El tren que portarà elsdreamers de la sisenaedició de l’Imagine Express ja escalfa motors. I ho fa amb la novetat que enguany només portarà els emprenedors fins a París, i no també a Londres com s’havia fet fins ara. “Imagine és un programa de reinventar-se i reinventar coses”, ha assenyalat la directora de l’Imagine Express, Daria Shornikova a VIA Empresa. Un total de 24 afortunats -en lloc dels 39 habituals- agafaran aquest divendres migdia un tren de Renfe-SNCF per dirigir-se a la capital francesa, en un viatge express on s’ha més que demostrat que 5.000 minuts són suficients per emprendre.
Els 24 dreamers seleccionats en diferents competicions i hackatons realitzades els darrers mesos viuran aquest cap de setmana del 22 al 25 de febrer el que pot ser el repte professional més gran en el qual s’han trobat: conèixer els seus companys d’equip, idear un producte innovador i presentar-lo davant inversors en el 4YFN. Tot això per emportar-se el premi al millor projecte de l’Imagine Express 2019.
Els dreamers tindran 90 hores – 36 de les quals VIA Empresa viurà en primera persona- per resoldre els reptes plantejats per Renfe-SNCF, la Fundació Banc Sabadell amb col·laboració amb Aertec, IVI, el RACC i Shasta. Així, els emprenedors hauran de trobar solucions que donin resposta a com millorar l’experiència del viatger de tren internacional, l’experiència d’usuari als aeroports, aplicar el blockchain a projectes socials, mobilitat vinculada als patinets elèctrics a la ciutat i reproducció assistida.
Shornikova: "El tren cobra encara més protagonisme en l'Imagine Express d'aquest any"
Però perquè la inspiració flueixi més, aquest any els dreamers treballaran en un espai únic a sobre del riu Sena. L’Imagine Express ha tancat un acord de col·laboració amb Station F, una incubadora d’empreses de París i un dels hubs de startups més grans d’Europa.
El tren com a plataforma per innovar
“Aquest any Renfe, que sempre ha estat un partner del programa, cobra més protagonisme: hem fet una competició a l’Estació de França i plantejarà un repte als dreamers de l’Imagine Express”, explica Shornikova. D’aquesta manera, “es busca donar-li més visibilitat al tren i això ho fem també en aprofitar millor els trajectes en aquest mitjà de transport i en ubicar-nos a París molt a prop de l’estació”.
I és que si durant cinc anys l’Imagine Express viatjava en tren de Barcelona a París, feia un dia a la ciutat francesa i marxava el tercer dia cap a Londres, on es realitzaven els primers pitch, per després agafar un avió de Londres a Barcelona un altre cop, ara es farà tot a la capital de França. “Amb aquell itinerari hi havia moltes hores en les quals no estàvem treballant. Ara aprofitem el recurs del tren també durant la tornada perquè els dreamers puguin seguir treballant, ja sigui en el pitch del dia següent al 4YFN o en els primers prototips reals”, comenta Shornikova. Aprofitar més el temps o un efecte col·lateral del Brexit? Queda la pregunta a l'aire.
Menys dreamers, millors projectes
Però París, o més ben dit, la desaparició de Londres com a ciutat participant en l’Imagine Express, no és l’única novetat que porta aquesta edició sota el braç. El nombre de dreamers també s’ha reduït dels 36 inicialment o dels 39 de l’edició passada, a tan sols 24. Shonikova argumenta que aquesta decisió s’ha pres perquè abans no diferenciaven entre els projectes que participaven en l’Imagine Express ja una mica formats dels que encara no es coneixien ni l’equip. És per això que aquest any directament englobaran els equips en dues categories: els projectes d’incubació i els d’acceleració.
Un d'aquests projectes d'acceleració és el de Sandra Costa, qui es presenta a l'Imagine Express amb un repte ja definit per part del RACC. El seu cas, la dreamer haurà de trobar una solució per millorar la convivència a la ciutat entre els diferents sistemes de mobilitat urbana, posant especial enfocament en els patinets elèctrics. D'altra banda, en aquesta categoria també hi ha l'equip que resoldrà el repte plantejat per Renfe-SNCF. Es tracta de tres participants en la competició celebrada a finals de gener a l'Estació de França, que arriben a l'Imagine amb el projecte Train the train.
Aquests són només alguns dels dreamers d'aquesta nova edició de l'Imagine Express. La resta, fins arribar a 24, vénen de forma individual o en equip. En total, participaran 8 projectes, menys que en les edicions anteriors, però per a la directora del programa “això no és rellevant, ja que sempre traiem quatre projectes de qualitat. El resultat en el 4YFN és el mateix”. "Tenim menys dreamers, cosa que ens permet augmentar la qualitat dels projectes", afegeix.
"Tenir menys 'dreamers' ens permet augmentar la qualitat dels projectes"
I és que la metodologia d’emprendre de forma frenètica en un viatge en tren d’anada i tornada a París funciona. En les cinc edicions de l’Imagine Express celebrades fins ara, un total de 183 dreamers de 15 països diferents han treballat en 61 projectes diferents, que en total han aixecat més de 10 milions d’euros de finançament.
Shornikova assenyala que la ràtio de supervivència dels projectes de l’Imagine Express és d’un 60%. Alguns clars exemples són Trip4Real, que va sorgir de la primera edició d'aquest programa i que ha tingut tant èxit que va ser comprada per Airbnb.
També destaquen Chupa Chips, un dels guanyadors de l'edició anterior, o Humanitcare. Els dos s'enfoquen en l'àmbit de salut: el primer és un caramel intel·ligent que detecta certes malalties mentre que el segon és una plataforma que analitza dades per proporcionar un seguiment objectiu de la salut. Un altre gran projecte és Vincles, participant de la primera edició i que consisteix en una plataforma per evitar la soledat de les persones grans. Un projecte impulsat per Josep Maria Miró en el qual l'Ajuntament de Barcelona ha invertit 10 milions d'euros per a un primer desplegament a 20.000 persones grans de la ciutat. A més, Vincles ha aixecat ella sola la meitat del finançament que han rebut tots els projectes de l'Imagine Express fins ara.