Només una empresa de tot l’Estat espanyol presenta aquests dies el seu projecte a la Disrupt Alley de San Francisco que organitza TechCrunch. Es tracta de la valenciana Freshdeal, la qual fa un any va posar una marxa una plataforma B2B que posa en contacte compradors i venedors del sector agroalimentari. Venen vegetals frescos, congelats, manipulats, espècies, fruits secs... una llarga llista de productes que demanen una gestió acurada i ràpida per evitar que es facin malbé.
La idea va ser d’en Luis Galdón, cofundador, soci i actual business development de la startup, qui sumava anys d’experiència en el món de l’exportació i importació del sector, especialment a l’Àsia. “Sabia com era el mercat, quines carències tenia i vaig pensar que era el moment. Ho vaig comentar a dos dels que ara són socis-fundadors, vam estudiar-ho, vam fer una app en fase beta, vam posar-nos en contacte amb actors del mercat i vam formalitzar la idea tan bon punt vam veure que era viable”, relata. I així és com el setembre del 2016 Freshdeal va sortir al mercat.
La companyia opera en 123 països i gestiona gairebé 2.000 operacions de més de 3.000 usuaris
La companyia va néixer de la mà de set socis-fundadors, tot i que Galdón explica que només tres d’ells es dediquen al 100% a l’empresa, els altres quatre són consellers. L’equip està format per sis persones que s’encarreguen de tenir en marxa una plataforma que opera en 123 països i gestiona gairebé 2.000 operacions de més de 3.000 usuaris.
Pal·liar les deficiències del mercat
Freshdeal només uneix empreses. És a dir, posa en contacte figures com la del productor, intermediari, trader, cooperativa i qualsevol altre que entri en el procediment i que busqui un comprador o un venedor. “Nosaltres sí que fem un seguiment de l’operació, però no entrem en ella”, remarca; i assegura que la seva feina és mantenir la “confiabilitat” en un sector que té un element bo i alhora dolent: “El producte sempre va a pitjor”.
Freshdeal verifica els usuaris per evitar operacions fraudulentes
Galdón assegura que és un mercat on hi ha molt frau precisament perquè són productes que s’han de comprar i vendre amb rapidesa. Per evitar això, ells verifiquen els usuaris i eviten que entrin actors que operin de manera negativa per tal de tancar processos de compravenda exitosos i amb pagaments segurs.
Contactes per a un negoci en creixement
Dos mesos després de començar a operar, la companyia va fusionar-se amb una altra d’americana que oferia serveis similars. La diferència radicava en l’àmbit d’actuació. Mentre que Freshdeal operava a escala nacional, la nord-americana ho feia només als Estats Units. “La nostra visió era més global, ells era més per operacions d’intermediació sobretot amb Mèxic. Per això vam arribar a un acord, vam veure que barallar-nos en un futur pel mercat estatunidenc era absurd”, argumenta.
El seu segon punt d’inflexió va arribar al mes de febrer, amb la inversió d’un fons alemany que els està ajudant a mantenir-se en peu mentre no arribi una segona ronda. Uns diners que preveuen destinar a desenvolupar nous serveis que els permetin facturar, ja que fins ara no monetitzen res.
La fira Disrupt Alley és una bona oportunitat. Saben que són tres fases: un primer dia amb un pitch, un segon de networking i un tercer d’entrega de premis. “Ens agradaria molt arribar a la final, però sabem que cal superar cadascuna de les fases”, reconeix Galdón, “el que tenim clar és que el més important són els dos primers dies, on podem trobar contactes importants”.