• L’app per viure a l’estil residu zero

L’app per viure a l’estil residu zero

Go Zero Waste App localitza els establiments que venen a granel i no utilitzen plàstics amb l'objectiu de canviar els hàbits de consum de la població

Go Zero Waste App localitza els establiments que venen els productes a granel i sense plàstics | iStock
Go Zero Waste App localitza els establiments que venen els productes a granel i sense plàstics | iStock
Barcelona
11 de Juny de 2019

El Martí Morató i la Magda Cebrián vivien al barri de Gràcia. El 2018 el van començar amb un objectiu d’Any Nou: viure sense generar pràcticament residus. D’aquesta manera van decidir eliminar qualsevol tipus de plàstic de la seva vida i van sumar-se a l’estil zero waste, en català residu zero. Una tendència que consisteix a comprar a granel, reutilitzar bosses i envasos i apostar per productes reutilitzables de qualitat i respectuosos amb el medi ambient per tal de generar cada cop menys brossa. Però en veure que no era fàcil, van crear, juntament amb Oriol Segarra, Go Zero Waste App per facilitar que la gent pugui sumar-se a aquesta iniciativa.

 

L’aplicació geolocalitza les botigues on fer la compra que no utilitzen plàstics. Però no només comerços, sinó també bars, restaurants, hotels i empreses. “L’objectiu és ajudar a les persones que volen portar aquest tipus de vida sense residus a aconseguir-ho, perquè vam detectar que quan consumeixes fora del teu barri –que sí el coneixes- no saps quins establiments segueixen aquesta política de residu zero”, explica l’expert en economia circular i membre de l’equip de Go Zero Waste App, Oriol Segarra.

 

Canviar els hàbits de consum

Donar a conèixer els negocis que aposten pel residu zero és la primera funcionalitat de la app, però també volen incloure la possibilitat de fer la llista de la compra a través de la plataforma, trobar alternatives sense residus a prop de l’usuari i seguir reptes per consumir de forma diferent. “L’objectiu principal és facilitar una compra sense tant de plàstic”, assenyala Segarra. És per això que el públic al qual es dirigeix la startup és aquella gent que vol canviar la forma com consumeix però no sap molt bé com fer-ho.

La startup ha trobat més de 172 negocis, la majoria a Barcelona, que aposten pel residu zero i volen formar part de la seva app

La startup, que va néixer el passat mes de desembre, va captar 11.500 euros d'una campanya de crowdfunding, en la qual va participar també Ametller Origen, per validar la seva idea i l’interès que genera. “Ens esperàvem que fos la comunitat residu zero la més interessada en l’app i hem vist com molta gent que no sap com fer-ho per començar amb aquest estil de vida també ens ha donat molt suport”, explica Segarra. Així mateix, l'empresa també ha guanyat un premi d'innovació a Vilafranca i són finalistes en els premis SpinUOC que tindran lloc aquest dijous.

Imatge de la plataforma de Go Zero Waste App

Imatge de la plataforma de Go Zero Waste App | Cedida

Els emprenedors han començat buscant establiments sense residus a Barcelona, “perquè és l’ecosistema que coneixem més i tenim més a prop”, però l’objectiu és que pugui arribar a qualsevol lloc. Segons explica Segarra, a Barcelona hi ha moltes botigues a granel i associacions com Millor sense canyeta, que han anat promovent el canvi de la canyeta de plàstic per altres. Així com diversos festivals de Barcelona que ja no serveixen gots de plàstic. La startup compta amb 172 botigues en la seva plataforma, la majoria a la capital catalana, però també a altres ciutats com Tarragona, Reus o Manresa i, fora de Catalunya, a Madrid, Bilbao, Santander, entre altres. "Hem fet molta feina per captar aquestes botigues, però creiem que amb el llançament de l'app aquest dissabte ja començaran a ser elles les que mostrin interès per aparèixer-hi", reconeix Segarra.

A més, també compta amb un apartat de reptes que vol ajudar a la creació d'hàbits de consum responsables. Així, resolent reptes tipus "cada vegada que et vinguin amb una canyeta, digues que no", ajuden a la gent a viure sense generar residus. Els usuaris també tindran un comptador de quant plàstic han estalviat amb aquests reptes i en un futur introduiran un rànquing entre amics per veure qui genera menys residus. Igual que el fet d'obtenir una recompensa per cada repte assolit, com descomptes en botigues. Però això ja serà de cara a un futur.

Big data contra el plàstic

El model de negoci de la startup es basa en una app gratuïta per a l’usuari però de pagament per als negocis que vulguin aparèixer a la seva llista d’establiments residu zero un cop tinguin prou volum de sol·licituds. Això en un primer moment, però a mitjà termini ja plantegen instal·lar una plataforma de pagament amb els comerços per poder fer la compra a través de l’app. L'aplicació ja està disponible per a Google Play i ho estarà a l'App Store en les pròximes setmanes.

L'equip de Go Zero Waste App

L'equip de Go Zero Waste App | Cedida

D'altra banda, "ens vam adonar que molta gent necessitava alguna funcionalitat més a l'app, com una solució perquè els portessin la compra a casa sense plàstic o amb envasos reutilitzables", explica Segarra. És per això que fa unes tres setmanes van llançar una prova pilot en 20 persones per veure com pot anar aquesta nova funcionalitat. De moment, en ser una prova, tota la gestió de la compra i enviament a domicili ho estan fent des de la mateixa startup, però a partir del juny, quan acabi el pilot, preveuen crear acords amb col·laboradors per a la part d'entrega i amb botigues a granel perquè siguin els seus proveïdors.

Go Zero Waste App vol incorporar el big data per mesurar com impacta la reducció de plàstic en els municipis

Però l’ambició no acaba aquí i en un futur més llunyà volen impulsar un model de negoci B2B amb els ajuntaments “per implementar un ecosistema de residu zero a la ciutat”. El seu objectiu és poder mesurar amb big data com està impactant en la reducció de residus el canvi d’hàbits en la població i en la factura anual que cada consistori ha de pagar per a la gestió dels residus.