Quan es va implantar el carnet de conduir per punts fa 15 anys, es va fer un primer intent d’Alacarte. Davant la por dels restauradors que es reduïssin les vendes de begudes alcohòliques, es va crear una tecnologia per rebaixar el nivell d’alcohol de productes com el vi. Sense tenir encara aquest nom ni els mateixos impulsors, el mètode no era satisfactori i la qualitat final baixava. Fa un parell d’anys, es va fer el segon intent, que ha tingut com a resultat Alacarte, una màquina que desalcoholitza el vi. Ara, la startup està en procés de tancar una ronda de finançament de 5,5 milions d’euros, que els ha de permetre començar una prova pilot prèvia a sortir al mercat l’any que ve.
“Els conductors són només un dels perfils que contemplem com a possibles usuaris, juntament amb persones que volen perdre pes, dones embarassades, treballadors en dinars de feina, gent a qui no li agrada el vi negre perquè té més graduació...”, explica Aleix Barandiaran, cofundador i CEO d’Alacarte. Indica que el funcionament de la màquina és molt senzill: hi ha un filtre que només deixa passar les partícules gasoses -que contenen la major part d’alcohol- per separar-les de la beguda en sí. El consumidor pot triar quina quantitat d’alcohol vol treure i indicar-ho en una pantalla tàctil.
Tot i que tècnicament és possible desalcoholitzar el vi completament, des d’Alacarte només recomanen fer-ho fins a un 60%, ja que a partir d’un 70% es comencen a perdre les propietats beneficioses del producte. Tot i que “no és el mateix el vi original que el processat, no li afegim res”, destaca Barandiaran. D’aquesta manera, ofereixen una opció que ja està coberta, per exemple, en les cerveses -les 0,0%-.
Recomanen reduir l'alcohol un màxim d'un 60%, ja que a partir d'un 70% es comencen a perdre les propietats beneficioses del producte
Un electrodomèstic més?
La tecnologia també permet desalcoholitzar qualsevol tipus de licor. De fet, “com més alcohol té, millor funciona”. Però els cinc socis fundadors volen centrar-se, de moment, en el vi: “Acabem de començar i no podem abraçar-ho tot; a més, el mercat de begudes amb baix contingut alcohòlic, com el vi, està pujant molt”, indica Barandiaran. El límit per a Alacarte és el gas, ja que la tecnologia no funciona amb begudes que en tenen, com la cervesa o el cava.
La màquina s’adreça al sector horeca. “L’experiència dels meus companys en restauració -alguns dels quals a establiments amb Estrella Michelin- ens obre moltes portes”, explica Barandiaran. Són Pere Castells, que va treballar durant més de 10 anys al Bulli i està vinculat a la Fundació Alícia; Pere Planagumà, cap de cuina del Celler de Can Roca durant quatre anys; Jordi Gámez (president d’Alacarte), amb un perfil més empresarial; i Jordi Millán, cocteler. L’arribada als restaurants l’any que ve no és l’únic repte de futur.
El CEO d’Alacarte no descarta buscar nous públics: “Si m’hagués d’arriscar, diria que la màquina acabarà essent un electrodomèstic més a les cases”. Entre les opcions també hi ha vendre-la als productors i ampliar l’aplicació als licors. El projecte té vocació internacional des del principi: els Estats Units, Àsia i la resta de l’Estat espanyol són els principals mercats objectiu.
Un augment de vendes
La prova pilot d’enguany permetrà veure quin impacte provoca als restaurants el fet de tenir la màquina desalcoholitzadora: “Potser venen més vins, potser cal aplicar millores...”. Les conclusions que n’extreguin es tindran en compte a l’hora d’elaborar el pla de negoci. De moment, tenen dues màquines, una de més ràpida i eficient i una altra de més econòmica.
"Si m'hagués d'arriscar, diria que la màquina acabarà essent un electrodomèstic més a les cases"
Tot això també els pot ajudar a l’hora de captar inversions, tot i que Barandiaran assegura que no han tingut problemes de finançament. La ronda que estan a punt de tancar de 5,5 milions d’euros es destinarà a fabricar unes quantes màquines i comercialitzar-les per a la prova pilot. Els canvis que es puguin produir després d’això “vindran dels usuaris”.