• Empresa
  • Wesmartpark, l'origen de les ciutats intel·ligents i el secret per aparcar a Barcelona

Wesmartpark, l'origen de les ciutats intel·ligents i el secret per aparcar a Barcelona

L'empresa ofereix accés a aparcaments d'ús privat desaprofitats per reduir el trànsit d'agitació, un dels causants de la congestió de les grans ciutats

Es necessiten unes 59 hores de mitjana cada any per trobar lloc a Barcelona | iStock
Es necessiten unes 59 hores de mitjana cada any per trobar lloc a Barcelona | iStock
David Lombrana VIA Empresa
Periodista
Barcelona
14 de Febrer de 2025

Barcelona és una de les ciutats amb més moviment a l’estat espanyol, tal com es pot veure reflectit en la seva activitat econòmica, però també en el trànsit diari que viu: des de les rondes fins a l’AP7, i de primera hora del dia al moment de marxar de l’oficina, les carreteres barcelonines són les que més congestió registren a Espanya, tal com ho assegura cada any el TomTom Traffic Index, l’estudi anual d'un dels fabricants de sistemes de navegació més coneguts al món. Una part considerable d’aquesta congestió s’atribueix al trànsit d’agitació, dit d’una altra manera, al temps que dediquem a trobar lloc: un indicador que, precisament, Barcelona també lidera, amb 59 hores a l’any de mitjana. Com reduir-lo? Alliberant places de pàrquing.

 

Es necessiten unes 59 hores de mitjana cada any per trobar lloc a Barcelona

Si dedicar 59 hores a l’any -gairebé dos dies i mig- a trobar lloc per aparcar ja sembla un sense sentit, pensar que a la ciutat comtal hi ha milers de places d’aparcaments inutilitzades encara ho és més. Amb aquesta filosofia va néixer Wesmartpark, el sistema ideat per Jaume Mayor que ofereix l’accés a pàrquings d’ús privat, els usuaris dels quals lloguen la seva plaça: “Places que no eren accessibles al públic, ara sí que ho són, i es poden llogar per minuts”, explica Mayor a VIA Empresa.

L'aprofitament dels aparcaments buits 

Jaume Mayor i el seu soci impulsor, Miquel Torres, en els inicis de Wesmartpark | Cedida
Jaume Mayor i el seu soci impulsor, Miquel Torres, en els inicis de Wesmartpark | Cedida

Els orígens de la iniciativa es remunten fa més d’una dècada, concretament l’any 2013, quan Mayor es va adonar que tant ell com la resta de companys acudien a la feina amb transport públic i que, per tant, el garatge de l’oficina estava desaprofitat. “Aquell pàrquing estava buit, i el propietari de l’edifici va decidir cercar clients del veïnat per llogar les places. Aleshores, vaig pensar que succeiria el mateix fenomen amb altres edificis i altres ciutats”, comenta Mayor.

 

Així, l’empresari va desenvolupar una aplicació que no només permetia llogar places de pàrquing d’una forma més econòmica en comparació als aparcaments tradicionals, sinó que també transforma el mòbil dels usuaris en un comandament de garatge. “Generar aquesta nova oferta i canviar el model de negoci ens permet oferir un preu més baix”, assegura Mayor, qui detalla que la quantitat d’aparcaments que gestiona la firma a Barcelona ronda els 150, mentre en el conjunt de l’Estat és d’uns 400. A més, també opera a territori xilè, on compta amb uns 300 garatges. 

Barcelona té espai "de sobra"

A més de permetre la flexibilitat de pagar per minuts, Wesmartpark també ofereix tarifes de dia i un seguit d’abonaments setmanals i mensuals, així com condicions especials per a empreses, que parteixen dels 1,95 euros per hora. En el cas de Barcelona, es tracta d’una proposta especialment atractiva per als residents dels seus voltants, si tenim en compte que representen el grup majoritari de conductors a la ciutat comtal, ja que més de la meitat no tenen alternatives de transport públic per entrar o sortir de la capital, segons un estudi del Racc. A més, a l’hora de trobar lloc per aparcar, no només és una tasca complicada, sinó també costosa, ja que el preu de la zona verda ascendeix als 3,5 euros per hora -en el cas dels no residents-.

Wesmartpark compta amb un total de 600.000 usuaris

“Volem donar espai a la ciutat, no construir-ne més. En tenim de sobra”, continua Mayor. L’empresari parla en plural, ja que lidera un equip de cinc professionals que han assolit la significativa xifra de 600.000 usuaris, uns 400.000 a Espanya i uns 200.000 a Xile. Entre altres fites, i ara que s’acosta una nova edició del Mobile World Congress, Wesmartpark va ser guardonada en la tercera edició del 4YFN, l’any 2016, com la millor solució de mobilitat vinculada a les ciutats intel·ligents, en un guardó emmarcat en l’Smart City Expo World Congress (SCEWC).

L’impulsor de Wesmartpark explica que “estem treballant per donar més valor a la mobilitat”. Segons apunta, el vehicle privat és “un punt conflictiu a Europa” que l’empresa va començar a abordar amb la reducció del trànsit d’agitació, i ara també posa èmfasi en la col·laboració amb altres serveis i plataformes per continuar connectant els residents dels voltants de grans urbs com Barcelona amb el cor de la ciutat. “Volem aconseguir que els usuaris de vehicle privat comptin amb opcions per poder deixar el cotxe fora de la ciutat i connectar-se amb estacions de metro o serveis com el Bicing”. Una clara aposta per comptar amb ciutats més intel·ligents, sostenibles i descarbonitzades.