20
d'Octubre
de
2016
Act.
21
d'Octubre
de
2016
Al 2013 tres joves estudiants d'enginyeria amants de l'aeronàutica entraven amb un PowerPoint a Lanzadera, l'acceleradora de Juan Roig (Mercadona). Avui la idea de Pau Sendra (CEO), Ferran Blanché (CPO) i Daniel Jiménez (CTO) ha evolucionat prou per donar feina a 32 persones, arribar als tres milions d'euros de facturació i acabar de guanyar el Premi Emprenedor XXI. Amb Waynaboxofereixen escapades sorpresa de cap de setmana; on els 150 euros per persona inclouen dues nits d'hotel i els vols a una ciutat que el client només descobrirà dos dies abans de marxar.
VIA Empresa aborda el seu joveníssim CEO, Pau Sendra, després de participar a la Startup Competition del South Summit 2016. Acaben de tancar una ronda de finançament d'1,2 milions d'euros i ja han aconseguit les primeres vendes a França. Que a tot el continent li vingui al cap el nom de Waynabox quan pensi en viatges sorpresa és la seva obsessió.
Han passat ben bé un parell d'anys des que vau llançar Waynabox. Quin moment esteu vivint?
Realment és una pregunta complicada perquè vam començar fa dos anys sent tres fundadors amb un PowerPoint que van entrar a Lanzadera sense tenir ni idea de màrqueting, finances... no sabíem com muntar una empresa. Veníem del sector de les companyies aèries i de l'enginyeria. I ara Waynabox ja és una empresa que dóna feina, que factura, que té uns clients molt contents i un equip que es deixa la pell perquè les coses surtin. És un estat totalment diferent. En dos anys hem passat d'un PowerPoint a tres milions de facturació, i el recorregut ha tingut una velocitat brutal. Hem hagut d'aprendre a marxes forçades moltes coses.
Què heu après en aquest procés?
Hem après moltes qüestions del sector, a veure com funciona absolutament tot. I a escala personal, podríem dir que vam començar com a emprenedors i ara som empresaris. Hem après a gestionar equips de gent, pressupostos més grans, un creixement d'empresa molt ràpid. Són coneixements que et falten quan comences com a emprenedor, que tot el que tens és molta il·lusió. I com a persona acabes trobant molts cops on és el teu límit i aprens a autogestionar-te, automotivar-te, auto...tot!
Ara potser comenceu a viure ja com a empresa consolidada, però què suposa aparèixer com un bolet en un entorn amb gegants com companyies aèries i grans cadenes hoteleres?
Al principi costa molt, sobretot des del punt de vista de proveïdors. Són empreses molt grans, normalment tenen processos de decisió molt lents i trigues molt a establir-hi relacions comercials. Com t'hi fas lloc? Oferint el millor producte que puguis al client. Fent alguna cosa que el client vegi com el que necessitava. D'aquesta manera arribes a tocar-li els sentiments. Així pots créixer d'una manera més orgànica, sense haver de competir directament amb altres actors que ofereixen coses diferents.
Tornem enrere. En quin moment se us acut la idea d'oferir un producte tan singular?
Realment la nostra idea inicial era molt dolenta. Però a base d'iteració i anar canviant petites peces vam aconseguir trobar un producte que funciona. Tot va començar quan vam fer un Interrail per Europa i vam pensar: per què no intentem fer això amb avions? Una manera que la gent pugui viatjar sense planificar gaire, d'una manera espontània, sense gastar gaire diners i sense perdre tant de temps com en el tren. A partir d'aquí hi vam anar afegint ingredients: l'hotel, la destinació sorpresa, un preu fix perquè la gent no vol barallar-se amb el pricing complicat de les companyies aèries, etc. De tot això en fas un poti-poti que t'acaba donant un producte que funciona.
Com vau trobar quin havia de ser el preu ideal del producte (150€/persona) perquè sigui rendible i alhora atractiu pels clients?
Sempre hem intentat que el preu sigui el més barat que puguem oferir. Al capdavall, aquest producte el vam fer per nosaltres, que som gent jove a qui li agrada viatjar d'una manera econòmica. Som una generació que no tenim gaire diners. Però evidentment cal un mínim perquè el producte sigui viable, que puguem trobar bons hotels perquè la qualitat també és molt important.
