El SEO en l'era del HomePod

Els segons del rànquing són invisibles per als assistents de veu, que només mostren la primera pàgina web que apareix com a resultat a Google

La popularització dels altaveus intel·ligents suposa un canvi de paradigma en el SEO | iStock
La popularització dels altaveus intel·ligents suposa un canvi de paradigma en el SEO | iStock
Barcelona
12 de Febrer de 2019

Si bé aquí acaben d'arribar, als Estats Units ja fa temps que els altaveus intel·ligents són a totes les cuines. Aquests ginys t'anuncien la teva agenda, et diuen quin temps farà o cerquen allò que necessites. Però, ep! No tot són flors i violes: a diferència dels nostres mòbils i ordinadors, Google Home, Amazon Echo, HomePod i altres derivats et donen una sola resposta a allò que els planteges. Pot semblar poca cosa, però implica un canvi important per als responsables de màrqueting, els especialistes en Search Engine Optimitzation (SEO) – és a dir, en l'optimització de la posició d'un web dins de la base de dades d'un cercador– i les petites empreses que necessiten Google per donar-se a conèixer. "Fins ara, si aconseguies posicionar-te bé dins la primera pàgina de Google ja n'hi havia prou per obtenir bons resultats, en canvi, la popularització dels altaveus intel·ligents requerirà que siguis el primer", explica Magalí Benítez, fundadora i directora de l'agència de màrqueting Polièdric. En poques paraules: els segons ja no existiran. O com deien els ABBA: "The winner takes it all", però no tot està perdut. hi ha una esperança en la proximitat.

"Si es popularitzen els altaveus intel·ligents, només el primer resultat de la cerca serà visible", assegura Benítez

Ha de quedar clar: col·locar-se bé al rànquing de Google no és trivial. "L'usuari utilitza el cercador en tots els moments del procés de decisió, tant si està explorant opcions, com si ja està a punt de comprar", afirma Benítez. De fet, segons un estudi realitzat per BloomReach, el 49% dels consumidors utilitzen aquestes eines per informar-se abans de comprar un producte nou. Per aquesta raó no n'hi ha prou a oferir informació detallada: la nostra web ha de ser fàcil de trobar, ja que hi ha una diferència brutal en el percentatge d'entrades que podem obtenir segons la pàgina de Google on apareixem. Mentre que les webs situades a la primera obtenen un 71.33% d'entrades, les de la segona tan sols reuneixen un 3.99% dels clics, segons les dades aportades per Benítez. "Durant el procés de cerca veiem un usuari altament qualificat i actiu: és el moment de mostrar-li que podem fer per a ell. Així, si es produeix un canvi de paradigma, la posició guanyarà encara més importància", assenyala l'experta.

El negoci local, guanya posicions

Amb tot, la competició pel millor SEO no és, necessàriament, una mala notícia per als petits negocis. "De moment, les dades mostren que la cerca per veu potencia els resultats locals, ja que un 25% de les consultes estan relacionades amb negocis propers a l'usuari", diu Benítez. A banda de la geolocalització, l'experta indica que la velocitat de càrrega i els continguts més breus poden ser claus per al futur, així com la incorporació de patrons conversacionals. "Quan parles no preguntes "Millor dentista Mataró", sinó que demanes "quin és el millor dentista de Mataró?", explica. Amb tot, apunta que el percentatge de cerques que reuneixen aquests canals encara és baix i és massa d'hora per saber exactament què passarà, tot i que "podria néixer una tendència a adaptar les pàgines als diferents contextos de cerca, amb resultats específics per als altaveus intel·ligents o per a les pantalles estàndard".

"El 25% de les cerques fetes amb altaveus intel·ligents fan referència a negocis locals", assegura Benítez

En aquest sentit, Josep Maria Ganyet, CEO de Mortensen, assenyala un creixement de la cerca passiva. "Segons el meu patró de navegació, les preguntes que faci a l'altaveu intel·ligent, les xarxes socials que hi tingui connectades i els serveis d'informació als quals estigui subscrit, el meu assistent em recomanarà un contingut o l'altre". Abans de res, però, caldrà superar alguns entrebancs en la implementació d'aquests dispositius. "Van molt lligats a la llengua, el fet que no t'hi puguis dirigir en català, per exemple, és poc natural", explica. "A banda, estan pensats específicament per al mercat nord-americà, la resta ens hi hem d'adaptar. Inicialment els han concebut per a un estil de vida determinat i per a un país on la penetració de la tecnologia és més alta i l'accés més senzill, ja que el salari mitjà és més elevat", afirma.

"El que veiem amb aquests ginys és una tendència cap a l'ordinador invisible, omnipresent", conclou Ganyet, "aquest és el veritable canvi: la vida serà més fàcil gràcies a la tecnologia. Ens podrem despreocupar de moltes coses, perquè els nostres aparells sabran què necessitem per avançat, sigui la previsió del temps, gràcies a un assistent de veu, o el cafè calent a una hora determinada, perquè tenim un microones intel·ligent".