• "En Gerard Piqué obre moltes portes, però també en tanca alguna"

"En Gerard Piqué obre moltes portes, però també en tanca alguna"

El director de Bas Alimentària, Salvador Vergés, va deixar el sector de la construcció per capgirar una granja familiar i produir hamburgueses envasades 100% naturals

Salvador Vergés, director gerent de Natrus, al restaurant Yours
Salvador Vergés, director gerent de Natrus, al restaurant Yours
Aida Corón
23 de Juliol de 2016
Act. 25 de Juliol de 2016
En Salvador Vergés és un enginyer de camins que, arran la crisi, ha hagut de reinventar-se. Ha passat de dependre del totxo i de treballar en el sector de les infraestructures a cuidar el bestiar del Mas La Carrera, situat a la Vall d'en Bas (Girona), i a crear les primeres hamburgueses 100% naturals de l'Estat espanyol sota la marca Natrus.

Alguns d'això en dirien donar un tomb a la seva vida, però ell va més enllà i afirma que es va "reencarnar": "Davant la circumstància professional que tenia, vam anar a viure al mas de la meva família política. Allà vaig veure que hi havia molta feina a fer i que el meu sogre aviat es jubilaria sense que les seves filles volguessin dedicar-s'hi". Arran d'això, va prendre la decisió de matricular-se en uns estudis de Formació Professional per preparar futurs agricultors i ramaders. "En aquell moment tenia 36 anys i estudiava amb nanos de 16 anys, 20 anys de diferència, per formar-me en el sector de la carn, per això sempre dic que quasi em vaig reencarnar", detalla. I així és com ha arribat a ser el director gerent de Bas Alimentària, la societat creada per Noel Alimentària, Gerard Piqué i el Mas La Carrera i que factura 980.000 euros. Una companyia que aquest any ha rebut el Reconeixement a la Qualitat Lingüística Empresaria que atorga l'Associació Independent de Joves Empresaris de Catalunya (AIJEC).

Sectors tradicionals com el de la ramaderia i l'agricultura s'estan reinventant, és per l'arribada de les noves generacions i d'una visió més innovadora del mercat?
Crec que el gran canvi que s'està experimentant al sector primari ve donat perquè aquestes noves generacions tenen formació superior. Sovint són estudis enfocats cap a aquesta feina, però amb una altra visió del negoci més enfocada a integrar valors com la naturalitat, qualitat o introducció de noves races. Així és com s'ha pogut anar cap a projectes d'emprenedoria agroalimentària que busquen anar més enllà en la cadena de valor, que és el que vam pretendre nosaltres del Mas La Carrera, fer que el teu producte no sigui un genèric que vagi a l'escorxador, sinó que tingui nom i cognom i reflecteixi els valors intrínsecs de l'explotació fins al consumidor final.

L'èxit en el sector agroalimentari està a escurçar la cadena i eliminar intermediaris?
És un dels èxits, però no l'únic. En el nostre cas, arribar al final de la cadena de valor no vol dir eliminar intermediaris, sinó arribar al consumidor amb el nostre nom propi. En el moment en què vaig entrar a l'empresa, es feia una carn que anava a l'escorxador i prou. Podia anar a un restaurant, menjar un bistec i no tenir ni idea de què era carn meva, ara hem fet que el nostre producte arribi al supermercat o el restaurant sabent que és de la marca Natrus o Mas La Carrera. No eliminem intermediaris, creem un producte amb nom i amb un valor afegit seguint el recorregut que ja hi havia, i ens ajuda el fet de veure que les grans cadenes de distribució estan vivint també el seu procés de canvi cap a la personalització de l'oferta pensant en el client.

Un canvi també cap a productes més gurmets i ecològics?
Quan vaig entrar al mas, el primer que vaig voler fer va ser trencar el prejudici que hi ha al voltant de les cadenes amb la qualitat i la quantitat. Qualitat i quantitat no han d'estar renyides. Intentem fer un producte que arribi al client d'una forma massiva sense perdre les característiques de Km. 0, tradició o benestar animal. Dels nostres animals, separem els entrecots i els filets, amb la resta fem les hamburgueses. Remenem cada any uns 650 animals i de cadascun traiem de mitjana unes 1.550 hamburgueses. Som una explotació petita, però podem treure suficient quantitat de producte per oferir-lo a la gran distribució.

Foto: Jordi Borràs

Com expliqueu als nous clients tot aquest valor afegit?
Precisament perquè som petits mai tindrem la potència de la gran indústria alimentària. No podem gastar molts diners en campanyes publicitàries per donar a entendre que treballem de manera natural i en un cicle tancat, perquè alimentem nosaltres el nostre bestiar amb blat de moro no transgènic, però sí que podem competir fent quelcom que el gran mai podrà fer. Per exemple, el gran pot haver llogat una casa de pagès o uns camps per fer una campanya i nosaltres això ho tenim. Obrim el nostre mas i demostrem que allò que estem fent i explicant amb els nostres envasos no és màrqueting ni fum, és la realitat pura i dura.

Però compteu amb l'avantatge mediàtic de tenir com a soci en Gerard Piqué.
Sempre faig l'acudit que en Gerard Piqué ens obre moltes portes, però també ens n'ha tancat de sonades perquè és un personatge que no deixa indiferent. Quan pretens anar a la gran distribució i interlocutar amb els grans responsables, en Piqué pot ajudar o tancar-te portes. Nosaltres hem apostat mútuament per ser socis, ell no és una campanya publicitària, és una persona que té un 33% de l'empresa i està implicat igual que jo i que Noel Alimentària.