Com és el procés per assignar la destinació a cada client? Hi ha més tecnologia o mà humana?
És una combinació. Tenim l'equip d'Adventure Advisor que s'encarrega d'agafar els ingredients: l'hotel i el vol. Per cada client escullen el destí en base a la tecnologia que tenim darrere i amb una sèrie de criteris, que són moltíssims. Des dels horaris dels vols, els hotels disponibles, si és un viatge d'amics, de parella, si ja ha viatjat anteriorment... Al final hi ha una persona que gràcies a la tecnologia pot acabar construint el viatge.
Deies que la idea sorgeix al ser gent jove que vol viatjar de forma econòmica. A la pràctica, però, el perfil de client de Waynabox és aquest?
Realment ens trobem de tot. Però és veritat que fem focus a gent com nosaltres perquè sabem on trobar-los, com parlen, com comuniquen i què busquen. Tot i així, com que els hotels estan bé i la qualitat del producte és molt bona, propicia que compri gent de totes les edats. Hi ha gent que viatja amb l'àvia, amb els fills o amb els sogres. És un producte vàlid per qualsevol persona que tingui una maleta a punt. Però sí que és cert que fem una comunicació de WhatsApp i icona de flamenca, tot i que això no vol dir que el producte no sigui per a totes les edats.
La clau de l'èxit és que a part de ser atractiu pels clients també dóna sortida a les places buides d'hotels i avions?
Sí, tenim una relació molt propera sobretot amb els hotels amb els que treballem. Per dos motius: volem ajudar en tot el que sigui possible i que la qualitat del viatge sigui molt bona. Treballem amb pocs proveïdors però assegurant-nos que siguin els millors per aquest rang de preu. No és el Ritz, evidentment, però són hotels que estan molt bé.
Podem dir que heu creat una categoria nova en el sector turístic?
El temps ho dirà! Crec que el travel ara va enfocat a oferir productes molt personalitzats. Això no vol dir que sigui un producte diferent per a cada client, sinó que les empreses tendiran a fer només un producte per un tipus de client amb una necessitat concreta i fer-lo molt bé. Nosaltres ens enfoquem a fer viatges sorpresa de cap de setmana, però fer-los el millor possible. Segur que sortiran moltes més categories a part del viatge sorpresa.
En qualsevol cas, el que sí que han aparegut són altres portals oferint propostes molt similars a la de Waynabox. Patiu per aquesta competència?
No sé si és políticament correcte dir-ho... però es van deixar la nostra adreça al seu web quan van fer el copy paste dels Termes i Condicions... Evidentment han sortit versions alternatives de Waynabox, que han començat més tard i els falta una mica de temps per poder oferir el viatge amb els mateixos proveïdors que nosaltres. És una cosa que sortirà i es replicarà a altres mercats, per això hem de ser molt ràpids per convertir-nos en la referència de viatges sorpresa. Que quan es pensi en ells es pensi en Waynabox.
L'estratègia internacional que heu engegat va en aquesta línia...
Sí, volem arribar els primers i per això estem molt centrats en el creixement. Però sense descuidar la qualitat. Volem créixer però oferint un producte molt bo.
Com va l'experiència internacional fins ara?
Acabem d'obrir a França i ja tenim les primeres vendes. Estem molt contents perquè el mercat està responent bé, però encara hi ha molta feina per fer i hem d'invertir molt en els nous mercats. Sobretot inversió personal d'entendre bé el client, com viatja, el tipus d'hotel que li agrada més, etc. Queda molt per fer.
Més enllà de França, en quins mercats penseu?
Europa és clau. El nostre producte és internacional i Europa és el primer pas. Després ja veurem.
Heu introduït algun canvi al producte inicial, com que el viatge pugui ser també de dissabte a dilluns. Teniu previst afegir noves opcions?
Sí, el producte va iterant poc a poc. A l'oficina tenim una paret plena de post-its amb idees boges que tothom proposa. Algunes sortiran i altres no. El producte evolucionarà i anirà incloent millores. Per exemple, les guies del viatge estan fent un canvi espectacular; però pot passar amb altres coses com els horaris dels vols, els dies... Poden sortir sorpreses els propers mesos.
