, el 29,6% de la facturació de les farmàcies pertany al 'consumer health' | iStock
De mitjana, el 29,6% de la facturació de les farmàcies pertany al 'consumer health' | iStock

Reprenent l’informe elaborat per Iqvia, es diferencien tres grans grups de farmàcia en funció de la seva facturació: el top 20% farmàcies, que de mitjana facturen 1,9 milions d’euros; el següent 30%, que factura al voltant d’1,1 milions; i el 50% restant, que supera el mig milió de facturació. Aquestes dades s’expliquen amb el valor mitjà de cada tiquet, que se situa sobre els 28,6 euros i amb la mitjana de persones que visiten la farmàcia cada setmana, 786. Multiplicant aquestes dues xifres per les 52 setmanes de l’any, arribem al milió d’euros de facturació, la dada mitjana exposada a inicialment.

Ara bé, hi ha un seguit de factors que incideixen directament en les vendes d’aquests establiments: el moment de l’any i la ubicació. “Malgrat que les grips i la covid s’han desestacionalitzat una mica, a l’estiu hi ha molta menys incidència”, comenta Tresserra, qui detalla que en l’època més calorosa de l’any els productes estrella acostumen a ser aquells que prevenen (i curen) la picada de mosquit, i la protecció solar. “Cada farmàcia és un món. No totes són lineals i amb el mateix volum de persones, si bé ara moltes farmàcies poden trobar-se en el moment de més vendes de l’any, cal tenir en compte totes aquelles ubicades a la costa, que a l’estiu poden facturar moltíssim a causa del turisme i, en canvi, a l’hivern només hi acut la població resident”, afegeix la vocal del COFB.

En aquest sentit, qualsevol dada de facturació del sector pharma en funció de l’època de l’any, serà poc representativa. Ara bé, de l’anàlisi d’Iqvia es desprèn que fins a un 70,4% de la facturació d’una farmàcia pertany als medicaments -706.000 euros sobre el milió i escaig de facturació mitjana-, i el 29,6% -gairebé 300.000 euros- pertany al consumer health. Si tenim en compte que el primer tipus de producte té una major penetració durant les èpoques de fred, i el segon durant les èpoques de calor, ens podem fer una idea, de manera aproximada, de com es distribueix la facturació en una farmàcia a l’Estat.

El 20% de les farmàcies a l'Estat factura, de mitjana, 1,9 milions d’euros

Així mateix, si bé l’Informe de Tendencias del Mercado Farmacéutico menciona l’auge dels productes de vitamines i minerals, i els tractaments de la pell, destaca tots aquells destinats al control de pes i obesitat: “Les categories de productes de control de pes i obesitat continuen augmentant les vendes. El passat febrer, van registrar un creixement d’un 9,5% respecte al gener, assolint una facturació total de 4,8 milions d’euros”. Aquest increment es registra després d’unes setmanes en què els excessos alimentaris són més freqüents, i que bona part de la població combatria amb productes pel control de pes multiefecte (29,2%), crema-grassa (28,4%) i substituts de menjar (18%).

El negoci de les farmàcies a la ciutat comtal

A Barcelona hi ha 2.368 farmàcies | iStock
A Barcelona hi ha 2.368 farmàcies | iStock

Amb aquesta fotografia, a Barcelona, “l’interès per adquirir farmàcies ha experimentat un notable creixement”, assegura Carbonellfarma, la consultoria líder en la compravenda de farmàcies a Catalunya. De les 3.275 que hi ha al territori, 2.368 pertanyen a la ciutat de Barcelona i donen resposta “als 1,6 milions d’habitants i a l’alta concentració de turistes que hi ha durant tot l’any”, segons la consultora, una realitat que genera “una demanda constant de serveis farmacèutics”.

D’aquesta manera, les farmàcies barcelonines no només viuen un gran volum de vendes durant l’hivern, sinó que també ho fan durant l’estiu, a causa d’un nombre superior de clients a l’habitual -a causa del turisme-, i als efectes adversos derivats de la calor mediterrània. En aquest sentit, Carbonellfarma subratlla que “les farmàcies ubicades a zones cèntriques o turístiques, com l'Eixample o Ciutat Vella, acostumen a ser altament rendibles a causa de l'alt flux de persones. Així i tot, barris residencials com Gràcia o les Corts també ofereixen una clientela local i lleial”.

La consultora també destaca els atractius de la capital catalana, “coneguda per la seva bona qualitat de vida, fet que la converteix en una destinació atractiva per viure, però també per desenvolupar una carrera professional”. En aquesta línia, destaca la presència del rol femení: el col·lectiu farmacèutic se situa entre les professions sanitàries amb major presència de dones col·legiades a l’estat espanyol, amb 57.812 en total.