Com arribeu a parlar amb ell?
Va ser a través de la relació que manté la família propietària de Noel amb els Piqué. Va ser molt fàcil explicar-li a en Gerard, perquè és una persona amb molta predisposició pels negocis de valor afegit i Natrus li encaixava perquè es basa en la naturalitat, està arrelat al territori i perquè té un fort component d'R D. Cal recordar que som l'únic elaborat carni en tot l'Estat que té vuit dies de caducitat sense cap mena d'additiu químic, potser per això la Generalitat ens va donar l'any passat el premi PITA a la Innovació Tecnològica Agroalimentària.

Com es fa per introduir tots els conceptes de gestió empresarial a un mas dedicat a la cria d'animals?
Tot va començar amb un procés braç a braç amb el meu sogre per professionalitzar l'explotació. Vam separar les diferents línies de negoci per valorar de manera segmentada en què es guanyava i en què es perdia diners. Fem també feina per tercers: engreixem bestiar de les nostres vaques i dels ramats que comparteixen pastures amb nosaltres al Pirineu i som socis amb La Fageda, cuidem les seves vaques i la col·laboració ens ajuda pel que fa a marca. A més, som pioners en la introducció de la raça Angus a Espanya, una de les carns de més prestigi a escala mundial, i venem genètica, des d'embrions i semen fins a animals vius. La clau va ser fer uns comptes d'explotació que ens permetessin veure en què havíem d'apostar. I ara l'estratègia és ampliar la gamma per guanyar presència als lineals, com hem fet amb un nou envàs de mandonguilles amb una salsa 100% natural.

L'aposta per la innovació i la col·laboració amb altres actors ha sigut clara des del naixement de la idea.
Totalment, és un projecte innovador quant a producte i quant a forma empresarial. El que hem fet és unir el que ja tenia cadascuna de les empreses i socis per separat. Mas La Carrera ja tenia una explotació visitable, matèria primera de qualitat i uns valors demostrables; Noel Alimentària tenia unes màquines que vam acabar de dissenyar per fer l'hamburguesa tal com la volíem i uns contactes i logística de distribució; i després en Gerard Piqué, que ajuda a obrir portes i a prescriure el producte. No va caldre massa inversió, es va basar en l'estructura física i intangible que ja tenia cadascun dels socis, i tampoc valia assumir més esforços dels que ja es feia.

Algunes marques ara han optat per treure una nova línia ecològica. Arribarem a veure saturat el mercat de productes que proclamen oferir un valor afegit?
Ens queda un llarg recorregut abans no saturem res. Si mirem casos com Aldi, s'estan posant les piles i estan sent referents en producte ecològic, fa quatre dies era impensable. Tot això és una revolució i més si es fa en cadenes de 'hard discounts'. Els qui estan patint són les botigues especialitzades perquè els productes que només ells venien ara també els tenen a les grans cadenes i poden oferir preus més baixos per la seva logística.

Foto: Jordi Borràs

Natrus ve de 'nosaltres'. És una estratègia perquè el client senti seva la marca?
Vam crear Natrus perquè volíem una paraula en català i castellà i que es digués en un sol cop de veu. A més, quan ens passegem pel territori, hi ha qui diu natrus, natros, naltres... tothom a Catalunya ho diu de manera diferent i ens va agradar. També perquè materialitzava de manera clara la importància de l'equip, la clau està en la gent que som al darrere, en com ens creiem l'empresa. Dono la cara jo mateix, el meu sogre, en Joan Boix de Noel o en Gerard Piqué perquè és una empresa buc insígnia, no de fer facturacions brutals. I finalment, vam adonar-nos que igual com el Toys'R'us vol dir les joguines som nosaltres, Natrus també és NatRus, és a dir, naturalesa som nosaltres. No sabem a quin mercat arribarem, però clarament és un nom que ens pot funcionar a escala internacional i tindrà gràcia.

Cuideu la llengua i la comunicació, i se us ha premiat recentment per la tasca amb el Reconeixement a la Qualitat Lingüística Empresarial que atorga l'Aijec.
Ens va fer molta il·lusió. Sempre hem intentat demostrar a través dels packs i la comunicació que som tradicionals i que hi ha una realitat de Km. 0 i benestar animal, però en canvi mai hem fet un esforç per demostrar que el català és la nostra llengua. Ho és d'una forma natural, mai ens hem plantejat fer-ho d'una altra manera, ens ha sortit de dins i que ens hagin premiat per allò pel qual no hem fet un esforç, sinó que forma part de forma intrínseca de nosaltres mateixos, ens ha fet molta il·lusió.

A més de Natrus, treballa en altres projectes com el restaurant Yours, on la carn és del seu mas. Intenta que totes les iniciatives estiguin lligades?
El restaurant el coneixia de quan venia a repartir hamburgueses, teníem bona amistat amb el que ara és el soci xef, en Juanjo Mestre, i vam decidir associar-nos. Ell va portar la primera hamburgueseria de travessa a Barcelona, on tu tries ingredient per ingredient que hi vols posar, després ho van aplicar altres locals. Aquesta idea ens va agradar molt i ens vam trobar que necessitàvem un aparador on mostrar les nostres carns i testejar productes amb clients, així que ens hi vam llançar i ara tenim el 60% del restaurant. Un 20% el té el propietari i l'altre 20% el tenen Els Amics de les Arts, a qui ja coneixíem d'abans i buscaven un local a Barcelona per fer concerts i convidar la premsa. El negoci ens complementa quantitativament i qualitativament. Però estic en altres projectes independents com el 426 Miles que acaba de sortir al mercat i que hem creat amb en Gerard Piqué i en Carles Puyol. És la primera beguda isotònica 100% natural que compleix, segons la medicina de l'esport, els requisits per ser una beguda per esportistes.