Tot alhora i a tot arreu?

Fa més de 15 anys de l'explosió de Facebook i Twitter, i des dels departaments de comunicació es continuen cometent els mateixos errors en xarxes socials

TikTok és la xarxa social amb més creixement en els últims cinc anys | iStock
TikTok és la xarxa social amb més creixement en els últims cinc anys | iStock
profesor de ESIC Barcelona y Digital Business Director de VMLYR
Barcelona
19 de Febrer de 2024

En el dia a dia d'un departamentdemàrqueting, els pressupostos i el públicobjectiu són sempre protagonistes de la major part de les converses. Però, quan es tracta de seguir una tendència, els factors més importants en el nostre dia a dia els fiquem en un calaix i tanquem amb clau. Esperant que ningú ens pregunti si té sentit o no dedicar tant pressupost a la xarxasocial en la qual hem obert perfil.

És clar que és important tenir visibilitat orgànica i ser el primer del mercat a adaptar-se a les tendències, tots volem posicionar la nostra marca en el territori de la innovació. Però, com sempre he dit, no tinguem fills si no podem mantenir-los. Durant la meva carrera he vist caure molts projectes de xarxes socials per falta de pressupost. Molts pensen que estar en xarxes socials és només obrir un perfil i compartir contingut buscant només la presència en la tendència o nou corrent.

Les primeres preguntes que s'ha de fer qualsevol professional del màrqueting abans d'obrir un perfil en una xarxa social són: està el meu públic objectiu en aquesta xarxa social? M'ajudarà aquesta xarxa a complir els meus principals objectius? Compto amb pressupost suficient per a la producció de contingut i la inversió en paid

Encara que semblin preguntes simples us asseguro que molts professionals del màrqueting ni tan sols pensen en això. Decidint estar en una xarxa social perquè els seus fills o amics es passen tot el dia allà enganxats consumint contingut. El primer pas és tenir molt clar quins són els objectius que vols aconseguir i segon definir molt bé els buyer persona perquè podeu crear tàctiques realment efectives a cada xarxa social.

TikTok és la xarxa social amb més creixement en els últims cinc anys

TikTok és la xarxa social amb més creixement en els últims cinc anys, una xarxa social que estava dominada pel públic objectiu més jove, però que actualment s'està obrint a poc a poc a més adults. Així i tot, la seva personalitat i to encara no ha estat comprès per la major part de les grans marques i els està costant molt adaptar-se a aquesta nova xarxa social.

Ja no només el to complica la presència de les marques sinó l'exigència de producció de contingut. Perquè una marca sigui visible ha de mantenir una freqüència de publicació molt alta. Tenint en compte aquests dos factors, les marques estem desenvolupant accions amb influenciadors que ens permeten obtenir bons resultats dins de TikTok i connectar amb el nostre públic objectiu sense necessitat d'afrontar l'aventura i cost de la creació d'un perfil. 

El formato video es el rey actualmente en Instagram | iStock
El format vídeo és el rei actualment a Instagram | iStock

A Instagram la situació és diferent, és un territori on les marques se senten més còmodes. El difícil en aquest moment és ser diferent i oferir un valor afegit real al nostre públic objectiu. És fàcil impactar el nostre públic objectiu a Instagram, però hem de comptar amb un pressupost de alwayson que ens permeti assolir l'impacte que esperem tant en impressions com engagement. Aconseguint amb el nostre contingut la diferenciació, ja que milers i milers d'usuaris publiquen contingut diàriament i gran part d'aquest serà molt semblant al que publicarem nosaltres.

Hem de crear un perfil que parli de marca, però que tingui molt en compte els interessos dels usuaris, per això és clau una bona definició de les aficions dels buyerpersona. Si només compartim contingut relacionat amb la marca, productes, promocions, fabricació... causarem rebuig.

Ni a la televisió hem aconseguit que els nostres consumidors prestin atenció durant més de 10 segons

El format vídeo és el rei actualment a Instagram i la nostra estratègia s'ha de fonamentar en produir píndoles curtes, reels o stories, oblidem-nos del format llarg. Ni a la televisió hem aconseguit que els nostres consumidors prestin atenció durant més de 10 segons. Així que imaginar-vos en una xarxa social on el consum de contingut diari és molt alt, cosa que provoca una menor atenció.

I si volem parlar de sostenibilitat, respecte al medi ambient, inclusió... ¿Les xarxes socials són el lloc per fer-ho? La part bona de les xarxes socials és que els usuaris poden opinar sobre el nostre contingut, producte, marca... i rebre un feedback real d'ells que potser en un estudi de mercat no és tan sincer. Aquesta situació genera molta por als departaments de màrqueting, ja que molts d'ells no estan preparats per escoltar les veritats de milers d'usuaris.

Sé per experiència que fem el que fem vam rebre crítiques i comentaris negatius d'un grup d'usuaris que només busquen trolejar la conversa que s'estigui generant. Hem d'afrontar aquesta situació sense por i amb les respostes adequades, preparades amb antelació, per reduir l'impacte si realment es produís una crisi reputacional. Hem de publicar contingut que parli de la nostra empresa, dels nostres productes, dels nostres plans per millorar el món on vivim... I per obtenir bons resultats hem d'escollir molt bé on ho publicarem. I la millor xarxa social avui dia per parlar d'innovació, sostenibilitat, inversions, fabricació de producte, empleats... és sens dubte LinkedIn.

Queden molt enrere ja els temps en què aquesta xarxa social era percebuda només com un lloc on podíem trobar feina. Actualment, LinkedIn és la xarxa on consumim contingut professional de gran interès per a nosaltres i on connectem i generem comunitat amb usuaris del nostre sector. El contingut que comparteixen aquí les marques obté més credibilitat que en altres xarxes socials.

La millor xarxa social avui dia per parlar d'innovació, sostenibilitat o inversions és sens dubte LinkedIn

Les noves generacions han nascut com a grans consumidores de contingut, però no veuran qualsevol cosa. Cada vegada consumim més contingut adaptat als nostres interessos i per ells serà clau conèixer quins són, quan els apeteix veure'ls, on i amb qui. Els canvis es produeixen de manera molt ràpida i hem d'estar molt atents per adaptar-nos el més ràpid possible. Però és molt important que aquesta velocitat de canvi no ens atropelli. No prenguem decisions només portades per una tendència sense saber si aquesta és beneficiosa per a les nostres marques i productes.