• Empresa
  • Wizz Air, la "discreta" aerolínia que provoca més d'un maldecap al Prat

Wizz Air, la "discreta" aerolínia que provoca més d'un maldecap al Prat

La companyia hongaresa ha rebut sancions per no tenir un telèfon d'atenció gratuït o per ser de les més impuntuals

Una hostessa de Wizz Air abans d'un vol | EP
Una hostessa de Wizz Air abans d'un vol | EP
Barcelona
06 d'Agost de 2024
Act. 07 d'Agost de 2024

Si hi ha una aerolínia que acapara nombrosos titulars i queixes durant l'estiu a l'Aeroport Josep Tarradellas Barcelona-El Prat, aquesta és Wizz Air. La companyia low cost hongaresa busca fer ombra a Ryanair i Vueling amb pràctiques discretes, però, al mateix temps, ambicioses. L'objectiu? Negociar contínuament per oferir noves destinacions a baix cost des del centre i l'est d'Europa, majoritàriament aeroports secundaris. Amb la seva política de preus ajustats apareixen els habituals retards, cancel·lacions i arribades als futurs destins a altes hores de la nit. És "l'efecte Wizz Air" que, a hores d'ara, impacta de ple a l'Aeroport del Prat. No té base operativa i poca estructura laboral, mentre que els constants retards provoquen més d'un disgust als passatgers.

Wizz Air va néixer el 2003 a Hongria i actualment compta amb 20 destinacions des de Barcelona

"Viatjar amb Wizz Air és sinònim d'arribar sempre tard, a altes hores de la matinada a un destí desconegut o amb cancel·lacions constants, sense explicacions", detalla una de les usuàries habituals, que necessita volar sovint a Hongria per feina. Mentrestant, un treballador de l'aeroport català, que prefereix no revelar el seu nom, afegeix que la problemàtica té a veure en què "són els que menys paguen al Prat i que compten amb els pitjors drets de vol -slots-, d'aquí els reiterats retards de la companyia". Per exemple, és habitual que un vol de Wizz Air que surti de Barcelona amb destinació a Tirana (Albània) i que hauria d'arribar a la capital albanesa a les 00.00 h, ho faci a les 4.00 h, amb les repercussions que pot comportar i el cansament pel viatger.

Una trajectòria amb protagonisme de l'est d'Europa

Wizz Air va néixer el 2003 i, un any després, va incorporar Barcelona com a destí | EP
Wizz Air va néixer el 2003 i, un any després, va incorporar Barcelona com a destí | EP

Fundada el 2003 a Hongria i, amb 21 anys d'història, Wizz Air ha experimentat un creixement notable al llarg de la seva trajectòria. Un any després del seu naixement, van incorporar Barcelona com a destinació i, amb el pas del temps, ja ofereixen més de 20 destins des de la ciutat comtal. Amb l'obertura de Tel-Aviv com a nova destinació durant el gener de 2023 des de la capital catalana, Evelin Jeckel, Network Officer de Wizz Air, declarava orgullosa que volien créixer encara més al mercat espanyol, afegint que "mai havien transportat tants passatgers des de Barcelona com el 2022 i 2023, amb uns avions joves, eficients i sostenibles". 

Wizz Air va assolir els 366 milions d'euros de benefici el 2023, mentre que aquest 2024 espera superar els 600 milions

Durant el 2022 van comptar amb més de 150.000 nous passatgers que van volar amb Wizz Air des de o fins a Barcelona. De moment, la seva oferta encara és "modesta", d'un 2,5% dels 10 milions de seients oferts des de la capital catalana durant aquella temporada. Algunes de les destinacions més populars inclouen Budapest, Bucarest, Varsòvia, Praga, Atenes i Tirana. Durant el 2023 la companyia va assolir els 366 milions d'euros de benefici, mentre que aquest 2024 espera superar els 600 milions de guanys. Globalment, operen vols a més de 150 destins en més de 40 països, amb gran presència a Europa.

El pes de la presidència hongaresa al Consell de la Unió Europea

El primer ministre d'Hongria, Viktor Orbán, ha assumit la presidència del Consell de la Unió Europea | EP
El primer ministre d'Hongria, Viktor Orbán, ha assumit la presidència del Consell de la Unió Europea | EP

Coincidint amb la presidència hongaresa del Consell de la Unió Europea, les principals empreses d'Hongria amb interessos a l'estranger estan aprofitant el moment per guanyar "protagonisme" i presentar-se al món. A principis de juliol, dues de les companyies més importants, entre elles Wizz Air, es "van plantar" primer a Madrid i després a Barcelona per fer tota una "declaració d'intencions", millorar la seva imatge i, ja de pas, "fer-se notar" davant del sector del transport espanyol. Van aprofitar per presentar tres noves rutes i van fer balanç de la seva situació davant de la premsa, activitat poc habitual durant la seva història, comparat amb Vueling que té un perfil molt actiu comunicativament. 

La Generalitat de Catalunya va imposar a Wizz Air una sanció de 3.000 euros l'any passat per no tenir un telèfon d'atenció gratuït

Recentment, Facua va denunciar la companyia aèria davant del Ministeri de Drets Socials, Consum i Agenda 2030 per cobrar per l'equipatge de mà. Fa anys, també va ser demandada per utilitzar telèfons de tarifació addicional per atendre els clients. La política de Wizz Air no ha estat exempta de polèmica. La Generalitat li va imposar una sanció de 3.000 euros l'any passat per no tenir un telèfon d'atenció gratuït. I al Regne Unit les autoritats l'han considerada la pitjor aerolínia del país pels seus continus retards, a més de treure-li els colors per ser “clarament la pitjor per queixes presentades davant de l'organisme de resolució de disputes” en rebre 811 reclamacions.

Finalment, en aquesta lluita pel low cost a Barcelona, hi ha hagut una evolució del model de les companyies de baix cost que han apostat pels aeroports principals i han deixat endarrere infraestructures com les de Girona o Reus. En aquests moments, Vueling és líder a Barcelona, amb una quota de mercat del 42%. 

Vueling lidera la quota de mercat del Prat, seguida de Ryanair i Wizz Air

La segona companyia per quota al Prat és una altra low cost: Ryanair, que va anunciar a Fitur un augment de capacitat del 10% a Espanya. Barcelona és el seu segon mercat al país, només per darrere de Palma, a Mallorca. Com a curiositat, l'aerolínia irlandesa ha fet el camí invers al qual apunten els defensors de traslladar operativa a Reus o Girona. Va arribar a Catalunya a través d'aquests aeroports, que anomenava Barcelona Nord i Barcelona Sud. Però el 2010 va decidir entrar a Barcelona, ​​on ja ha esdevingut la segona aerolínia. En tercera posició hi ha Wizz Air, seguida d'EasyJet i del grup Iberia, que conclouen les cinc primeres posicions.