La sostenibilitat ha passat a ser un barem de gran rellevància a l’hora de mesurar l’èxit empresarial. Totes aquelles companyies que duen a terme pràctiques respectuoses amb el mediambient, no només garanteixen la seva continuïtat davant els objectius marcats per l’Agenda 2030, sinó que, a més, beneficien la seva reputaciócorporativa, en esdevenir un model a seguir. “La sostenibilitat és una de les principals variables que integren la reputació corporativa, arribant, fins i tot, a ocupar un pes aproximat al 50%”, assegura ManuelSevillano, director de Reputació i Responsabilitat Social a Atrevia. És en aquest context en què Time i Statista han unit forces per crear el World’s Most Sustainable Companies of 2024, un rànquing amb presènciacatalana que recull les 500 empreses de més de 30 països “que fan el millor pel planeta”.
El 'World’s Most Sustainable Companies of 2024' és el rànquing que recull les 500 empreses “que fan el millor pel planeta”
“Una cosa és que una empresa faci servir paraules boniques per ajudar el medi ambient; una altra és que els seus líders facin compromisos públics i rastrejables per millorar el planeta”, diu AlanaSemuels, periodista de la revista estatunidenca, qui mostra, sobre una escala de 100 punts, les empreses més compromeses en matèria mediambiental. De fet, en les primeres posicions del llistat destaquen les companyies que s’han adherit a alguns dels programes climàtics més respectats, com ara la campanya Business Ambition for 1,5 °C de la Science Based Targets initiative (SBTi), que reuneix més de 1.000 empreses que representen un valor superior als 23 bilions de dòlars en capitalització de mercat -més que el PIB dels Estats Units-.
Schneider Electric, l'empresa més sostenible del món
Ara bé, qui és qui en el rànquing definitiu de les empreses més sostenibles? No cal baixar gaires posicions per veure les primeres cares conegudes. En primera instància, la companyia francesa SchneiderElectric lidera la llista, amb una puntuació total de 88,86. Li segueixen la japonesa NECCorp (85,71) i la italiana Moncler (85,66) per tancar el podi. En representació dels Estats Units es troba Illumina, en cinquena posició, just després de l’australiana Brambles. SGS, Sanofi i NRI són les següents, just per sobre de la primera empresa espanyola que consta en el llistat de Time i Statista, Telefónica, en novena posició i amb una puntuació de 81,02 punts.
Cinc empreses d'origen català, i una catalana
Tres posicions per sota apareix Cellnex. L’empresa de telecomunicacions és una de les més sostenibles del món, i representa un selecte grup de cinc empreses d’origen català que va traslladar la seu social l’any 2017 fora de Catalunya: Applus+, Colonial, BancSabadell i CaixaBank. Aquestes entitats també consten en el rànquing de Time, concretament en les posicions número 201, 249, 372 i 472, respectivament, malgrat que no es considerarien catalanes en ubicar la seu social fora del territori: Banc Sabadell a Alacant, CaixaBank a València, i Applus+, Colonial i Cellnex a Madrid. Precisament, aquesta darrera, va descartar la seva tornada a Catalunya, tal com ho va anunciar el passat mes d’abril la seva presidenta, AnneBouverot, en una trobada amb la premsa just abans de la celebració de la junta general d'accionistes.
Així i tot, el llistat de Time i Statista sí que compta amb una firma establerta a Catalunya, concretament a la localitat vallesana de Sant Cugat del Vallès: Fluidra. Després d’avaluar més de 5.000 empreses, considerant 20 indicadors “clau”, com ara els compromisos de sostenibilitat o la qualitat i transparència dels informes ESG, la multinacional dedicada al sector de la piscina i el wellness s’ha guanyat la 357a posició amb una puntuació de 58,02, curiosament per sota de MediasetEspaña (353a posició) i per sobre de l'anteriorment mencionat Banc Sabadell.
Què fa Fluidra pel planeta?
I és que no és casualitat que la companyia vallesana tregui el cap entre les empreses més sostenibles del món. El 2019 va aprovar la política global d'HSE (Health, Safety and Environment), que descriu el compromís d’utilitzar recursos naturals de manera responsable i minimitzar l’empremta ambiental. A més, s’ha establert els objectius d’assolir la neutralitat climàtica en operacions pròpies i aconseguir el 2035 que el 80% de les vendes corresponguin a productes classificats com a ESGFriendly.
Fluidra té l'objectiu d'aconseguir el 2035 que el 80% de les vendes corresponguin a productes classificats com a 'ESGFriendly'
Si bé, d'una banda, Fluidra ha impulsat unes polítiques respectuoses amb el medi ambient, implementant un Sistema de Gestió Mediambiental, fent servir un ús eficient de l’energia i de l’aigua, i reciclant i reduïnt els residus, val a dir que la companyia no es troba en el seu millor moment. El darrer balanç presentat, pertanyent al 2023, mostra un benefici net de 114 milions d’euros, dada que representa un 28,8% menys respecte del 2022, i una facturació de 2.051 milions, un 14,2% menys. La fabricadora de piscines va reportar un descens a gairebé tots els fronts, tot i que des de la companyia van titllar de "bons" els resultats i van atribuir la caiguda a un "entorn comercial difícil".
“Queda molt de camí a recórrer per ser veritablement sostenibles”
Deixant de banda els resultats econòmics, que de tota manera sí que tenen una certa rellevància en el llistat de la revista britànica, Fluidra ha destacat per formar part del grup de companyies que fabrica productes físics, ja que, generalment, les firmes que assoleixen una puntuació més elevada són totes aquelles relacionades amb la banca, la tecnologia o el món de la consultoria. Firmes com la nord-americana Illumina, que ocupa el cinquè lloc a la llista, o Moncler, la casa de moda de luxe italiana, que ocupa el tercer lloc a la llista per utilitzar materials reciclats, són els principals exemples que demostren com la fabricació sostenible és possible, en un context en què, segons Time, “queda molt de camí a recórrer per ser veritablement sostenibles”.