• Dia 55: L’eurovisió de la IA

Dia 55: L’eurovisió de la IA

Poden els ordinadors superar el talent creatiu de músics, intèrprets i compositors?

Conchita Wurst a l'Eurovisió 2014. | EP
Conchita Wurst a l'Eurovisió 2014. | EP
Josep Maria Ganyet | VIA Empresa
Etnògraf digital
Barcelona
12 de Maig de 2020

Avui a les 20:30 sabrem per fi el guanyador del festival d’Eurovisió d’enguany. No l’organitza la Unió Europea de Ràdio i Televisió, ni tampoc hi participen artistes com la Conchita Wurst o la Dana International, però no deixa de ser un certamen musical i europeu, amb la participació d’Austràlia inclosa. Aquesta particular edició d’Eurovision és la AI Song Contest l’organitza la VPRO, la Catalunya Ràdio holandesa, i els concursants són músics, compositors, enginyers, programadors, científics i algorismes d’IA.

 

"Poden els ordinadors superar el talent creatiu de músics, intèrprets i compositors? Poden recrear un kitsch global d’Eurovision?"

Equips de tot Europa i Austràlia han treballat aquests darrers mesos en el desenvolupament dels seus algorismes per a trobar el proper èxit erovisiu. Poden els ordinadors superar el talent creatiu de músics, intèrprets i compositors? I la pregunta més important, poden recrear un kitsch global d’Eurovision? De la primera n’estic segur, de la segona no tant.

Els equips respondran amb les seves creacions la gran pregunta de si la IA pot crear art, en aquest cas una cançó. La resposta no és fàcil perquè la pregunta no és trivial. Què vol dir crear una cançó? Els ordinadors excel·leixen en l’emmagatzematge, la manipulació i en la transformació matemàtica de dades. Si entenem que una cançó és una sèrie de melodies, harmonies i ritmes, conceptes fàcilment expressables matemàticament, ens adonarem que els ordinadors són capaços de crear música.

 

Si en canvi considerem que en tot procés de creació hi ha una voluntat, una intenció fruit de l’experiència personal i intransferible (difícilment modelitzable matemàticament) d’un artista, la cosa ja se li complica a la màquina. “La IA pot generar peces del puzzle que és una cançó, però l’encaix final l’ha de fer un humà”. Ho explica François Pachet, el compositor i enginyer francès darrera la xarxa neuronal de composició musical amb IA Flow Machine, una xarxa que genera música a partir de conjunts de dades musicals.

Pachet: “La IA pot generar peces del puzzle que és una cançó, però l’encaix final l’ha de fer un humà”

És art la música generada per una IA i assistida per humans? Podem girar la pregunta i preguntar-nos si és art la música generada per humans i assistida per IA. Avui tots els artistes treballen amb estacions de treball digital, amb programes com Cubase, Ableton Live, Logic Pro i molts d’altres. Tots porten algorismes d’IA que corregeixen el to, el tempo, quadren el ritme, vocoders que modifiquen la veu i milers d’efectes que sense ells la música que sentim no seria com és. On comença una intel·ligència i acaba l’altra? Artistes com l’Ariana Grande, la Holly Herndon, els Muse utilitzen extensivament per als seus directes, les seves creacions musicals i els seus videoclips. Els fa menys artistes? Fa més artistes els programadors i enginyers?

Escric això mentre sóna de fons el tema Abbus de l’equip holandès Can AI Kick it. No es diferencia massa de qualsevol èxit de trap dels que corren per la xarxa.