• Freshly Cosmetics, un luxe necessari

Freshly Cosmetics, un luxe necessari

Tres emprenedors creen en sis mesos una de les marques de referència en cosmètica natural, un mercat que espera arribar a la seva eclosió en només quatre anys

Els fundadors de Freshly Cosmetics són tres enginyers químics | Cedida
Els fundadors de Freshly Cosmetics són tres enginyers químics | Cedida
Aida Corón
11 de Juliol de 2017
Act. 11 de Juliol de 2017

Que un producte porti l'eslògan de 'natural', no vol dir que la totalitat dels seus ingredients ho siguin. Potser ho són el 5%, potser el 10%, però la xifra normalment es queda molt per sota de la meitat. Aquesta és una de les principals crítiques que fa el CEO i cofundador de Freshly Cosmetics, Miquel Antolín.

 

La companyia fa prop d'un any que es troba al mercat i, assegura, es diferencia de la competència per fer "des de la formulació fins a la comercialització al client a través de l'ecommerce" d'uns productes elaborats amb un 99% d'ingredients totalment naturals. "Intentem actualitzar el concepte de cosmètica del segle XXI amb ingredients orgànics que se surten de la típica lavanda o farigola, com ho poden ser les algues o les baies", concreta, "el que fem és innovar amb fonaments científics que avalen el seu ús".

Una regulació difosa

L'empresa l'han creada per tres enginyers de la indústria química que, cansats de l'enfocament del sector, van veure en l'emprenedoria l'oportunitat de capgirar el mercat. "Volíem allunyar-nos dels productes pseudonaturals que porten una quantitat mínima d'elements orgànics i que no estan cobrint la demanda d'un mercat que té un creixement important", argumenta Antolín. I ho van fer en un temps rècord: el setembre del 2015 constituïen l'empresa i sis mesos després, sortien al mercat.

 

El problema que identifica és la manca d'un marc que ho reguli: "No hi ha una normativa que vigili el percentatge d'ingredients naturals que calen per posar l'adjectiu a l'etiquetatge. Hi ha certificats, però no són necessaris". Freshly Cosmetics sí que té un segell, el de Vida Sana, una certificadora suïssa que controla la formulació i que, en aquest cas, permet al consumidor saber que el producte està lliure de parabens, silicones, sulfats o qualsevol altre element sintètic. "L'únic 1% que no és natural es correspon als conservants que per llei s'han d'aplicar perquè duri almenys sis mesos, perquè fins ara no hem trobat una alternativa natural", afegeix el CEO.

El fet de passar per voluntat pròpia aquest examen, per a la companyia és una "mostra de transparència cap al consumidor". Antolín reconeix que el client encara no sap llegir del tot les etiquetes i que aquests certificats els permeten identificar marques de confiança.

No és un luxe, és salut

El target principal de Freshly Cosmetics és una dona d'entre 25 i 35 anys que indaga per la xarxa per trobar noves marques i que adquireix els seus productes, majoritàriament, a través d'Internet. "Són consumidores que parlen entre elles per obtenir informació sobre cosmètica natural i tenen poder d'influència. Pregunten a les marques, s'informen i veuen les xarxes socials com un canal molt més transparent", descriu sobre la seva clienta, i afirma que "el comprador cada cop valora més la informació que rep i com les marques es comporten amb ell".

Aquest és un dels motius pels quals el segment eco ha guanyat presència. L'ha impulsat l'alimentació, però la cosmètica natural està registrant un creixement anual del 10% a Europa. Antolín atribueix a les noves generacions la consolidació, tot i apunta a la manca de recursos econòmics que l'augment no sigui major. En qualsevol cas, afirma que "el luxe està desapareixent perquè el consumidor prefereix invertir en qualitat" i que el veritable boom arribarà quan la part més jove de la societat s'introdueixi al mercat.

Ja no es tracta de capricis, sinó de necessitats, i les marques ho saben. El cofundadora de Freshly Cosmetics albira que en un termini de quatre anys grans marques com L'Óreal també sumaran al seu catàleg productes naturals i que deixarà de ser un mercat dominat per petites marques. "Els consumidors cada cop proven més cremes o xampús i, com que els agrada, acaben introduint-ho al seu estil de vida i ho adapten a les seves capacitats adquisitives", afirma. D'aquí que en aquest termini l'equip es fixi l'objectiu de consolidar-se a Espanya –"i si podem a Europa"- per fer front a l'increment de la competència que hi haurà.

Consolidar la presència online

Les formulacions es dissenyen a Reus, d'on és la companyia; un laboratori barceloní elabora el producte; i són els envasos d'una companyia d'Àlaba i les etiquetes, d'un negoci de l'Anoia que també treballa amb Freixenet i Codorníu, entre altres. Pel que fa als ingredients, atès que inclouen elements d'arreu del món, són de proximitat aquells que ho permeten.

Tota aquesta globalitat del producte els va permetre tancar el 2016 amb una facturació de 273.000 euros i preveuen assolir el milió d'euros aquest any. Ara per ara, se centren a consolidar la marca i a reforçar la seva presència a les xarxes, així com aconseguir superar la franja del 25% de recurrència dels seus clients.