Que la unió fa la força no hi ha cap dubte. I si algú encara no està del tot segur d'aquest win-win que proporciona la col·laboració entre startups i corporates, només cal mirar les estadístiques. L'últim informe Mapa del Emprendimiento 2018, elaborat per Spain Startup, indica que el 80% de les startups busquen acords estratègics amb grans corporacions, mentre que un 72% prefereixen aconseguir inversors. Una situació que s’ha capgirat respecte al 2017 i que ha suposat una oportunitat per a grans companyies com Girbau, Lubrizol, Philips i BASF per impulsar el seu negoci.
Les grans corporacions tenen una sèrie de recursos i capacitats que poden ser útils per innovar però necessiten la creativitat i talent de les startups per aconseguir-ho. És per això que cada cop estan sorgint noves tendències de corporate venturing, unes iniciatives que s'han posat sobre la taula durant l'IQS Tech Fest, celebrat aquest dijous a l'Antiga Fàbrica Estrella Damm.
"Parlar de corporate venturing en una sessió de 25 minuts és un gran repte", ha bromejat Fernando Rayón, moderador de la taula rodona i consultor en aquest àmbit. I és que la innovació molts cops és difícil que arribi solament de la mà d'una gran companyia, si no que es necessita el talent i la disrupció de joves empreses amb models de negoci trencadors. "En el món de les startups hi ha moltes persones capacitades i amb moltes idees que necessiten un impuls", destaca el director general de BASF Venture Capital, Markus Solibieda. Quan BASF va iniciar el seu projecte de corporate venturing fa 18 anys, l'objectiu era estar en contacte amb empreses emergents del sector químic.
Però en els darrers anys la companyia ha fet un pas més enllà amb la finalitat de testar i aprendre de nous models de negoci. Aquest és el principal motiu per impulsar aquest tipus de col·laboració. "El canvi s'ha accelerat molt i per això és aconsellable treballar amb joves emprenedors i startups dinàmiques en lloc de fer-ho tu sol", explica el director general d'aquesta divisió de BASF, que des de la seva posada en marxa ja ha realitzat més de 50 inversions i ha iniciat més de 200 col·laboracions amb empreses emergents. "El client ho vol tenir tot i una sola empresa no és capaç de donar-li tot el que vol. És per això que necessitem startups, hem d'invertir en el futur", afegeix el cap d'innovació a Philips Healthworks, Rocco Van den Berg.
La visió i les idees disruptives que sorgeixen dins de les startups no sempre apareixen dins d'una gran empresa, pel que la unió entre ambdues es converteix en un tàndem imprescindible. "Les corporacions tenim unes estructures tan rígides i estem tan focalitzats en el nostre producte que molts cops no som capaços d'identificar els nous problemes que sorgeixen en el mercat", assenyala el director de negocis EMEAI de Lubrizol, Jesús Santamaría.
És per això que la companyia va apostar fa un parell d'anys per un canvi cultural dins de l'organització que els permetés innovar i mantenir-se en el mercat. "Les grans corporacions estem dissenyades per evitar la disrupció, però aquesta arribarà en algun moment, així que si volem sobreviure, hem de col·laborar amb les startups", ha destacat Santamaría. Aquesta cultura innovadora va portar a l'empresa americana a prendre riscos i apostar pel corporate venturing amb l'objectiu d'interactuar amb startups i impulsar activitats emprenedores. Ara bé, "fer un canvi cultural dins d'una empresa que ja té èxit no és fàcil", bromeja Rayón.
Transformar un sector molt tradicional
Com tampoc ho és innovar en un sector molt tradicional com el de les bugaderies. I és que digitalitzar una rentadora sembla missió impossible, però Girbau s'ha llançat de cap a aquest repte amb la creació del Girbau Lab. Es tracta d'una plataforma d'innovació oberta per transformar el sector de la bugaderia tradicional. "Treballem en un sector que encara té molt camí al davant, podem millorar, canviar les coses i ser més eficients del que som ara", apunta la directora d'innovació oberta de Girbau, Mariona Sanz.
La companyia va inaugurar el laboratori el setembre del 2018 i des de llavors ja s'ha posat en contacte amb més de 120 startups d'arreu del món per tal d'avaluar el seu projecte. Amb el Girbau Lab, "estem creant un ecosistma al voltant del qual identificar els actors i el talent amb el qual volem treballar, volem desenvolupar projectes junts i invertir en ells", explica Sanz. L'empresa ja ha fet la primera inversió en una startup i està començant les primeres activitats amb ella.
Segons explica la directora d'innovació oberta de Girbau, "vam crear aquesta plataforma per innovar a través de startups que ens proporcionen nova tecnologia, nous coneixements i nous models de negoci en una indústria molt tradicional".
La fórmula per col·laborar: talent, motivació i networking
Però què busca Girbau en un projecte emprenedor per decidir invertir en ell i posar en marxa aquesta col·laboració? Segons Sanz, no es poden obviar les raons clàssiques com són el potencial de la solució, la capacitat d'arribar al mercat i el nivell de disrupció i d'innovació d'aquell producte. "Ara bé, per a nosaltres el més important és l'equip: un grup de professionals amb habilitats i amb el compromís i les ganes de treballar junts", afegeix. I és que ja ho advertia el professor d'innovació i emprenedoria d'Esade, Jordi Vinaixa, en una entrevista a VIA Empresa, quan afirmava que "la col·laboració entre startups i corporacions és molt atractiva, però poden sorgir conflictes si no s'aprèn a treballar conjuntament".
En aquest punt també coincideix Solibieda, qui destaca que hi ha moltes personalitats diferents però que per a treballar amb ells el més important és que els emprenedors siguin inspiradors i els puguin ensenyar alguna cosa a la companyia. La transferència de coneixement de la startup a la corporate.
Sanz, de Girbau: "La combinació entre el talent intern dels nostres empleats i les startups és la forma que tenim de treballar"
Les característiques que busquen les empreses per a col·laborar estan clares. Però on buscar aquest talent inspirador? Per a Van den Berg, les recomanacions són essencials. Que es puguin crear llaços en esdeveniments, networkings o que inversors et recomanin una empresa emergent és el primer pas per iniciar aquesta col·laboració.
Ara bé, no només la innovació ha de venir de fora amb startups, sinó que des de Girbau donen també molta importància a la innovació interna. És per això que impulsen als seus treballadors a buscar solucions que donin resposta als problemes actuals. "La combinació entre el talent intern dels nostres empleats i els equips externs com poden ser startups és la forma que tenim de treballar en el Girbau Lab", destaca Sanz. I és que implicar als treballadors en buscar solucions innovadores que puguin tenir un impacte en el món en un futur és clau per motivar-los. Ja ho demostra una gran companyia d'èxit com Google amb la seva regla del 80-20.