4YFN, més que un congrés de startups

La fira dobla l'espai però, com el MWC, manté la incògnita de si se celebrarà pendent de l'evolució del coronavirus

L'exterior de l'entrada al congrés 4YFN del 2019 | Cedida
L'exterior de l'entrada al congrés 4YFN del 2019 | Cedida
Barcelona
11 de Febrer de 2020
Act. 11 de Febrer de 2020

“A part de ser un esdeveniment per a startups, qualsevol persona del món empresarial ha de venir per saber què està passant”. Així com el MWC ja no és un congrés de mòbils, segons deia el CEO de la GSMA, John Hoffman, a la presentació de la major fira de Barcelona, el 4YFN també ha mutat. El seu director, Pere Duran, assegura que “ens passa una mica el mateix: la presència de sectors tradicionals fan entendre quines solucions tecnològiques hi ha per solucionar els reptes de cada un”.

 

Enguany, l’esdeveniment paral·lel al Mobile dobla l’espai i crea una zona dedicada a la salut i una altra a les finances. De moment, el MWC no marxa de Barcelona -ni a Madrid ni enlloc més-, però si en un futur ho fes, el 4YFN també marxarà. “Anem lligats al MWC; un 50% dels nostres assistents en vénen i això ens assegura que la meitat dels visitants que tenim són directius de multinacionals”, indica Duran. Quan el 2023 s’acabi el compromís de la GSMA per mantenir el congrés a Barcelona, “ho haurem de tenir al cap”.  

Un altre tema en què 4YFN i MWC van de la mà és la decisió de seguir endavant o de suspendre l'esdeveniment arrel del coronavirus. Tot i que des del congrés centrat en l'emprenedoria eviten pronunciar-se sobre el tema i no proporcionen informació sobre possibles cancel·lacions d'expositors, les baixes al Mobile ja superen la desena d'empreses. Amb la decisió enlaire fins el divendres, a menys de dues setmanes de l'esdeveniment, de moment el congrés segueix amb l'organització tal i com estava prevista.   

 

La superfície que acollirà el 4YFN entre el 24 i el 26 de febrer passa de 18.000 metres quadrats l’any passat a més de 40.000 aquest 2020. Però això no serà proporcional al creixement d’assistents i d’expositors. El 2019 van passar pel recinte Montjuïc, on se celebra, unes 23.100 persones, mentre que per enguany se n’esperen 25.000 aproximadament. “No volem créixer especialment en quantitat, sinó en qualitat”, explica Duran. El mateix diu Hoffman del Mobile. Els expositors seran uns 800, un centenar més que l’edició passada. Entre aquests destaquen grans empreses que hi tindran un estand per primera vegada, com Mercedes-Benz o Huawei.

L'edició d'enguany es preveu que compti amb 25.000 assistents i 800 expositors, per sobre les xifres del 2019

Tot i no ser un congrés només de startups, n’hi haurà a voler. Entre un 25% i un 30% són de l’Estat espanyol, i la majoria d’aquestes seran catalanes, entre un 15% i un 20% del total. “Això és una mostra de la internacionalització de l’esdeveniment, tenint en compte que les fires d’emprenedoria solen ser molt locals”, indica Duran. I de l’estranger també està arribant finançament, tot i que sigui en comptagotes. “Casos d’èxit com Glovo i Cabify fan créixer la confiança i que els inversors internacionals vinguin més a buscar oportunitats”.

Al 4YFN n’hi haurà uns 900 entre els locals i els que vénen d’altres països. El més fàcil és aconseguir finançament en les fases inicials de la vida d’una startup; el repte ara és atreure rondes més grans que serveixin per escalar els negocis. “Volem que els grans fons internacionals que vénen al 4YFN, com Atomico, vegin Barcelona com un lloc on invertir, en coneguin l’ecosistema i acabin obrint oficines aquí”, afirma el CEO del congrés.   

La creativitat, clau per impulsar empreses  

Una de les novetats que més expectació ha creat enguany és l’Xside. Pere Duran relata el seu origen: “Hi ha una part molt important que faltava al MWC i al 4YFN, la creativitat i el disseny que es necessiten a l’hora de crear un negoci”. És per això que s’ha reservat una zona expositora a startups de l’àmbit creatiu i un escenari on hi haurà més de 50 ponències i experiències immersives durant els tres dies que dura el congrés. Però a les 18h començarà l’Xside Night: les zones expositives tancaran i la música del Sónar -en col·laboració amb qui s’ha organitzat aquest programa- prendrà el relleu.

Pere Duran, CEO del 4YFN, en una imatge d'arxiu | Cedida

Pere Duran, CEO del 4YFN, en una imatge d'arxiu | Cedida

“El hardware es produeix a Àsia, així que els aspectes diferenciadors que ha d’aportar Europa són la creativitat i el disseny”, considera Duran. Aquests dos trets són els que ajuden a les startups a afrontar els reptes socials actuals: la desigualtat, la sostenibilitat, la digitalització... I tot això és imprescindible per modernitzar els sectors que s’han quedat més encallats en el passat, com la salut o les finances. “L’esdeveniment s’ha verticalitzat, i dediquem espais a sectors i temàtiques concretes”, explica el CEO del 4YFN.

La creativitat n’és una, però també hi haurà una zona de talent, una de connectivitat intel·ligent i una altra d’impacte social, en què hi haurà la presència de la Creu Roja i d’empreses emergents centrades en productes sostenibles, per exemple. Però les dues zones principals dedicades a sectors determinats seran la de salut i la de finances. Duran sintetitza que “veurem moltes startups de monitorització de malalties, de wearables... i hi ha una incorporació al 4YFN que ens fa especial il·lusió: hem signat un acord de col·laboració amb l’Eurolliga de bàsquet, que ha seleccionat 10 startups que ajuden a millorar la relació amb els fans”. Pel que fa a les fintech, n’hi haurà entre 20 i 30.

"El 'hardware' es produeix a Àsia, així que els aspectes diferenciadors que ha d'aportar Europa són la creativitat i el disseny

Barcelona com a pol d’atracció

El paper de la capital catalana en la creació d’un ecosistema adequat per a l’emprenedoria és clau. No només atreu inversió, sinó també talent internacional. “Aquí n’hi ha molt, però s’estan fent esforços per portar-ne de digital i internacional i per fer reskilling”, diu Duran. De fet, explica que Barcelona s’està posicionant com a ciutat que trien els emprenedors per fundar una segona empresa, que tenen més probabilitats d’èxit.

Però l’administració pública també juga un paper en la creació i manteniment d’un ecosistema favorable per a les startups. “S’ho creuen molt; la Conselleria d’Empresa i Coneixement té claríssim que s’ha de fer i que s’ha d’impulsar des del sector públic”, indica. Creu que en els últims anys s’ha fet molta feina en aquest sentit, però “sempre demanaré més de l’administració”.