• Empresa
  • Més de 100 vols de Vueling no s'enlairaran per la vaga del personal de terra

Més de 100 vols de Vueling no s'enlairaran per la vaga del personal de terra

Els treballadors, que protesten perquè no són suficients per atendre el creixement de l'Aeroport del Prat, donen servei a un total de 27 companyies

Més de 100 vols de Vueling no s'enlairaran per la vaga
Més de 100 vols de Vueling no s'enlairaran per la vaga
ACN
Barcelona
26 de Juliol de 2019
Act. 26 de Juliol de 2019

Vueling cancel·la més d'un centenar de vols del dissabte 27 i diumenge 28 per la vaga del personal de terra d'Iberia a l'Aeroport del Prat. Es tracta de vols amb origen o destí a Barcelona i que connecten la capital catalana amb altres ciutats europees. Els treballadors i la direcció no han arribat a un acord en les trobades de mediació que han mantingut al Departament de Treball, de manera que l'aturada no s'ha pogut desconvocar. Per aquest motiu, aquest dijous al vespre, el Ministeri de Foment va dictar els serveis mínims, que obligaran a enlairar el 100% dels vols domèstics amb els territoris no peninsulars, el 54% dels serveis internacionals i el 32% dels peninsulars que tinguin una alternativa de transport inferior a 5 hores. El personal de terra dona servei a 27 companyies a l'aeroport de Barcelona, per la qual cosa, el número de vols afectats podria ser de l'ordre de mil durant el termini previst de la vaga.

Els treballadors protesten perquè no tenen personal suficient per atendre el creixement de l'Aeroport del Prat, que en el darrer any ha superat els 50 milions de passatgers i porta un ritme de creixement del 5%.

Segons fonts sindicals, el comitè de vaga va posar aquest dijous sobre la taula "la necessitat urgent d'estabilitzar l'ocupació" convertint tots els treballadors fixos a temps parcial a fixos a temps complet, i passar a fixos 400 eventuals, d'un total d'un miler d'eventuals. "Això solucionaria la majoria de problemàtiques que pateix actualment la plantilla com l'abús d'hores extraordinàries obligatòries o la reorganització de torns i horaris que permetrien a la plantilla d'Iberia Barcelona treballar amb condicions dignes", va assenyalar UGT en un comunicat.

D'altra banda, Vueling també es veurà afectada per la vaga convocada aquest divendres a Itàlia i ha cancel·lat vuit vols, tot i que cap d'ells amb origen o destí a l'Aeroport del Prat.

Iberia titlla la vaga de desproporcionada

La companyia Iberia ha qualificat la vaga del personal de terra convocada per aquest cap de setmana a l'Aeroport del Prat de "desproporcionada" en uns "dies crítics" coincidint amb l'operació tornada de les vacances de juliol i sortida per a les d'agost. "I tot això en un aeroport, com el del Prat, que pateix els coneguts problemes de saturació de l'espai aeri i endarreriments, com ha posat de manifest Eurocontrol", assenyala la companyia en un comunicat, en què també s'ofereix al diàleg "permanent" i "fins a l'últim minut". Per la seva banda, l'Agència Catalana del Consum (ACC), del Departament d’Empresa i Coneixement, ha notificat un requeriment informatiu a l'empresa perquè informi sobre quines mesures ha adoptat per fer front a la protesta dels treballadors, que donen servei a 27 companyies de l'aeroport.

Iberia assegura que en els darrers anys ha pogut arribar a acord amb tots els representants sindicals i que ha demostrat "que està permanentment oberta al diàleg i a la negociació". La companyia també ha explicat que en les dues trobades amb els treballadors a la seu del Departament de Treball el comitè de vaga va traslladar els punts que es podien negociar a nivell local però que "lamentablement" no es va arribar a cap acord. 

Sobre la conversió dels contractes, l'empresa ha dit que el comitè de vaga no té competències per negociar aquest punt, tal com es va recollir en la negociació de l'any passat i aprovat pels secretaris generals dels sindicats, segons argumenta.

L'ACC requereix a les companyies que informin de les afectacions

Per la seva banda, l'Agència Catalana del Consum (ACC), del Departament d’Empresa i Coneixement, ha notificat un requeriment informatiu sobre els vols programats en les dates indicades i el nombre total de passatgers i la identificació d’altres companyies de transport aeri a les quals Iberia dona algun tipus de servei. Així mateix, se’ls ha demanat que informin dels canals i vies de comunicació previstos per les companyies per comunicar-se amb els passatgers potencialment afectats sobre possibles incidències o canvis, les mesures previstes per donar resposta a les eventuals afectacions, l’oficina o punt d’informació al client on es poden adreçar els afectats i el número d’atenció telefònica d’incidències i reclamacions.