• Envjoy, una visita al museu en 3D

Envjoy, una visita al museu en 3D

L’aplicació de realitat augmentada ofereix una experiència de visita diferent en nou museus de Barcelona i quatre d’Itàlia

Envjoy permet veure en realitat augmentada les peces d'un museu o d'un jardí botànic | Cedida
Envjoy permet veure en realitat augmentada les peces d'un museu o d'un jardí botànic | Cedida
Barcelona
19 de Desembre de 2019
Act. 19 de Desembre de 2019

Passejar per un museu d’història natural i veure en tres dimensions i moviment els animals prehistòrics o anar a un jardí botànic i veure un arbre florit fora de temporada és l’experiència de visita que proposa Envjoy. És una aplicació de realitat augmentada aplicada a museus i espais naturals, que pretén “repetir els cartells informatius que hi ha en aquest tipus d’espais, però de forma interactiva”. Ho explica el seu fundador, Francesco Pititto, el CEO d’aquesta startup. De moment, es troba en camí de signar acords amb nou museus de Barcelona i quatre d’Itàlia, a més de col·laborar amb el Consell Superior d’Investigacions Científiques (CSIC).

 

El seu plantejament és clar: “Un 70% de les persones que acudeixen a un parc natural, un museu, un jardí botànic o un zoo s’avorreixen durant la visita, i ho volem canviar”. Per fer-ho, aposten per la realitat augmentada i la intel·ligència artificial. “La gent no llegeix els cartells, així que nosaltres els oferim la fitxa tècnica d’una manera més atractiva”, afegeix Pititto. A més de la informació específica i el model en tres dimensions de l’element que s’ha escanejat, l’app ofereix jocs amb realitat augmentada per a nens.

L’aplicació estrà disponible a partir de Setmana Santa del 2020. De moment, els últims mesos del 2019 han servit per desenvolupar un prototip funcional per provar-la amb usuaris i millorar l’experiència fins arribar a la versió final. L’equip està format per tres persones a temps complet i un programador a temps parcial, que s’ocupa de tota la part tecnològica. Francesco Pititto n’és el CEO, la responsable de màrqueting i vendes és Arianna Bucci i Chiara Romano s’encarrega de l’enllaç amb el món científic.   

 

"Un 70% de les persones que acudeixen a un parc natural, un museu, un jardí botànic o un zoo s'avorreixen durant la visita, i ho volem canviar"

Educació ambiental    

Una part important del projecte se centra en l’educació ambiental: “Tenim molta experiència amb nens i la volíem aprofitar per al projecte”. Així, l’aplicació transmet a través dels jocs infantils que ofereix valors com la importància de la sostenibilitat i la preservació del medi ambient. Pititto mai no s’havia embarcat en una aventura d’emprenedoria. Abans, era consultor mediambiental. De fet, la idea inicial era molt diferent al què ha acabat essent Envjoy.

“Havíem creat un producte per avaluar la qualitat del fons marí, que és un procés molt poc eficient per als biòlegs marins”, explica el fundador. Per fer-ho, han d’obtenir mostres de sorra o fang amb els microorganismes que hi habiten per analitzar-lo. Pititto calcula que hi ha unes 15.000 persones que s’hi dediquen a tot el món i que, per tant, en seria el públic objectiu. Però la idea d’ajudar-los en aquesta feina a través de la intel·ligència artificial està aparcada, no descartada.

Francesco Pititto, fundador d'Envjoy, amb l'equip de l'aplicació | Cedida

Francesco Pititto, fundador d'Envjoy, amb l'equip de l'aplicació | Cedida

Va ser durant un bootcamp del programa de preincubació de Barcelona Activa que va veure que, tot i la potencial sortida que podia tenir aquesta solució, tindria problemes de finançament. Llavors, va canviar d’idea. “Més endavant ho reprendrem”, diu Pititto. De moment, funcionen amb recursos propis, però s’estan plantejant aixecar una ronda de finançament. A part, busquen subvencions públiques. Un aspecte que està encara pendent és la monetització de l’aplicació. “Serà per subscripció, tant per part de l’usuari com dels museus, parcs naturals i jardins botànics que en formin part”, assegura el fundador.   

La idea inicial d'Envjoy s'ha convertit en un projecte futur: ajudar els biòlegs marins amb l'anàlisi del fons del mar

El gran salt                                                         

L’app és exportable a qualsevol espai d’aquest tipus, així que la intenció és portar-lo fora de Catalunya. Però el gran salt que contempla Pititto és arribar als parcs naturals dels Estats Units. La varietat i extensió del conjunt d’espais obren tot un món de possibilitats.

El fundador explica que pot suposar també veure animals que no hi són en el moment de visitar un espai natural: "A l'estany de Sils hi ha moltes aus i si hi vas i no en veus, però les sents, reconeixen el so i te'n mostren una imatge". La realitat augmentada es posa al servei dels museus i la natura.