Algunes de les vies que uneixen Catalunya amb França seran l'escenari d'un projecte de 5G transfronterer. És el 5GMED, un conjunt de quatre iniciatives europees que pretenen desenvolupar la tecnologia de xarxa mòbil en el ferrocarril i l'autopista entre Figueres i Perpinyà. És una prova pilot de com serà la mobilitat del futur en el Corredor Mediterrani, que costarà 16 milions d'euros i es desenvoluparà entre el setembre d'enguany i el novembre del 2023.
La Comissió Europea aporta el 75% dels fons, a través del programa Horizon2020. Un conjunt de 21 empreses i institucions de set països diferents participen en la iniciativa, a través d'un consorci que coordina Cellnex Telecom i inclou socis com Abertis, Vodafone, SNCF i Mobile World Capital Barcelona, entre d'altres.
Entre els serveis que es provaran hi ha més tecnologies a banda del 5G, com la intel·ligència artificial i els sensors a bord. L'objectiu és que la connectivitat de les infraestructures vagi augmentant de manera gradual.
Aquestes tecnologies serviran en quatre casos: la conducció automatitzada a distància, la gestió avançada del trànsit, la continuïtat de serveis comercials en ferrocarril en el canvi transfronterer i l'infoentreteniment amb realitat augmentada per a cotxes autònoms i ferrocarrils. El tram entre Figueres i Perpinyà és estratègic, ja que suporta el 55% del trànsit per carretera i el 65% en ferrocarril entre la península ibèrica i la resta d'Europa.