Situa’t en una d’aquelles llargues nits enllestint els últims serrells del teu projecte empresarial, acabant treballs de la universitat o solucionant problemes a l’oficina de l’empresa. El cafè –els més moderns, potser una beguda energètica– és eficaç per combatre la son, però hi ha un altre aliat que, si t’ho pares a pensar, te n’haurà evitat uns quants, de cafès. Una d’aquestes nits, l’any 2010, Marco Grossi creava I Love PDF, un programa informàtic online gratuït que ofereix serveis com convertir documents PDF en Word, unir o separar arxius PDF, comprimir-los o reparar-los, i moltes més funcions. Actualment, aquesta web catalana és una de les 500 més visitades del món. Amb I Love PDF es va acabar allò de googlejar "passar de PDF a Word" i perdre el temps i les nits instal·lant i entenent tot de programes inintel·ligibles.
“Necessitava unir dos documents PDF en un. Vaig començar a provar coses i vaig trigar 10 o 15 minuts a aconseguir-ho. Va ser en aquell moment que vaig pensar: si jo, que sóc programador informàtic, he tingut tantes dificultats, què deu fer algú que no ho sigui?”. Aquella mateixa setmana, Marco Grossi creava I Love PDF. Al principi, però, amb una única funció, la d’unir i separar documents. A poc a poc, el projecte va anar creixent i, avui dia, a la pàgina web es poden trobar 24 eines gratuïtes diferents, a banda d’altres productes com l’aplicació mòbil, el programa per a escriptori, o l’API, un programa destinat a empreses que necessiten processar molts arxius d’una tacada.
Com es pot llegit a les línies superiors, l'startup catalana, que actualment està incubada a Barcelona Activa, és una de les 500 webs més visitades del món. Rep visites de 15 milions d’usuaris únics cada mes i, ara ja sí, compta amb un servei amb funcions exclusives de pagament per a clients premium. I tot això s’ha cuinat a foc lent, sense pressa, de mica en mica i totes les expressions que denotin paciència hagudes i per haver. De fet, Grossi assegura que no va tenir “cap pretensió” quan va encetar el projecte. “Només volia ajudar a tot aquell qui es trobés en el mateix problema” que ell.
I Love PDF és un dels 500 llocs web més visitats del món i rep visites de 15 milions d'usuaris únics cada mes
Fins al 2014, Grossi compaginava I Love PDF amb altres feines com a programador web, però l’èxit rotund de la iniciativa va fer que comencés a dedicar-hi molt de temps. A partir d’aquell moment i fins al 2017, Grossi es va dedicar exclusivament i tot sol a millorar el programa i la pàgina web i, un any més tard, va decidir que els ingressos ja eren suficients –i el volum de feina massa gran– com per incorporar altres professionals a l’empresa. Així, van entrar-hi més programadors, un dissenyador, dos experts en màrqueting i un comptable. En total, unes 10 persones treballen de forma fixa o esporàdica, el 2019, a I Love PDF.
El projecte s’ha anat finançant sol. No ha calgut cap mena d’inversió externa i tampoc una gran inversió pròpia. “A mesura que hem pogut avançar, gràcies als ingressos de la publicitat, hem anat incorporant eines al web”.
Quan Marco Grossi mira cap al futur, ho té claríssim: “hem de continuar treballant com fins ara. Fent les coses bé i sense pressa”. Explica que volen millorar els serveis que ja ofereixen avui dia i, a banda, treballar en la versió d’escriptori d’I Love IMG, la germana petita d’I Love PDF. Es tracta d’un programa molt similar al seu germà gran, que, en la versió online, ja permet treballar amb imatges i fer servir una desena de serveis diferents.
Marco Grossi: "Hem de continuar treballant com fins ara: fent les coses bé i sense pressa"
A banda, el fundador d’I Love PDF també considera que ha arribat el moment d’invertir la direcció de la facturació de l’empresa. Ara com ara, la part més gran dels ingressos arriben a través de la publicitat i, segons Grossi, per aconseguir un grau més alt d’estabilitat seria interessant que la major part dels diners entressin gràcies als usuaris premium. Per això, sense oblidar que el latemotive de l’startup és ajudar de forma gratuïta, I Love PDF ja treballa a augmentar l’oferta de continguts premium, sobretot per a empreses.
Nou anys després de la seva creació, l’objectiu de fer la vida més fàcil a estudiants, treballadors i empresaris s’està complint a la perfecció. Poc que es podria haver arribat a imaginar Marco Grossi que la seva idea, concebuda arran d’una frustració, tindria milions d’usuaris al Brasil, Índia, Rússia o França. Tampoc s’hauria imaginat que hauria de traduir el web a 25 idiomes! Enguany, brasilers, russos, indis, francesos i persones de totes les nacionalitats dormen més hores gràcies a un emprenedor mig català mig italià que va decidir emprendre.