Raimon Cortada es dedicava al sector tèxtil quan la crisi econòmica de la Catalunya postolímpica va esclatar. Es va veure obligat a buscar noves opcions de negoci i va acabar apostant pels complements alimentaris naturals per millorar la salut de les persones. Així va néixer Vitae el 1995 i, gairebé trenta anys després, són un dels líders del mercat, porten els seus productes a una vintena de països i facturen uns nou milions d'euros.
Cortada: "La medicina tradicional va als símptomes, i el producte natural va a l'origen"
"A mi la salut sempre m'havia agradat molt, sobretot la salut natural", explica Raimon Cortada. Per això, va començar a investigar el mercat i es va convertir en distribuïdora de productes naturals, que importava del Japó, Estats Units, Alemanya o Bèlgica. Un dels primers eren multivitamínics. Uns productes que en aquells moments es trobaven sobretot en dietètiques o herboristeries, mentre que a les farmàcies no els volien.
"La medicina tradicional va als símptomes, i el producte natural va a l'origen", resumeix Cortada, tot i que emfatitza i reitera que els productes naturals no són cap substitut: "Quan estem malalts, hem d'anar al metge. Però si som persones sanes i, per exemple, tenim refredats sovint o ens costa una mica dormir, podem resoldre-ho amb aquests complements alimentaris".
Els artesans de la salut
El fundador de Vitae resumeix la filosofia de l'empresa: "Ens considerem artesans de la salut". "Posem tota la nostra obstinació a entendre com funciona el nostre cos i com podem potenciar-lo, per a formular complements alimentosos fisiològics i naturals que t'ajudin a cuidar el teu cos de manera natural", afegeix.
Així, Vitae va començar a caminar el 1997 amb dues persones a l'equip per visitar metges i punts de venda. El creixement va ser constant gràcies als productes que portaven, que eren reconeguts pels consumidors i venedors. Entre la seva plantilla destacaven els biòlegs, ja que volien explicar bé i donar a conèixer les propietats dels productes que distribuïen.
De la distribució a la creació
El creixement de Vitae era consolidat. Però la història dels seus inicis es va tornar a repetir: va arribar la crisi mundial del 2009 i es van tallar totes les línies de crèdit. Una realitat que posava en risc el seu model de negoci, basat en la distribució. "Vaig entendre que si no teníem els nostres propis productes, seria molt difícil. Els marges com a distribuïdor era molt petit", explica Cortada.
A més, sovint no trobaven els productes que volien al mercat i la seva motivació anava més enllà. Així és com van començar a elaborar les seves pròpies fórmules, incorporant també farmacèutics a l'equip. "El nostre cas d'èxit són formulacions molt diferenciadores en el mercat i els productes aconsegueixen millorar la salut de la gent", emfatitza.
Cortada: "El nostre objectiu final és que el client senti que el producte li fa millorar el problema"
Cortada detalla un dels seus factors diferencials: "Quan fem les fórmules, no anem només a resoldre un símptoma. Busquem els mecanismes fisiològics que ajuden a resoldre la causa". I en posa un exemple: "Si mires el mercat, hi ha molts productes per les articulacions; la nostra formulació porta precursors que afavoreixen que el cos fabriqui uns components que milloren les articulacions".
"El nostre objectiu final és que el client senti que el producte li fa millorar el problema i la seva salut", resumeix.
Però quina eficàcia demostrada tenen aquesta mena de productes naturals? "Nosaltres no curem malalties, reforcem els mecanismes perquè el cos corregeixi deficiències en la salut", deixa clar Cortada. Tot i això, defensa que en el seu cas fan estudis exhaustius, amb grups de control i amb les seves pròpies fórmules, per constatar l'eficàcia.
Nascut als Pirineus
I Vita ha fet un pas més: ja no només elabora les seves formulacions i fabrica els seus complements, sinó que també produeix els ingredients. Concretament, cultiven arç groc, del qual en treuen oli que utilitzen en el seu producte estrella, l'OlioVita, pensat per la hidratació de la pell i les mucoses i líder al mercat en el seu sector.
"Tenia una casa a 1.500 metres als Pirineus i vaig pensar a cultivar alguna cosa. I ens vam decidir per l'arç groc. Va començar per cent arbres i ara ja s'ha convertit en un ingredient bàsic pels seus complements i pel seu negoci: "Tenim tota una família de productes basats en l'arç groc i en sequedat de la mucosa som líders al mercat".
De Sud-amèrica a l'Orient Mitjà
El ReConnect per la memòria i la concentració, el CalmTu per la tranquil·litat o l'Immunovita per les defenses són altres dels seus complements amb més sortida. El seu ventall és molt ampli i aborda des de la digestió, les defenses, l'estrès, els complements per vegans, el sistema muscular i molts altres. A més, Cortada destaca que els seus productes són lliures de químics, també en les càpsules: "Tot és natural".
Tot plegat amb la base a Montmeló i amb una cinquantena de treballadors, arribant a una vintena de països des de Sud-amèrica a l'Orient Mitjà. I sent un dels actors que ha propiciat un canvi de mentalitat vers aquest món, que ja fa temps que també ha arribat a les farmàcies: "La visió ha canviat totalment, ara el nostre punt de venda estratègic és la farmàcia i cada vegada més gent s'interessa per la medicina natural". Però sempre insistint que els metges i la medicina és insubstituïble i fonamental.