Entre les declaracions polèmiques de Cristiano Ronaldo després del partit contra l'Athlético de Madrid; la confirmació de l'hora del pròxim clàssic el dia 2 d'abril; o els memes més creatius que busquen el vincle entre el futbol i els Òscars, l'actualitat esportiva està d'allò més moguda. I perquè no quedi res en l'oblit, la start-up 11 Titulares recull al seu aparador en forma d'app, i des de fa poc també en format web, els continguts més populars perquè els més 'futbolers' estiguin al dia.
La premissa és clara: solucionar la infoxicació. Un derbi o un clàssic són, per posar un exemple, dates assenyalades en el calendari dels aficionats a l'esport; i solen generar també una allau de titulars i articles impossibles de consumir. "I algunes xarxes socials, com és el cas de Twitter, ho agreugen en temes com el futbol o altres que aglutinen grans audiències", explica a VIA Empresa el soci fundador del projecte, Ramón Castillo, "o estàs pendent del timeline, o et perds els millors continguts perquè veus massa tuits alhora". Per això, la start-up selecciona la informació més rellevant o valuosa i ho presenta de forma que sigui "digerible i consumible" a través d'un procés de content curator.
Continguts rellevants, en recerca i captura
"Sintetitzem la idea dient que volem fer un Pinterest de futbol, perquè ha de ser una lectura molt visual, i alhora un diari fet per la gent, perquè donem contingut que els mitjans no donarien", resumeix breument Castillo. Això el porta a afirmar que estalvien temps al lector en la selecció de perfils de Twitter que aporten continguts de valor, a donar una ullada cada dia a què publiquen els diaris, i a consumir amb un cop d'ull les informacions principals.
El producte final d'11 Titulares és el resultat de la feina de tot l'equip, però també de l'algoritme que pondera els continguts. Evita que hi hagi un excés de repeticions pel que fa a notícies o que es destaquin sempre tuits dels mateixos perfils. "Si no ho féssim així, sempre es veurien tuits del Marca o l'Sport, o la mateixa foto o meme a tots els tuits", assenyala el també cap de l'àrea de producte.
Ampliar els horitzons del negoci
Un dels motius pel qual l'equip ha optat per traslladar el seu aparador a l'entorn web rau en el tipus de lector. Segons Castillo, l'app feia que el seu usuari principal fos "techie" i això els feia allunyar-se de l'audiència "més universal" a la que volen arribar: "Hi ha molta gent que li agrada el futbol, però no té aquesta simpatia per la tecnologia. No tenen Twitter, però volen llegir què tuitegen Messi o Neymar, i nosaltres els ho facilitem. Es perd el que passa a Twitter per culpa d'aquest gap tecnològic, una cosa que fa que tampoc sigui afí als smartphones i a les aplicacions". Per donar més pes a la seva reflexió, detalla que les apps dels diaris esportius no acaben de funcionar com es voldria, el món de l'esport té un percentatge alt d'audiència que no és propera als avenços tecnològics.
El trasllat al món web també els ha d'ajudar a combatre la tendència a esborrar apps. "Hem provat durant dos mesos l'eina al market i hem obtingut 12.000 descàrregues i 1.200 usuaris únics. Però també hem identificat un cert problema de fidelitat que no és cap sorpresa, perquè quan falta espai al mòbil, el primer que fem és eliminar aplicacions", detalla el cofundador, "això al final és un hobby i notícies, de manera que a la primera de canvi te la treus". Amb la migració al model pàgina web, mantindran l'accés gratuït a la plataforma i oferiran uns paquets prèmium per intentar monetitzar el producte.
Ramón Castillo a l'stand de 11 Titulares al 4YFN. A. Corón |
L'ampliació d'horitzons va més enllà de l'audiència i Castillo esmenta el creixement de l'eina a escala vertical i horitzontal pel que fa a temàtica. "Podem fer una plataforma per bàsquet, com també per a videojocs, sèries o televisió en general, ja que són temàtiques que interessen i sobre les quals hi ha tones d'informació", esmenta.
També està sobre la taula treure un producte B2B: "Un hotel podria tenir 11 Titulares en el seu circuit intern de televisió perquè el client vegi les notícies d'última hora del món del futbol i, a més, amb un disseny específic perquè es pugui veure bé des del llit".
Consolidar el producte segons el seu ús
Sigui quina sigui la tria de model de negoci, el que l'equip té molt clar és que es tracta d'una plataforma que ja va néixer amb una estructura dinàmica i adaptable a qualsevol oportunitat. Com també sap que la transformació de les plataformes és, segons Castillo, "un procés cíclic": "Primer hi va haver un boom cap a les pàgines web, semblava que tothom hi havia de ser; ara n'hi ha cap a les apps. Però jo dubto que el model d'aplicació es perllongui massa, té la dificultat d'haver de desenvolupar una per a cada plataforma i adaptar-ho a cada nou dispositiu que surt. Jo crec que tornarem al web i que les apps quedaran per coses personalitzades, a la teva mida, i que vulguis portar a prop teu".
L'app va sortir publicada al market l'agost del 2015, coincidint amb l'inici de la temporada. La idea era posar-la a prova durant uns mesos, concretament dos, un temps més que suficient per comprovar si realment la plataforma tenia acceptació. "Vam veure que a la gent li interessava, però que potser no s'usava com ens havíem plantejat", revela Castillo, donant a entendre que aquest procés d'adaptació al web també els serveix per repensar l'essència del producte.
Al capdavant de la start-up hi ha quatre persones i una inversió de capital propi dels fundadors que ronda els 60.000 euros per desenvolupar l'eina i fer una petita campanya de publicitat.