El millor indicador de l'èxit és que el mateix client us acabi fent la publicitat a través del boca-orella?
És important i és la màxima satisfacció que tenim quan fem la nostra feina, que la gent torni contenta del viatge i parli de Waynabox. És la gasolina que ens fa tirar endavant, veure que fem alguna cosa de valor que cada dia hem de fer millor. Al final, el millor director de vendes és el teu client.
VIA Empresa aborda el seu joveníssim CEO, Pau Sendra, després de participar a la Startup Competition del South Summit 2016. Acaben de tancar una ronda de finançament d'1,2 milions d'euros i ja han aconseguit les primeres vendes a França. Que a tot el continent li vingui al cap el nom de Waynabox quan pensi en viatges sorpresa és la seva obsessió.
Han passat ben bé un parell d'anys des que vau llançar Waynabox. Quin moment esteu vivint?
Realment és una pregunta complicada perquè vam començar fa dos anys sent tres fundadors amb un PowerPoint que van entrar a Lanzadera sense tenir ni idea de màrqueting, finances... no sabíem com muntar una empresa. Veníem del sector de les companyies aèries i de l'enginyeria. I ara Waynabox ja és una empresa que dóna feina, que factura, que té uns clients molt contents i un equip que es deixa la pell perquè les coses surtin. És un estat totalment diferent. En dos anys hem passat d'un PowerPoint a tres milions de facturació, i el recorregut ha tingut una velocitat brutal. Hem hagut d'aprendre a marxes forçades moltes coses.
Què heu après en aquest procés?
Hem après moltes qüestions del sector, a veure com funciona absolutament tot. I a escala personal, podríem dir que vam començar com a emprenedors i ara som empresaris. Hem après a gestionar equips de gent, pressupostos més grans, un creixement d'empresa molt ràpid. Són coneixements que et falten quan comences com a emprenedor, que tot el que tens és molta il·lusió. I com a persona acabes trobant molts cops on és el teu límit i aprens a autogestionar-te, automotivar-te, auto...tot!
Ara potser comenceu a viure ja com a empresa consolidada, però què suposa aparèixer com un bolet en un entorn amb gegants com companyies aèries i grans cadenes hoteleres?
Al principi costa molt, sobretot des del punt de vista de proveïdors. Són empreses molt grans, normalment tenen processos de decisió molt lents i trigues molt a establir-hi relacions comercials. Com t'hi fas lloc? Oferint el millor producte que puguis al client. Fent alguna cosa que el client vegi com el que necessitava. D'aquesta manera arribes a tocar-li els sentiments. Així pots créixer d'una manera més orgànica, sense haver de competir directament amb altres actors que ofereixen coses diferents.
Tornem enrere. En quin moment se us acut la idea d'oferir un producte tan singular?
Realment la nostra idea inicial era molt dolenta. Però a base d'iteració i anar canviant petites peces vam aconseguir trobar un producte que funciona. Tot va començar quan vam fer un Interrail per Europa i vam pensar: per què no intentem fer això amb avions? Una manera que la gent pugui viatjar sense planificar gaire, d'una manera espontània, sense gastar gaire diners i sense perdre tant de temps com en el tren. A partir d'aquí hi vam anar afegint ingredients: l'hotel, la destinació sorpresa, un preu fix perquè la gent no vol barallar-se amb el pricing complicat de les companyies aèries, etc. De tot això en fas un poti-poti que t'acaba donant un producte que funciona.
Com vau trobar quin havia de ser el preu ideal del producte (150€/persona) perquè sigui rendible i alhora atractiu pels clients?
Sempre hem intentat que el preu sigui el més barat que puguem oferir. Al capdavall, aquest producte el vam fer per nosaltres, que som gent jove a qui li agrada viatjar d'una manera econòmica. Som una generació que no tenim gaire diners. Però evidentment cal un mínim perquè el producte sigui viable, que puguem trobar bons hotels perquè la qualitat també és molt important.
Com és el procés per assignar la destinació a cada client? Hi ha més tecnologia o mà humana?
És una combinació. Tenim l'equip d'Adventure Advisor que s'encarrega d'agafar els ingredients: l'hotel i el vol. Per cada client escullen el destí en base a la tecnologia que tenim darrere i amb una sèrie de criteris, que són moltíssims. Des dels horaris dels vols, els hotels disponibles, si és un viatge d'amics, de parella, si ja ha viatjat anteriorment... Al final hi ha una persona que gràcies a la tecnologia pot acabar construint el viatge.
