• Foment tornarà a licitar les autopistes en fallida

Foment tornarà a licitar les autopistes en fallida

L'executiu espanyol no es quedarà les vuit vies un cop les hagi rescatat

Les radials de Madrid fan fallida pel magre trànsit
Les radials de Madrid fan fallida pel magre trànsit
Europa Press
25 d'Abril de 2017
Act. 26 d'Abril de 2017
El Ministeri de Foment no es quedarà amb les vuit autopistes que han fet fallida un cop les hagi rescatat, sinó que cedirà de nou la seva explotació a empreses privades, traient-les a concurs públic agrupades en lots o paquets perquè "generin sinergies".

Així ho ha indicat el titular del Ministeri, Íñigo de la Serna, que considera "absolutament imprescindible tornar a licitar aquestes vies", a tenor de l'interès general i amb la finalitat que provoquin el "menor impacte possible" en els comptes públics.

En aquest sentit, ha apostat per treure a concurs les vies agrupades en lots, i no de forma individual. "Està encara per definir la forma en què es realitzarà, però creiem que és important fer-ho agrupant-les en paquets per aconseguir sinergies", ha indicat el ministre després d'un acte de la patronal de la construcció Seopan.

El titular de Foment ha reiterat que amb la licitació de les autopistes el Ministeri aixecarà fons per "minorar" l'import de la responsabilitat patrimonial de l'administració (RPA) que l'Estat afrontarà quan hagi de rescatar les autopistes.

Es tracta de la suma que ha d'abonar a les actuals concessionàries de les infraestructures per compensar-los la inversió que van realitzar en la seva construcció, una factura que el sector estima en uns 5.000 milions d'euros, però que Foment rebaixa a "menys de 3.000 milions".

A més, amb la nova concessió de les vies a empreses privades, el Ministeri pretén evitar assumir el cost que li suposaria el seu manteniment i explotació, que calcula en uns 65 milions d'euros anuals.

El ministre ha reiterat que serà Seittsa, una societat depenent de Foment, la que s'encarregarà d'assumir les autopistes i preparar-les per tornar a licitar-les una vegada que el procés de concurs de creditors en què estan immerses des de finals de 2012 desemboqui en la seva liquidació i, per tant, en la seva reversió a l'Estat.

Repunt del trànsit
La nova estratègia de Foment per a aquestes infraestructures fetes fallida parteix de la recuperació del trànsit que vénen registrant des de l'any passat. Segons De la Serna, això les converteix en viables si es descompta la 'motxilla' que porten, això és, el deute d'uns 3.400 milions d'euros.

No obstant això, es tracta d'un procés que encara trigarà mesos a produir-se, atès que els tribunals han anul·lat la liquidació de les tres autopistes que havien arribat a aquesta fase final del seu concurs de creditors. D'aquesta forma, la data inicialment fixada de juliol d'aquest any perquè passessin a Foment ha quedat anul·lada.

En aquest sentit, el secretari d'Estat d'Infraestructures, Julio Gómez-Pomar, ha descartat que el Pressupost de Foment de 2017 "tingui cap impacte" relacionat amb el "problema de les autopistes".

"Al Pressupost de Foment de 2017 no hi haurà cap reflex de despesa de l'Administració amb el problema de les autopistes", ha indicat el número dos del Ministeri en la seva compareixença al Congrés.

Les vuit autopistes en fallida que Foment pretén treure de nou a concurs quan les rescati són les quatre radials de Madrid (R-2, la R-3, la R-4 i la R-5), la M-12 Eix Aeroport, que uneix la capital amb Barajas, l'Ocaña-La Roda, la Madrid-Toledo, la Cartagena-Vera i la circumval·lació d'Alacant.