• Innovació
  • 5 solucions que ens deixa l'Smart City Expo

5 solucions que ens deixa l'Smart City Expo

La tecnologia pot implementar-se en gairebé tots els àmbits de la vida en una ciutat: des de la seguretat al trànsit. Prop de 600 expositors ho han demostrat a l'Smart City Expo de Barcelona

Entrada a la fira de les Smart Cities
Entrada a la fira de les Smart Cities
PJ Armengou Freixa
18 de Novembre de 2016

Les ciutats intel·ligents parlen. Ho fan amb detectors de gasos contaminants, amb punts Wi-Fi, amb els missatges a Internet, amb l'enllumenat públic, amb els serveis de transport, amb els contenidors... Expliquen com és de pur el seu aire, per on es mouen els seus habitants, com és el seu trànsit o quan cal recollir la brossa. És a dir, proporcionen dades per gestionar millor la ciutat i per fer-la més còmoda al ciutadà.

Els vora 600 expositors de l'Smart City Expo d'enguany, precisament, ha posat el focus en com la tecnologia pot fer que les ciutats siguin més humanes. Empreses com Microsoft, SAP, Suez, Telefònica i també start-ups del sector han compartit les seves darreres solucions tecnològiques per la ciutat. Se n'han mostrat de tot tipus i per a tots els àmbits de la vida urbana: per la seguretat, per la mobilitat, per la governabilitat, per l'empresa, per l'oci... Aquí n'analitzem cinc d'especialment rellevants.

1- El trànsit
Una de les principals preocupacions per a qualsevol ciutat mínimament poblada és la mobilitat. La densitat del trànsit, l'aparcament, els accidents o la contaminació són problemàtiques crucials en la vida d'una ciutat. Una solució tecnològica a aquestes qüestions és el cotxe elèctric, però no és l'única. Com ha recordat Àngel López, Director de l'àrea d'ecologia urbana de Barcelona, al congrés, "qualsevol estratègia d'innovació en ciutats denses necessita el cotxe elèctric, però no n'hi ha prou amb això".

 


En aquest sentit, Seat està treballant perquè els seus cotxes, a més d'elèctrics, incorporin tecnologies per una conducció més intel·ligent. En cooperació amb la UPC, Seat ha elaborat sistemes de GPS que, connectats a les dades de l'Ajuntament i a dades socials, permeten cercar la ruta més ràpida segons si els semàfors estan en verd o vermell; o si hi ha manifestacions o partits de futbol a la ruta programada. També han treballat la connectivitat entre el vehicle i la ciutat a l'hora de trobar aparcament. Segons ha comentat Fabian Simmer, Digital Officer de Seat, "gran part del trànsit en una ciutat es dedica a aparcar". Per solucionar-ho, els models SEAT Ateca inclouen sensors per detectar llocs buits per aparcar al carrer i comparteix aquesta informació amb altres cotxes.

2 - La contaminació
El cotxe elèctric o híbrid és una de les solucions més defensades per lluitar contra la pol·lució a les ciutats. No és una proposta nova, però encara no s'ha implementat prou. "L'autonomia de les bateries i la xarxa de recàrrega segueixen sent barreres pel cotxe elèctric", recorda Àngel López. Calen, doncs, més avenços a la indústria de l'automòbil i a la xarxa elèctrica de les ciutats perquè el cotxe elèctric sigui una solució viable i atractiva pel ciutadà.

Una altra solució important pel que fa a la qualitat de l'aire és la detecció dels gasos contaminants. La multinacional nord-americana CISCO és especialista en la fabricació, venda i manteniment de sensors i en l'anàlisi de les dades que ofereixen. En el camp de la prevenció de la contaminació, CISCO aplica ambdós elements per oferir els nivells de gasos de diversos punts de la ciutat en temps real. D'aquesta manera, per exemple, poden implementar-se mesures d'adequació del trànsit o noves polítiques d'ecologia.

Estand de CISCO al Smart City Expo. PJA


3 - La seguretat i la vigilància
El servei Smart Connected Digital Platform de CISCO sembla un videojoc. En un mapa interactiu i amb informació en temps real, el programa mostra la situació geogràfica dels cotxes de la Policia de Kansas City, imatges en directe dels vehicles, vídeos de les càmeres de seguretat, ... Fins i tot pot incloure dades del trànsit o l'ús de telefonia. El sistema pretén agregar en un sol programa informació útil pels cossos de seguretat i millorar-ne l'operativitat.

 



Totes aquestes dades, que en molts casos impliquen la privacitat dels ciutadans, necessiten protecció. La unitat de IT Security del centre tecnològic Eurecat treballa, precisament, en l'anàlisi de les vulnerabilitats dels dispositius que utilitzen la Internet de les Coses. Avui dia, adverteixen els seus responsables, l'existència d'electrodomèstics, rellotges o cotxes connectats a la xarxa pot posar en risc d'atac, no només els ordinadors, sinó tot tipus de dispositius connectats a Internet.

4 - La recollida de deixalles
Una gestió intel·ligent de la recollida de residus abasta tot el seu procés: des de la flota de camions fins a la planta de processament del rebuig. Els mateixos contenidors també són un element que, amb la tecnologia, poden millorar l'eficiència d'aquest servei. Moltes empreses, per exemple, ja ofereixen sensors que permeten saber als equips de neteja si els contenidors són plens i cal buidar-los.

El projecte Newmatica, realitzat conjuntament per l'empresa Ros Roca, la Universitat de Lleida, el Consejo Superior de Investigaciones Científicas (CSIC) i la Universitat Politècnica de Catalunya (UPC), combina tot això. El sistema permet observar en temps real i sobre un mapa l'estat de la recollida de neumàtics, els punts de recollida, el volum de residus, i el recorregut fins al lloc d'abocament. El programa ja s'està posant a prova al districte 22@ de Barcelona i a la ciutat francesa de Vitry.

5 - El turisme
La connexió entre la ciutat i les persones també pot aplicar-se al món del turisme. Les solucions en aquest àmbit poden anar des de la programació de rutes turístiques, amb mapes interactius; a la gestió dels visitants; estudiant els seus hàbits gràcies als pagaments amb targeta o l'ús dels telèfons mòbils. La companyia catalana DigaliX ha apostat per la primera opció. L'empresa fabrica tauletes de grans dimensions per col·locar als hotels i punts d'informació; i també les dota d'un programari que permet conèixer rutes a la ciutat, els seus llocs clau, el transport públic, etc.



BITdistrict també s'ha centrat en els serveis als visitants. La seva proposta uneix la geolocalització i el so intel·ligent per crear guies d'àudio per turistes. El seu programa detecta la posició del visitant dins la ciutat i reprodueix sons envolvents, indicacions de direccions, informació històrica, etc. El sistema també podria utilitzar-se per ajudar a persones amb problemes de visió; tot programant informació útil per ells com ara els semàfors.