05
d'Agost
de
2014
No és aquesta l'època més fàcil per a ells i ho saben. Habitualment, les visites als cellers es planifiquen a la tardor i la primavera. I amb l'arribada de la calor, els turistes trien (majoritàriament) les propostes lligades al sol i la platja i s'allunyen de l'interior. Per això, a l'associació Enoturisme Penedès s'esforcen per mostrar, amb propostes cada cop més interessants, l'ardu treball d'un celler per promocionar el sabor dels seus caldos.
Des de la poda de la vinya fins al tast més exquisit, descobrir el treball dels enòlegs pot ser un atractiu més per a vendre la marca. "L'enoturisme és una via amb un contacte directe amb el consumidor final, que els hi permet posicionament de marca, reconeixement i un important nombre de vendes directes en el celler durant la visita", explica Núria Sala, directora d'Enoturisme Penedès. L'entitat, sorgida el 1999 lligada a la Denominació d'Origen (DO) que porta el mateix nom, engloba un total de 180 empreses catalanes (de Barcelona i Tarragona), 76 de les quals són cellers. Sala el defineix com un projecte turístic que trenca les barreres administratives "amb l'objectiu de poder donar al visitant una experiència plena". I tot, en una DO on conviuen vins i caves.
Entre ells, els més grans: Bodegas Torres, Freixenet i Codorniu. "La imatge de les empreses grans ens ajuda a la resta, perquè a escala internacional ens posicionaran abans amb la referència d'una gran marca", explica Sala. I és que el perfil de les empreses de la DO és molt uniforme: petites i mitjanes empreses, molt familiars, que fa poc que estan apostant, de valent, per l'enoturisme.
Enoturisme des dels anys quaranta
Amb tot, s'hi troben excepcions. Caves Nadal és un d'aquests cellers, d'idèntic perfil organitzatiu, però pioner quant a la visió de la importància de la visita turística. Xavier Nadal, tercera generació d'aquesta empresa familiar, explica que Caves Nadal es dedica a l'enoturisme des de l'any 1943. "Aleshores no hi havia una cultura sobre el consum del cava, i nosaltres ja fèiem la visita turística dirigida a la gent de la rodalia de Barcelona i als primers turistes que hi anaven a la costa de Tarragona i Sitges. La gent venia, coneixia el procés d'elaboració i tastava els productes", apunta l'empresari.
Amb previsió, l'any 2000 van iniciar el projecte 'Amics de Caves Nadal', un col·lectiu que, per aquest celler, funciona com "una mena d'assaig", tal com explica Nadal. "L'utilitzem per a provar noves experiències a partir de les quals anem actualitzant la nostra oferta, que tenim fixa tot l'any". Proposen des de passejos en carruatge fins a viatges en globus en l'àrea de la seva masia, propietat de la família des del segle XVI.
Experiències amb un únic objectiu. "L'enoturisme et permet donar una imatge molt concreta de la qualitat, de com fas les coses i poder vendre unes ampolles. Cadascuna d'aquestes ampolles que es destapa l'endemà permet que la gent tasti el vi i torni a parlar de la nostra marca, que és el que realment ens interessa", declara Xavier Nadal. Actualment, amb una facturació anual de 2,4 milions d'euros, les activitats derivades de l'enoturisme suposen el 10% dels ingressos d'aquesta pime que dóna feina a una vintena de treballadors. En total, 5.000 visitants han passat l'últim any per aquest celler del Penedès especialitzat en vins blancs i caves.
La vinya dels artistes, altra proposta
A la DO Costers del Segre, el celler Mas Blanch i Jové també ha apostat pel turisme del vi. Amb una proposta cultural, han convertit les seves terres en "la Vinya dels Artistes". Cada any un artista exposa, de manera permanent, la seva obra al celler, el que es converteix en un atractiu més per al visitant. "Els artistes ho passen molt malament i això és una mica ajudar-los des del territori", explica Sara Balasch, co propietària del negoci. La seva família regenta una empresa metal·lúrgica a Agramunt i aquest és un projecte que activaren l'any 2006 per la confiança i l'estima pel vi. "Ens porta molt de treball perquè aquesta és una empresa sense ànim de lucre. Alguna vegada pot arribar a ser sostenible, però de moment no ho és", assegura Balasch.
Tot i això, el celler ha duplicat el nombre de visitants en un any: dels 2.000 assistents del 2012 han passat a 4.000 visites en 2013. "Ens hem pres l'enoturisme molt seriosament. Tot i que no és el mateix vendre al distribuïdor que la venda al públic, per a nosaltres aquest és el client que més funciona", declara Balasch.
Cada any produeixen entre 45.000 i 50.000 ampolles de les seves sis varietats diferents: tres tipus de negres, dos blancs i un rosat, tots sota el nom de Saó, la marca de la casa. A l'espera de la certificació ecològica que els ha d'arribar al març, Mas Blanch i Jové lliga l'art de creadors com Gregorio Iglesias, Carles Santos, Josep Guinovart i Susana Solano, l'artista convidada del 2014 per atreure l'interès dels turistes, veïns o no de la comarca lleidatana de Les Garrigues.