Deies que la idea sorgeix al ser gent jove que vol viatjar de forma econòmica. A la pràctica, però, el perfil de client de Waynabox és aquest?
Realment ens trobem de tot. Però és veritat que fem focus a gent com nosaltres perquè sabem on trobar-los, com parlen, com comuniquen i què busquen. Tot i així, com que els hotels estan bé i la qualitat del producte és molt bona, propicia que compri gent de totes les edats. Hi ha gent que viatja amb l'àvia, amb els fills o amb els sogres. És un producte vàlid per qualsevol persona que tingui una maleta a punt. Però sí que és cert que fem una comunicació de WhatsApp i icona de flamenca, tot i que això no vol dir que el producte no sigui per a totes les edats.
La clau de l'èxit és que a part de ser atractiu pels clients també dóna sortida a les places buides d'hotels i avions?
Sí, tenim una relació molt propera sobretot amb els hotels amb els que treballem. Per dos motius: volem ajudar en tot el que sigui possible i que la qualitat del viatge sigui molt bona. Treballem amb pocs proveïdors però assegurant-nos que siguin els millors per aquest rang de preu. No és el Ritz, evidentment, però són hotels que estan molt bé.
Podem dir que heu creat una categoria nova en el sector turístic?
El temps ho dirà! Crec que el travel ara va enfocat a oferir productes molt personalitzats. Això no vol dir que sigui un producte diferent per a cada client, sinó que les empreses tendiran a fer només un producte per un tipus de client amb una necessitat concreta i fer-lo molt bé. Nosaltres ens enfoquem a fer viatges sorpresa de cap de setmana, però fer-los el millor possible. Segur que sortiran moltes més categories a part del viatge sorpresa.
Foto: Laia Corbella |
En qualsevol cas, el que sí que han aparegut són altres portals oferint propostes molt similars a la de Waynabox. Patiu per aquesta competència?
No sé si és políticament correcte dir-ho... però es van deixar la nostra adreça al seu web quan van fer el copy paste dels Termes i Condicions... Evidentment han sortit versions alternatives de Waynabox, que han començat més tard i els falta una mica de temps per poder oferir el viatge amb els mateixos proveïdors que nosaltres. És una cosa que sortirà i es replicarà a altres mercats, per això hem de ser molt ràpids per convertir-nos en la referència de viatges sorpresa. Que quan es pensi en ells es pensi en Waynabox.
L'estratègia internacional que heu engegat va en aquesta línia...
Sí, volem arribar els primers i per això estem molt centrats en el creixement. Però sense descuidar la qualitat. Volem créixer però oferint un producte molt bo.
Com va l'experiència internacional fins ara?
Acabem d'obrir a França i ja tenim les primeres vendes. Estem molt contents perquè el mercat està responent bé, però encara hi ha molta feina per fer i hem d'invertir molt en els nous mercats. Sobretot inversió personal d'entendre bé el client, com viatja, el tipus d'hotel que li agrada més, etc. Queda molt per fer.
Més enllà de França, en quins mercats penseu?
Europa és clau. El nostre producte és internacional i Europa és el primer pas. Després ja veurem.
Heu introduït algun canvi al producte inicial, com que el viatge pugui ser també de dissabte a dilluns. Teniu previst afegir noves opcions?
Sí, el producte va iterant poc a poc. A l'oficina tenim una paret plena de post-its amb idees boges que tothom proposa. Algunes sortiran i altres no. El producte evolucionarà i anirà incloent millores. Per exemple, les guies del viatge estan fent un canvi espectacular; però pot passar amb altres coses com els horaris dels vols, els dies... Poden sortir sorpreses els propers mesos.
El millor indicador de l'èxit és que el mateix client us acabi fent la publicitat a través del boca-orella?
És important i és la màxima satisfacció que tenim quan fem la nostra feina, que la gent torni contenta del viatge i parli de Waynabox. És la gasolina que ens fa tirar endavant, veure que fem alguna cosa de valor que cada dia hem de fer millor. Al final, el millor director de vendes és el teu client.