Les marques de cotxe xineses lideren el rànquing de matriculacions a Catalunya i l’Estat, després de ser molt inexistents durant anys. Segons una peça publicada per l’Agència Catalana de Notícies, el vehicle més venut dos mesos seguits ha sigut el model ZS d'MG, propulsat amb benzina. Els portals de vendes han registrat augments de més del 250% en la recerca d'aquest model de segona mà. Els comercials de les botigues que han arribat a Barcelona, però, destaquen que no és només el preu el que agrada, sinó les prestacions. "Els clients estan sorpresos per la qualitat i el disseny dels cotxes", diuen.
Un dels principals factors que porten els conductors europeus a fixar-se en els vehicles xinesos és el preu, que pot arribar a ser uns 4.000 o 5.000 euros inferior al d'un cotxe de marca europea que rondi els 30.000 euros, més els descomptes comercials i plans Moves vigents; o fins a un 20% més econòmic que un vehicle semblant comercialitzat a Europa. Més barat, però, no vol dir que la qualitat sigui més baixa, segons l'expert de coches.net Jaume Gustems. "Estem sorpresos de la qualitat dels acabats i el nivell d'equipament que poden arribar a oferir", assegura. Alhora, admet que hi ha algunes "llacunes" com el fet que el programari dels vehicles encara estigui només en anglès en alguns casos o un disseny que no acaba d'encaixar amb els estàndards europeus.
"No té res a veure el producte xinès de fa 10 anys amb el que fabriquen avui, i altres països asiàtics també. Estan oferint un producte de qualitat", coincideix el president de la patronal de concessionaris catalana Fecavem, que ha afegit, però que Europa és la pionera en la fabricació de vehicles. "Amb els anys veurem si el producte xinès està a l'altura dels nostres", ha dit. "És un paquet molt competitiu: estan ben equipats, ben preparats i ben acabats, encara que hi ha la percepció que els productes xinesos no tenen la mateixa qualitat que els europeus, en cotxes tenen moltíssima experiència, especialment en els elèctrics", ha afirmat Ignacio Cailà, gerent de BYD a Catalunya, País Valencià, Aragó i les Illes Balears.
Precisament, aquesta és una de les marques que ha aterrat recentment a la capital catalana, en concret, al maig amb un nou concessionari coincidint amb el Saló de l'Automòbil, on es van poder veure els seus models per primer cop. Des de llavors, afirmen que la rebuda "ha sigut molt bona" amb 150 comandes. A banda d'aquesta marca, que ofereix vehicle de més altes prestacions i equiparable al Tesla, també ha arribat amb força a l'estat MG, que ha posicionat durant dos mesos un model de benzina de 20.000 euros al capdavant dels rànquings de vendes. Mai un vehicle d'una marca xinesa havia liderat aquest rànquing que elabora la patronal Anfac.