Nostrum, Kodak o la immobiliària Míster Piso són algunes de les últimes empreses que han incorporat les criptomonedes com a divisa per al pagament dels seus productes i serveis; o per al finançament de nous establiments, línies de negoci o la seva internacionalització, com és el cas de la cadena catalana de plats preparats. I és que la startup espanyola Aragon ha marcat un abans i un després en la cerca de finançament amb l’obtenció de 25 milions de dòlars en només 15 minuts a través del llançament de la seva Initial Coin Offering (ICO).
Una ICO, que en la seva traducció literal seria Oferta Inicial de Moneda, és l’instrument que s’utilitza per aixecar un capital prou gran per finançar un determinat projecte. Seria l’equivalent a la sortida a borsa, però amb l’afegit de crear una criptodivisa pròpia per a nodrir el mecanisme.
Nostrum, Kodak o la immobiliària Míster Piso llancen les seves pròpies criptomonedes: per pagar produtes, finançar-se o internacionalitzar-se
The PayPro coneix fil per randa el procediment. La companyia es troba en plena ICO per finançar el creixement del seu model de negoci, concebut com a alternativa a la banca tradicional. Es tracta d’un marketplace “descentralitzat construït sobre blockchain on qualsevol proveïdor pot oferir serveis financers, des d’assegurances fins a préstecs”, descriu el cofundador i CEO, Pablo Ruiz, en una sessió organitzada per Acció.
“El gran problema de la banca és la falta d’informació per part de l’usuari i que només pensa en la seva estratègia comercial i corporativa, un problema que va ser també important per a l’esclat de la crisi”, afirma com a crítica, “amb un marketplace així es reverteix l’equació i es posa el client al centre, es genera competència i la comunitat pot avaluar els serveis”. Precisament aquest poder que donen a l’usuari fa que no hi hagi possibilitat de frau, perquè és ell mateix qui gestiona l’oferta.
Finançar-se amb una ICO
Per endinsar-se en tot això el primer que cal tenir clar és què és un token. És una unitat de valor emesa per una entitat privada. Cada sistema li dóna un valor diferent, de manera que permet als usuaris actuar dins de la xarxa i seguint els fonaments del blockchain. I és, també, més complex que una moneda com bitcoin o ethereum perquè també pot representar accions.
Criptomonedes per a principiants: cada empresa emet un token, una unitat de valor emesa per una entitat privada
Podem trobar molts tipus de token, tot i que els més habituals són els token security i els token utility. Els primers donen dret sobre una empresa, mentre que els segons acostumen a ser monedes que es canvien per productes, regals o altres elements.
A l’hora de buscar inversors per a un negoci, serveixen tots dos sistemes. Ara bé, cal tenir en compte que no tots estan ben vistos a escala legal. “Amb els d’utilitat no passa res perquè no hi ha res regulat, però amb els altres ja s’ha vist que a alguns no els ha agradat”, apunta Ruiz. Per això sovint les companyies tendeixen a fer les seves operacions en llocs com Suïssa o Gibraltar, on treballa The PayPro, que són zones que regulen a favor del blockchain. Ruiz també situa en el 10% el cost de l’operació, uns diners que recomana tenir en efectiu; o almenys la meitat i la resta, donar-lo en forma de tokens.
Per als qui volen invertir en ICOS, el CEO de la startup recomana buscar plataformes de rating o influencers que parlin de comunitats sòlides.
La fortalesa del blockchain
Habitualment s’associa tot al blockchain tot el que té a veure amb banca, finances i monedes, però la realitat va més enllà. Tal com defensa Ruiz, “el bitcoin podria arribar i desaparèixer i, tot i així, el blockchain podria revolucionar el món”. Perquè la tecnologia fa referència al sistema format per nodes –els usuaris- que el mantenen actiu a través de l’enviament d’informació, un moviment segur al 100% i fàcilment a aplicable a sectors.
Ruiz: “El bitcoin podria arribar i desaparèixer i, tot i així, el blockchain podria revolucionar el món”
De fet, les indústries alimentària i farmacèutica podrien utilitzar-la per seguir la traçabilitat dels components dels seus productes. “Hem de saber cadascun dels ingredients que ingerint i el blockchain pot gestionar això, pot saber tot sobre un component químic de l’ibuprofè des que es crea fins que s’elabora”, explica el CEO, i proposa Blockverify com a eina per posar tot això en pràctica.
També parla de Seemit, per monetitzar els articles de la premsa online, o Filecoin, com a proposta 3.0 per emmagatzemar informació als ordinadors de manera segura, com a bons exemples.
Per a Ruiz, actualment ens trobem en una etapa on coneixem la tecnologia i les aplicacions que se li poden donar, però el mercat encara ha de créixer. “L’etapa de disrupció ja l’hem passat”, comenta, “ara estem veient que el blockchain i els smart contracts ja formen part d’una economia important”. Abans qualsevol adquisició, per exemple, anava lligada a un contracte en paper, ara es relaciona a un smart contract, unes criptomonedes concretes representades amb un valor propi o uns tokens i guardats en carteres digitals.
La previsió d’alguns experts és que en dos anys arribem al zenit tecnològic i que cap al 2020 s’iniciï el període de correcció de deficiències o necessitats del mercat per acabar en una consolidació del sistema, tal com ja va passar amb la bombolla puntcom.