L'aprenantge automàtic o Machine Learning ja és a Catalunya. Aquí i ara. El director del nou centre d'R+D d'Amazon a Barcelona, Hugo Zaragoza, ha participat en el Big Data Congress d'aquest dijous celebrat a l'Auditori Axa per explicar quines són les claus del nou projecte. "L'objectiu del Machine Learning no és substituir una persona sinó escalar processos que no són escalables pels humans", ha assegurat.
Però, per què Catalunya? Zaragoza vincula la decisió del gegant de l'ecommerce a "l'oportunisme" i afegeix que Barcelona és "una ciutat on és fàcil atreure el talent i té un bon teixit universitari". "Volem que es converteixi en un dels grans centres d'investigació d'Europa", augura. La competència no és poca, hi ha més de 12 centres repartits per tot el continent.
La investigació i el talent
Després de més de 20 anys d'experiència en investigació aplicada a Microsoft, Yahoo i la seva pròpia companyia Websays, Zaragoza va decidir ara fa mig any apostar pel nou projecte d'Amazon. Avança que ja s'estan definint "les línies d'investigació" del centre d'R+D que aterrarà a la capital catalana durant la primera meitat del 2008.
El responsable del centre de recerca ha volgut enviar també un missatge als candidats que decideixin aplicar als nous llocs de feina de la multinacional: "Hi ha molt talent local, molt talent que vol venir a Barcelona i molt talent que ha marxat i vol tornar. Esperem trobar el talent que necessitem". Per talent no serà.
La roda del Machine Learning
Segons Zaragoza, Machine Learning és una eina que barreja estadística, data mining i informàtica per extreure automàticament patrons de consum i fer noves prediccions a partir de dades generals i específiques. Al centre de tot plegat s'hi troba l'experiència d'usuari i la ferma voluntat de millorar-la.
Zaragoza: "Barcelona és una ciutat on és fàcil atreure el talent"
"Els humans necessiten predir la quantitat de productes passats per predir la demanda respecte una quantitat de variables possibles com el color o la mida", assegura. Amazon utilitza l'aprenentatge automàtic per "fer girar la roda del consumidor" i això implica una major selecció de productes, augmentar el tràfic i les vendes i abaratir els costos estructurals i els preus.
Les preguntes a Alexa
La multinacional també treballa en la traducció d'informació de productes i en el reconeixement automàtic per veu. "El Machine Learning aproxima aquests processos amb milions d'exemples de gent parlant i ho tradueix", explica. Aquí és on entra Alexa que encara no s'ha comercialitzat a Espanya: "És un altaveu que et permet fer-li preguntes com Siri. El Machine Learning ho impacta tot. Un estadístic amb seny no s'atreviria a resoldre una cosa així perquè la dimensionalitat és molt petita i la base de dades és molt gran", afegeix.
L'aprenentatge automàtic s'avança al futur de l'usuari. Amazon, aquí i ara.