• HandMade, la 'nova normalitat' és tradicional

HandMade, la 'nova normalitat' és tradicional

La startup, que produeix sabates artesanals personalitzades i amb una llarga tradició, s'ha reactivat amb la venda online durant la pandèmia

Luis Moreno i Katherianna Valencia, fundadors de HandMade | Cedida
Luis Moreno i Katherianna Valencia, fundadors de HandMade | Cedida
Barcelona
11 de Juny de 2020

Després de 10 anys en un negoci les has vist de tots colors, però cap com una pandèmia mundial. Luis Moreno Katherianna Valencia van veure com el seu negoci d'espardenyes i menorquines artesanals havia d'aturar la seva activitat. HandMade abaixava la persiana. Ja tenien una plataforma online per la qual podien apostar per la venda a internet però Moreno i Valencia no només venen sabates sinó que venen una experiència artesanal. "Quan venen els clients a la botiga els expliquem tota la història de l'espardenya, escullen allà com la volen i la personalitzem davant", explica ell. Traslladar aquesta experiència a la botiga se'ls feia complicat però van decidir llançar-se a l'aventura amb un resultat increïble. De sortir al New York Times a tindre una allau de peticions aquest mes de maig ha estat vertiginós per aquests dos empresaris però han demostrat que en el món digital hi ha molt espai per les tradicions. 

 

Però com han tingut exactament tant èxit? Com dèiem abans traslladar l'experiència que oferien a les seves vuit botigues al món virtual no semblava senzill. "Ens vam decidir per oferir experiències online, de manera que ens reservessin una cita i féssim a través d'una conferència tota l'explicació i la personalització que fèiem a la botiga", recorda Moreno. El 7 de maig van penjar un vídeo per mostrar el seu nou servei sense masses esperances en què aquest funcionés. "L'endemà ens vam despertar amb unes 180 reserves en cua i clar, això ho va canviar tot", assegura l'emprenedor.

Moreno: "Si pots convertir encintar una espardenya en un èxit online, ho pots fer amb tot"

Ara cada dia atenen entre 10 i 15 reserves i durant el mes de maig han facturat un total de 32.000 euros. "Si pots convertir encintar una espardenya en un èxit online, ho pots fer amb tot", diu esperançadorament Moreno. Els dos empresaris són molt optimistes en la introducció dels negocis tradicionals en l'esfera digital. Tot i això fer la transició cap al món online no és fàcil com reconeixen els nostres protagonistes i en aquest viatge agreixen el mentoratge rebut per Barcelona Activa. "Cada setmana tenim una cita amb mentors que ens suggereixen noves vies d'acció, per exemple un possible DIY", explica Valencia.

 

La vida a l'antiga normalitat

Abans de la pandèmia l'activitat de HandMade era igual de frenètica. Tot plegat va començar fa 10 anys en un viatge que la parella va fer a Colòmbia. Allà van fer un vídeo d'un artesà fent unes botes i el van penjar a les seves xarxes socials. "En aquell moment molta gent ens va començar a demanar comandes i va ser quan ens vam plantejar que podria ser un bon negoci", recorda l'empresari. D'aquesta manera, una dissenyadora industrial i un neurocientífic van saltar a l'aventura del calçat tradicional.

L'aventura no es va quedar només a Colòmbia i ja té un llarg recorregut a l'Estat. "Mentre que amb els artesans colombians fèiem botes, quan vam traslladar el negoci aquí vam apostar per les espardenyes i les menorquines", recorda l'emprenedor. També col·laborant amb artesans locals, el que trobaren a les sis botigues que tenen a Espanya són les sabates en el seu format més bàsic. Com si fos un llenç en blanc on a sobre cada client triarà les betes que vol, l'estampat, el color..."Treballem amb tot el que sigui físicament possible", bromeja Moreno.

HandMade personalitza les sabates davant del client

HandMade personalitza les sabates davant del client | Cedida 

 

El seu èxit ja era internacional abans de la pandèmia. "Fa uns anys que grans dissenyadors inclouen les espardenyes en els seus catàlegs i això fa que generin interès en altres mercats", assegura. Els dos empresaris remarquen que és molt important recordar que no són peces de luxe perquè Stella McCartney les hagi inclòs dins el seu catàleg, sinó que són part de la nostra tradició. És justament així com s'ho expliquen als seus clients internacionals, els quals queden fascinats per la història darrere aquest nou luxe. Tant és el seu èxit que han obert dues botigues als Emirats Àrabs Units.

 Valencia: "L'experiència online ja s'ha convertit en part del nostre ADN, és la nostra finestra al món"

El futur actual

"Donant-li una volta a tot sempre pots trobar alguna cosa interessant", conclou Valencia. I en el seu cas no és únicament un producte interessant sinó amb èxit. Per això els dos empresaris encaren el futur mantenint la possibilitat d'oferir experiències online. "L'experiència online ja s'ha convertit en part del nostre ADN, és la nostra finestra al món", assegura l'emprenedora.

Aquesta empresa de llarg recorregut vol mantenir el seu projecte d'expansió que va quedar aturat pel coronavirus. Països com la Xina o els Estats Units són els seus futurs objectius.