Dones en llocs de poder

El congrés Women Evolution és un congrés que "tant de bo" no s'hagués de fer

Núria Ramon, Mireia Ingla, Eugenia Bieto i Oriol Alcoba | Cedida
Núria Ramon, Mireia Ingla, Eugenia Bieto i Oriol Alcoba | Cedida
Bernat Bella
Periodista
Sant Cugat del Vallès
09 d'Octubre de 2020
Act. 13 d'Octubre de 2020

"La paritat de gènere continua sent una assignatura pendent, no és una realitat". Aquest és el missatge que ha llançat Eugenia Bieto, directora d'Esade Women Initiative, durant la celebració del Women Evolution, el congrés dedicat a la dona empresària i emprenedora que s'ha celebrat aquest dijous d'octubre a Sant Cugat del Vallès. "Tant de bo en uns anys no facin falta congressos com aquest", ha reivindicat. La necessitat d'incrementar la presència femenina en els centres de poders ha estat una de les conclusions de la trobada, que ha tingut lloc a Esade Creapolis. Segons dades exposades per Bieto, les dones encara representen només el 30% de les cadires en els consells d'administració de les empreses. "Sembla un sostre de vidre", ha lamentat.

 

Una realitat que, segons Candela Calle, directora de Salud Women Evolution, dificulta el desenvolupament de la societat i més en un moment de crisi com l'actual. "Les dones professionals som una peça clau en la reactivació de l'economia", ha asseverat Calle, que ha destacat la visió "més humana i sostenible" que aporten.

Eugenia Bieto: "Les startups tecnològiques són d'homes"

La directora d'Esade Women Initiative ha demanat "passar a l'acció": "Un dels mecanismes per fer-ho és l'educació i la universitat". Un dels problemes es troba especialment a les carreres tecnològiques i científiques, on la presència de la dona és molt minoritària. "És un món masculí, les startups tecnològiques són d'homes", ha assenyalat Bieto.

 

Com a conseqüència, per exemple, la intel·ligència artificial que s'està desenvolupant té una visió eminentment masculina. "Falta la mirada de la dona en la presa de les decisions", ha recalcat Bieto, recordant que són la meitat de la població i també prenen decisions de compra. Una situació que també detecta en el disseny dels cotxes o en els anuncis publicitaris, entre altres. Productes pensats per homes i per a homes.

A més, ha reivindicat la diversitat com una "font d'innovació i creativitat" imprescindible.

Donar visibilitat

Una manera per revertir aquesta situació, han coincidit algunes ponents, és potenciar la visibilitat de les dones perquè les nenes tinguin referents. Un exemple l'ha posat Oscar Torres, B2B Management Program Director Esade, que ha explicat que la seva filla està estudiant enginyeria informàtica, on només hi ha un 10% de noies.

El motiu, ha assenyalat, són que el seu pare i la seva mare també són enginyers i ha tingut un referent. "A les nenes els falten patrons", ha apuntat.

Canvi de paradigma

L'inici del Women Evolution ha comptat amb diferents conferències sobre lideratge en comunicació i tecnologia a càrrec d'Òscar Torres, B2B Management Program Director Esade; Albert Sáez, director d'El Periódico; i Marta Plana, directiva del FC. Barcelona. També amb Víctor Costa, director de VIA Empresa; Gemma Calvet, directora de l'Agència de Transparència AMB i Argelia Garcia, socia directora de Growfy.

 

Participants al Women Evolution 2020 | Cedida
Participants al Women Evolution 2020 | Cedida 

 

En totes elles s'ha posat de manifest el canvi de paradigma que està vivint el món i la societat. "La societat sortirà guanyant si les dones poden prendre més decisions", ha assegurat Argelia Garcia. Costa ha explicat que a l'hora de buscar les paraules Women Evolution a Google li van sortir més de 879.000.000 de resultats i ha citat Xavier Marcet per recordar que "liderar és la responsabilitat d'inspirar, perquè liderar és servir i no servir-se."

"El món s'està tecnificant", ha recordat Torres, posant de manifest també que les dones no ho estan fent, ja que la seva presència en carreres tecnològiques és molt menor. Sobre l'increment de la tecnologia, Sáez ha llançat però una advertència: "Massa sovint la tecnologia ens ennuvola la vista i ens fa pensar que el canvi és només tecnològic, però no és una novetat que el món es tecnifiqui".

En aquest sentit, ha parlat més d'un canvi d'etapa en què la societat s'ha convertit en horitzontal i on la ciutadania ha pres el paper protagonista i s'ha emancipat. "No és una època d'un faristol, sinó d'una butaca", ha exemplificat.

Òscar Torres: "Ja no va de productes, va de persones"

Més enllà de la tecnificació, Oscar Torres ha aventurat un altre gran canvi que s'està produint en el món empresarial: es passa de vendre productes als consumidors a fer-ho directament a altres empreses. Això talla d'arrel amb les regles clàssiques del màrqueting i la visió comercial de venda. "Ja no va de productes, va de persones. El B2B més que de vendre va d'ajudar, ajudar a aquell directiu que no sap que té un problema".

L'objectiu ara ja no és parlar d'iphones, cerveses o xampús; sinó de com es pot ajudar a una altra empresa i fer adonar als directius que són "incompetents inconscients". Un canvi que encara no ha arribat a les universitats, ja que encara es parla de les grans empreses dedicades a vendre productes directament als consumidors. A Xina, ha apuntat Torres, un 70% de les empreses ja només venen a altres empreses. Tot plegat, ha advertit, està provocant "una tempesta perfecta".

El reconeixement

El Women Evolution ha lliurat també el Premi d'Honor WeLeadershipAwards2020 a Anna Mercadé, directora de l'Observatori Dona, Empresa i Economia de la Cambra de Comerç de Barcelona.

També han rebut un reconeixement Carme Torres, experta en robòtica i intel·ligència artificial; Eva Blanco, directora de Comunicació i Relacions Públiques d'HP i Anna Fornés, directora de la Fundació Factor Humà.