Alacant és un dels bressols del calçat d'Europa, aglutina més del 60% de la producció de sabates a l'Estat espanyol. Al Parc Empresarial d'Elx, concretament, es troben moltes, com és el cas de Wonders. Va néixer el 1985 de la mà de Jaime Carbonell, qui ja tenia experiència en aventures anteriors al sector del calçat; de fet, s'havia arruïnat un parell de vegades abans de triomfar amb aquesta marca. Com diuen, la tercera és la bona.
En l'actualitat aquesta empresa factura 30 milions d'euros i es mou "en una línia de creixement moderada i estable" augmentant el nombre de països on exporten, segons explica el seu president, Rubén Carbonell. És un dels quatre germans que dirigeixen la companyia, una segona generació familiar que vol "seguir convivint molts anys amb la primera" per aprofitar-se dels seus coneixements. Té clara una de les claus de l'empresa familiar: "Eixir de l'empresa i tornar a ser una família. Dins, ser companys i treballadors incansables".
"Sabates per a eixa dona que després de la transició política s'estava incorporant a la vida laboral i volia unes sabates còmodes i alhora actuals"
Wonders es va fundar amb la idea "de cobrir la necessitat d'eixa dona que després de la transició política s'estava incorporant a la vida laboral i volia unes sabates còmodes i alhora actuals, perquè els temps estaven canviant". La inversió inicial va ser la de tantes empreses familiars: "Una mà davant i una altra darrere".
"Quan va crear Wonders, feia poc que el meu pare s'havia arruïnat per segon cop, però la il·lusió per dedicar-se a allò que millor sabia fer, que és fabricar sabates, i l'ajuda d'algun familiar, li va empentar a afrontar aquesta nova etapa", afirma Carbonell, i afegeix: "Quan ens parlen dels grans empresaris americans que saben reposar-se a les patacades empresarials, ens oblidem que en el nostre entorn ha ocorregut més d'una vegada".
Disseny i producció a Alacant
Hui, la sabatera dóna feina a 400 persones i té quatre centres de producció, tots ubicats a la província d'Alacant. "Desenvolupem tot el producte ací, des del disseny fins a l'envasat. No contemplem la producció lluny del producte", assegura Carbonell. La distribució es fa principalment a través de les tendes multimarca (tant físiques com webs) i internet.
Carbonell desvela que el seu producte estrella és Wondersfly, "una sabata molt lleugera, còmoda i moderna" que van desenvolupar "fa anys" i "qui la prova, repeteix". "Ara la línia ha crescut i ens hem atrevit a estendre-la als homes i a aplicar-la també a la nostra nova línia ecològica que anomenem Wondersgreen, amb una presentació internacional que ha estat tot un èxit, especialment a països amb polítiques de reciclatge més avançades", treu pit el president.
"Quan ens parlen dels grans empresaris americans que saben reposar-se a les patacades empresarials, ens oblidem que en el nostre entorn ha ocorregut més d'una vegada"
Com en tota empresa d'èxit, Wonders també ha tingut les seues relliscades. Tot i que no confessa cap directament, Carbonell explica que han sigut "moltes" les decisions errònies que ha pres l'empresa: "En moda arrisquem constantment. La nostra col·lecció consta de molts models i fabricacions diferents, on la inversió mitjana per temporada és molt alta i no sempre recuperem el que invertim. Quan vas a tants mercats amb tants productes, no sempre es triomfa en totes les línies".
"El sector del calçat no està en el seu millor moment"
El context no és el millor. El president de Wonders assegura que "el sector no està en el seu millor moment" i que "el món de la moda en general arrossega una crisi seria per diferents motius". Per una banda, cita "els canvis en els hàbits de consum": "Abans la gent era feliç passant una vesprada de compres en bona companyia i ara eixa felicitat s'ha traslladat a l'oci". Un segon element: "Els mercats evolucionen de manera molt ràpida, bé per les circumstàncies polítiques, bé per la posada en marxa d'estratègies més agressives en les vendes, amb grans descomptes i dades al calendari que fan que els nostres clients perden marge en les seues vendes durant tot l'any". I no oblidem l'efecte Internet: "A l'Estat espanyol els números de compres en línia no són com en altres països del nostre entorn, però sí que està afectant un sector molt castigat al carrer, la qual cosa fa que molts dels nostres clients estiguen tancant els seus negocis".
"Quan ens parlen dels grans empresaris americans que saben reposar-se a les patacades empresarials, ens oblidem que en el nostre entorn ha ocorregut més d'una vegada"
Carbonell analitza amb més detall l'afectació del comerç en línia al sector del calçat. Creu que "ha provocat un excés d'informació que fa que les modes vagen més ràpides i que la competència siga més gran"; des del punt de vista comercial, insisteix en el fet que "ha canviat els costums de compra de la gent i això ha afectat al xicotet comerç, que amb prou feines pot competir amb tanta oferta del mateix producte".
"Les marques han de protegir el client tradicional i l'objectiu és que a través de l'omnicanalitat trobem la convivència entre tots dos mons. Tenim la missió d'informar els consumidors del que fem, donar-nos a conéixer, i al mateix temps, vetllar perquè tothom tinga les mateixes regles, amb preus i condicions", sosté el president de Wonders.
Parla de la seua empresa, però també de les altres amb les que comparteix el sector i que no considera "competència". "De fet ens vanem de ser grans amics d'altres empresaris del nostre entorn", afegeix, i sobre la producció a països amb baixos costos, subratlla que no són competència "directa": "La nostra aposta és per la qualitat i proximitat d'un producte que sabem fer bé".
Quan se li pregunta a Rubén Carbonell per les perspectives de futur que té Wonders, ho té clar: "Estar en la ment de totes les dones que vulguen sentir-se guapes i anar a la moda amb comoditat i qualitat". "Per il·lusió que no quede!", sospira.