L'aerolínia catalana Vueling va pujar un 16% en valor de marca i va ser la novena del planeta que més va créixer el passat 2023. Són dades de la consultora internacional Brand Finance, que ha publicat el seu estudi de mercat anual amb les 50 millors companyies aèries al planeta. Entre elles hi figura Vueling, que enguany ha escalat a la posició 40, cinc llocs amunt respecte de l'informe de l'any passat. És la segona empresa de l'Estat millor situada, només superada per Iberia, que ocupa la 27a plaça.
Brand Finance xifra en 588 milions d'euros el valor actual de marca de Vueling. Entre els motius que expliquen aquest augment es troben la "facilitat de contactar amb l'empresa", a més de la "bona relació qualitat-preu per part dels consumidors". A banda d'aquests trets, l'estudi ha valorat positivament l'obertura de noves rutes internacionals. Només a l'estiu passat, l'aerolínia catalana va estrenar 22 noves connexions respecte a l'any anterior i 53 en comparació a les que oferia abans de la pandèmia. La majoria d'elles, internacionals. De fet, durant els mesos de juliol i agost, des de Barcelona es podien triar fins a 95 rutes diferents amb Vueling i 72 d'elles eren a l'estranger. Algunes eren connexions directes molt demandades, amb ciutats com Nova York, Tòquio o Ciutat del Cap.
Aerolínia referent a altres ciutats europees
A més de ser un referent a l'aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat i a la resta de l'Estat, Vueling s'ha consolidat a grans capitals europees com París-Orly. Opera a França des de l'any 2004 i actualment és la marca aèria referent a la ruta Barcelona-París. De cada dos viatgers que agafen aquesta connexió, un d'ells ho fa amb Vueling. I des de la capital francesa pot connectar amb 33 ciutats sense haver de canviar d'aerolínia. També Londres-Gatwick és un lloc estratègic per a l'empresa de vols. Especialment a l'estiu: l'any passat va habilitar fins a 17 rutes diferents entre la capital del Regne Unit i diverses ciutats de l'Estat espanyol. És la companyia no britànica que més connexions ofereix durant aquella temporada.
Vueling ofereix 33 connexions des de París-Orly i és la companyia aèria no britànica amb més rutes Londres-Gatwick a l'Estat espanyol durant l'estiu
A més del posicionament, l'informe de Brand Finance ha tingut en compte altres novetats que ha presentat Vueling. Per exemple, els nous productes i serveis que s'han orientat per millorar l'experiència del client, juntament amb iniciatives per potenciar la sostenibilitat i reduir l'impacte ambiental. L'aerolínia va intensificar els seus esforços en matèria de sostenibilitat, implementant mesures per reduir la seva petjada de carboni i promoure pràctiques de viatge més ecològiques, com ara la introducció d'avions més eficients en consum de combustible. La companyia catalana també va llançar programes de compensació de carboni per als passatgers que vulguin mitigar l'impacte ambiental dels seus vols.
Un 2023 gairebé perfecte
Actualment, Vueling travessa un dels millors moments de la seva història. Fa un any, va superar els nou milions de passatgers durant el primer trimestre del 2023, un 70% més que durant el mateix període de l'any anterior. Les dades li van atorgar el 17% de la quota de mercat a l'Estat. Tot plegat va fer que es convertís en l'aerolínia estatal que més va créixer. També va estrenar, l'abril del 2023, un edifici de 12.000 metres quadrats a Viladecans, des d'on gestiona una activitat de 200.000 vols anuals, 700 vols diaris durant la temporada alta i una flota de 124 avions.
Cal recordar que la companyia pertany al holding IAG, propietària també d'Iberia. L'empresa matriu va presentar fa un mes uns beneficis de 2.655 milions d'euros, dels quals 396 pertanyien a Vueling. Per la seva banda, Iberia va aportar-ne 940. I és que l'aerolínia amb seu a Madrid fa deu anys que és la que presenta millor valor de marca al conjunt de l'Estat. Enguany, va millorar un 0,4%, fins als 998 milions d'euros. Segons l'informe de Brand Finance, el 2023 Iberia va destacar per la seva expansió estratègica, la modernització de la seva flota i la millora contínua de l'experiència del client, reafirmant la seva posició com una de les principals marques aèries a escala internacional.
Estats Units, líder mundial al mercat de les aerolínies
Això sí, les posicions capdavanteres estan monopolitzades per un mateix país: Estats Units. Les tres aerolínies més valuoses del món són nord-americanes: Delta, American Airlines i United Airlines. Delta ha assolit l'estatus de companyia aèria més valuosa del món durant sis anys consecutius, a més d'obtenir el valor més gran de percepció de sostenibilitat, 672 milions de dòlars. Pel que fa a la fortalesa de les companyies, All Nipon Airways continua liderant la classificació, amb una qualificació AAA-. Tot i això, sorprèn les altres dues integrants del rànquing de les tres millors: Indigo i Emirates, que han pujat en un any de la setzena i dotzena plaça a la segona i tercera, respectivament.