YouTube, un negoci en reproducció

La principal plataforma d'allotjament de vídeos d'Internet explica com treu benefici de la xarxa

No hi ha internauta que no conegui YouTube. La plataforma de vídeos de la marca Google supera els 1.000 milions d'usuaris únics al mes i si fos un país seria el tercer més gran del món després de la Xina i l'Índia. Segons el reconegut rànquing internacional Alexa, YouTube és la tercera pàgina web més vista del món només per darrere de Google –marca de la qual forma part– i Facebook. Cada minut es carreguen 72 hores de vídeo nou al seu espai web i s'hi produeixen centenars de milions de visualitzacions diàries. Xifres que impressionen i que permeten traçar la gegantina repercussió que té YouTube a la xarxa i al món.

Tota aquesta popularitat, però, ha d'anar acompanyada de negoci. Negoci propi per YouTube i negoci pels seus partners. Tot i la seva aparent gratuïtat, la directora d'aliances estratègiques de l'empresa estatunidenca, María Ferreras, deixa clar que "realment existeix una font de negoci clara amb YouTube", segons va subratllar fa uns dies al Fòrum de la Propietat intel·lectual i societat de la informació, a Barcelona.


Ferreras
exposa que l'espai web nascut fa vuit anys a Califòrnia "és una plataforma comercial que al cap i a la fi busca els beneficis. I aquests arriben mitjançant la publicitat". Durant l'any 2012, YouTube va ingressar un 50% més per publicitat que el curs anterior gràcies a l'aposta de les grans marques –els seus principals anunciants van passar a gastar-s'hi una mitjana de 150 milions de dòlars anuals–.


Però YouTube no camina sol en aquesta recerca. De fet, com a "proveïdor d'allotjament" –que és tal i com els agrada descriure's–, YouTube ofereix una nova via comercial per a altres empreses, especialment del món audiovisual.


Els beneficis d'estar a YouTube

La directora d'aliances estratègiques de la pàgina web insisteix que "YouTube complementa el model de negoci d'altres empreses i en permet incrementar els beneficis". Els nous beneficis es reprodueixen directament i indirectament. El més tangible són els ingressos que genera la publicitat que incorpora YouTube als seus vídeos. "És un benefici que es comparteix entre YouTube i el propietari dels drets audiovisuals de la peça", detalla María Ferreras.


També hi ha altres beneficis que les empreses reben de manera indirecta. La directora d'aliances estratègiques de la companyia desgrana que els seus partners "poden generar nous ingressos a través de l'impuls que es dóna en el terreny del màrqueting i a l'obertura a nous mercats i audiències". "Més enllà dels ingressos publicitaris i les dades d'audiència, s'aconsegueix que els seus productes es transformin en marques mundials", afegeix Ferreras. Un altre dels mecanismes que proposa la companyia californiana per generar ingressos són els enllaços directes des de la seva pàgina a les plataformes de pagament, com Amazon, on els usuaris poden adquirir en propietat el producte en qüestió.


Anàlisi detallada del client

Tot plegat fa que "malgrat les reticències inicials" de la majoria de productores audiovisuals, ara per ara "gairebé el 100% de la indústria musical" treballi amb YouTube. Ho fan utilitzant l'eina Content ID, que l'empresa de Google obre gratuïtament a aquells posseïdors de drets audiovisuals de certa envergadura.


La directora d'aliances estratègiques aclareix que en cap cas "YouTube es queda amb la propietat dels vídeos pujats", sinó que ofereix un mecanisme per conduïr-ne el control. Content ID dóna la possibilitat a les productores perquè puguin gestionar amb llibertat aquells vídeos dels quals tenen els drets originals. Les opcions són tres: bloquejar el contingut i prohibir-ne la seva permanència a la pàgina; monitoritzar-lo per tenir tot el contingut controlat; o monetitzar-lo, és a dir, fer que els ingressos publicitaris que se'n derivin de la seva exhibició vagin a parar a la pròpia posseïdora dels drets.


Ja sigui monitoritzant el contingut o monetitzant-lo, el que assegura YouTube és un esquema precís de l'audiència. Una descripció de dades del client que permet desenvolupar el producte en funció del que vol l'audiència. Més ingredients, en definitiva, per convertir YouTube en una línia de negoci atractiva.


Com a conseqüència, María Ferreras conclou que "la indústria del cine, la televisió i la música ja no s'oposa al fet que els seus vídeos estiguin a YouTube, sinó que ens han convertit en una de les seves principals línies de negoci". Un negoci que funciona com una simbiosi i que també dóna beneficis a YouTube. Una oportunitat, així doncs, per uns i altres de mantenir una via de negoci en reproducció. 

Avui et destaquem
El més llegit