Fuelium es va posar les piles amb un test d'embaràs. Un joc de paraules que serveix per resumir l'origen d'aquestes bateries de paper, carboni i metalls biodegradables que ni contaminen ni necessiten ser reciclades. Tot va començar a finals de 2015 amb un grup de recerca del trident format per l'Institut i el Centre Nacional de Microelectrònica i el Consell Superior d'Investigacions Científiques (IMS-CNM-CSIC) que va innovar canviant els metalls nobles (i cars) per elèctrodes de baix cost. "L'aplicació sorgeix quan em faig un test d'embaràs i en obrir-lo veiem que conté una pila de botó que contamina", explica la cofundadora de Fuelium, Neus Sabaté.
L'equip inicial estava format per Sabaté i el seu becari i investigador Juan Pablo Esquivel i no van dubtar en contactar amb l'emprenedor Sergi Gassó (Pragmatics Diagnostics) per fer realitat el projecte. Ara ja són sis persones treballant-hi i tots ells doctors. Des de l'amor i la lluita per un medi més sostenible, Fuelium "despulla" les piles dels seus components tòxics i deixa "un cor de paper amb una química molt bàsica" per fer bateries "totalment biodegradables". La competència en el sector és més aviat escassa: "Hi ha piles d'un sol ús que són targetes aplanades no tòxiques però no desapareixen com les nostres".
Born to be global
"Som pioners en la bateria sostenible i ecològica. Encara no n'havíem vist cap", reivindica Sabaté. La seva aplicació se centra en la salut i en els dispositius mèdics d'una sola tirada com, per exemple, els tests d'embaràs. Des del teixit industrial de Catalunya, Fuelium aspira a "un mercat internacional" i s'autodefeineix com a born to be global. No es tanca ni a res ni a ningú. Les seves bateries ja s'han provat en algunes fires sectorials i Sabaté reconeix que "ja estan en contacte amb un primer client" per firmar un contracte de comercialització. De fet, aquest és el seu principal objectiu abans de celebrar l'arribada del 2018.
Fuelium 'despulla' les piles dels seus components tòxics i deixa 'un cor de paper'
Pel que fa a la regulació, Sabaté assegura que la de les energies és més "light" que la de diagnòstic. En qualsevol cas, Fuelium no vol quedar-se sense bateria i per això ja estudia expandir-se del diagnòstic al packaging. "Volem fer bateries que estiguin integrades dins els cartons i l'empaquetatge dels productes per fer el seguiment de la cadena de fred i tenir un paper rellevant en l'internet of things. Volem ser els que aportem energia sostenible en una pila que pugui ser el camí de vida d'un embolcall", explica Sabaté.
Més enllà dels regals
Sense haver participat en cap ronda de finançament, Fuelium ja ha aixecat mig milió d'euros de capital. Com? A tres bandes: el capital inicial dels socis fundadors, una ajuda pública i el premi del fons d'emprenedors de la Fundació Repsol. De moment, Sabaté prefereix no parlar de xifres de facturació: "És molt aviat". "El nostre model de negoci consisteix en integrar les nostres bateries dins el test de diagnòstic a mida i després cobrar-ne royalties. Estem encara mirant quin és el preu de la pila més competitiu", afegeix.
Sabaté va aprofitar la festa de les startups celebrada al Camp Nou per emplaçar als inversors a impulsar càpsules de 100.000 o 150.000 euros destinades a projectes científics. "Abans d'invertir hi hauria d'haver algú que regalés", assegura, però com de regals no es viu, defensa amb un sormiure que s'ha de retenir el talent i aprofitar la inquietud i la curiositat que impera entre els joves.