Des de la poda de la vinya fins al tast més exquisit, descobrir el treball dels enòlegs pot ser un atractiu més per a vendre la marca. "L'enoturisme és una via amb un contacte directe amb el consumidor final, que els hi permet posicionament de marca, reconeixement i un important nombre de vendes directes en el celler durant la visita", explica Núria Sala, directora d'Enoturisme Penedès. L'entitat, sorgida el 1999 lligada a la Denominació d'Origen (DO) que porta el mateix nom, engloba un total de 180 empreses catalanes (de Barcelona i Tarragona), 76 de les quals són cellers. Sala el defineix com un projecte turístic que trenca les barreres administratives "amb l'objectiu de poder donar al visitant una experiència plena". I tot, en una DO on conviuen vins i caves.
Entre ells, els més grans: Bodegas Torres, Freixenet i Codorniu. "La imatge de les empreses grans ens ajuda a la resta, perquè a escala internacional ens posicionaran abans amb la referència d'una gran marca", explica Sala. I és que el perfil de les empreses de la DO és molt uniforme: petites i mitjanes empreses, molt familiars, que fa poc que estan apostant, de valent, per l'enoturisme.
Enoturisme des dels anys quaranta
Amb tot, s'hi troben excepcions. Caves Nadal és un d'aquests cellers, d'idèntic perfil organitzatiu, però pioner quant a la visió de la importància de la visita turística. Xavier Nadal, tercera generació d'aquesta empresa familiar, explica que Caves Nadal es dedica a l'enoturisme des de l'any 1943. "Aleshores no hi havia una cultura sobre el consum del cava, i nosaltres ja fèiem la visita turística dirigida a la gent de la rodalia de Barcelona i als primers turistes que hi anaven a la costa de Tarragona i Sitges. La gent venia, coneixia el procés d'elaboració i tastava els productes", apunta l'empresari.
Amb previsió, l'any 2000 van iniciar el projecte 'Amics de Caves Nadal', un col·lectiu que, per aquest celler, funciona com "una mena d'assaig", tal com explica Nadal. "L'utilitzem per a provar noves experiències a partir de les quals anem actualitzant la nostra oferta, que tenim fixa tot l'any". Proposen des de passejos en carruatge fins a viatges en globus en l'àrea de la seva masia, propietat de la família des del segle XVI.
Experiències amb un únic objectiu. "L'enoturisme et permet donar una imatge molt concreta de la qualitat, de com fas les coses i poder vendre unes ampolles. Cadascuna d'aquestes ampolles que es destapa l'endemà permet que la gent tasti el vi i torni a parlar de la nostra marca, que és el que realment ens interessa", declara Xavier Nadal. Actualment, amb una facturació anual de 2,4 milions d'euros, les activitats derivades de l'enoturisme suposen el 10% dels ingressos d'aquesta pime que dóna feina a una vintena de treballadors. En total, 5.000 visitants han passat l'últim any per aquest celler del Penedès especialitzat en vins blancs i caves.
La vinya dels artistes, altra proposta
A la DO Costers del Segre, el celler Mas Blanch i Jové també ha apostat pel turisme del vi. Amb una proposta cultural, han convertit les seves terres en "la Vinya dels Artistes". Cada any un artista exposa, de manera permanent, la seva obra al celler, el que es converteix en un atractiu més per al visitant. "Els artistes ho passen molt malament i això és una mica ajudar-los des del territori", explica Sara Balasch, co propietària del negoci. La seva família regenta una empresa metal·lúrgica a Agramunt i aquest és un projecte que activaren l'any 2006 per la confiança i l'estima pel vi. "Ens porta molt de treball perquè aquesta és una empresa sense ànim de lucre. Alguna vegada pot arribar a ser sostenible, però de moment no ho és", assegura Balasch.
Tot i això, el celler ha duplicat el nombre de visitants en un any: dels 2.000 assistents del 2012 han passat a 4.000 visites en 2013. "Ens hem pres l'enoturisme molt seriosament. Tot i que no és el mateix vendre al distribuïdor que la venda al públic, per a nosaltres aquest és el client que més funciona", declara Balasch.
Cada any produeixen entre 45.000 i 50.000 ampolles de les seves sis varietats diferents: tres tipus de negres, dos blancs i un rosat, tots sota el nom de Saó, la marca de la casa. A l'espera de la certificació ecològica que els ha d'arribar al març, Mas Blanch i Jové lliga l'art de creadors com Gregorio Iglesias, Carles Santos, Josep Guinovart i Susana Solano, l'artista convidada del 2014 per atreure l'interès dels turistes, veïns o no de la comarca lleidatana de Les Garrigues.